Byta till starkare generator, fara för elsystemet?

Norrby89
1 februari 2014 · 320 Inlägg

Hej har en liten snabb fråga, sitter å smider planer inför våren's/sommaren's billjud och har då planen att börja med att byta generatorn på bilen (Lada Samara) från en på 56A till en på 90A samt ett 95A batteri och undrar då vad mer man bör tänka på/byta?

bilen har redan ett ganska så icke existerande elsystem och kan tänka mig att det som väl redan finns är väldigt under dimensionerat och kan detta då medföra i att det tar skada på något sätt?

simlar
1 februari 2014 · 5 526 Inlägg

Så länge du uppgraderar till grövre laddkabel mellan batteri och generator och även jordkabeln mellan generatorhölje och motor/kaross så är det ingen fara alls.

Bilens elektriska komponenter förbrukar ju inte mer ström oberoende hur stark eller svag generator du än har.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Norrby89
1 februari 2014 · 320 Inlägg

simlar skrev:
Så länge du uppgraderar till grövre laddkabel mellan batteri och generator och även jordkabeln mellan generatorhölje och motor/kaross så är det ingen fara alls.

Bilens elektriska komponenter förbrukar ju inte mer ström oberoende hur stark eller svag generator du än har.

Okej underbart smile

Dirtymike
1 februari 2014 · 1 532 Inlägg

Vet inte hur Lada är men Pajeron jag hade uppgradera jag till 160amp generator med bara grövre + o - kabel från generatorn funka fint.

Jeep J20 (1978)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang