Åkte och köpte mig en 850 96a T5-R. Ganska sleten visade det sig senare. Men det hindrar en inte ifrån att jobba på ett objekt som behöver kärlek även om det har funnits motgångar och större utgifter som man hade velat kunnat lagt tid och pengar på annat. Följ med in i tråden där glöden brinner för att meka en äkta klassiker i den lite "ovanliga" Olivgröna färgen istället för den mer kända T-gula färgen. Samma utrustning, bara färgen som skiljer de åt!
Finns en väldans massa att göra. Nästan så att man faktiskt kan undra vad fan man har gett sig in på. Finns allt ifrån små skit saker som är trasiga eller fattas till större saker så som motor och låda Har en väldigt lång skriven lista vad som behöver åtgärdas och de viktigaste punkterna som måste fixas innan besiktning är givetvis Bromsar och handbroms. ABS/tracks boxen behöver en översyn mm.
Några plus med bilen är iaf att fronten är ny med nyalampor och nylackad. 60/40 och nya dämpare runtom. Bortplockade Torkare. S70 handtag V70 Baklucka
Iaf slänger in lite bilder från inköpet.
Ett av de första korten vid inköp. Otvättad efter 15mil motorväg i regn.
Bara här under huven så finns det massa småsaker till större saker som måste åtgärdas.
Blev en första tvätt i min ägo. Lite nya fel och tråkigheter upptäcktes men överlag så fungerar det iaf. Nu iaf...
Slängde dit skyddsfilm på lyktorna så skonar man la de lite nu i vinter antar jag.
JimBo__ skrev: Alltid trevligt med 850 projekt. Ser ut som att den skulle behöva lite kärlek kommer att följas!
Roligt att höra! Tycker det är för få 850 projekt själv. Bara folk som hinkar i det underbara ljudet i en 740 etc.
mercaa skrev: Äntligen gjorde du en tråd! Verkar ju vara i bra skick på utsidan iaf? Hela fronten ser ju ny ut . Lycka till med projektet!
Japp. Fick samla på mig några bilder först Skicket ät väl bra om man ser till ålder och antal ägare. Dock finns det som sagt en jäklans massa att fixa om man vill. Tack tack. Projektet kommer bli lite pö om pö då jag jobbar rätt mycket och har inte alltid tillgång till garage. Men ska försöka mitt bästa att ligga i.
En bilddump med lite blandat. Mestadels småfel.
Lite tråkig rost ovanför vindrutan.
Lite mer rost vid hundbenen.
Skada på kofångaren och den sitter dessutom inte helt 100.
Bilden blev visst lite sne. Men varför börjar man slipa här och sen inte slutför då?
Varför byter man inte topplagringar och fjädersäte när man har bytt dämpare och fjädrar? Borde vara rätt slut efter ett par mil...
Det översta gångjärnet glappar lite så istället så är detta en smidig lösning. Som dessutom inte fungerar xD
Smart....
Finn felen.
Får avsluta med ett par roligare bilder iaf
Första tvätten i min ägo. Man hittade ju några små fel/skador etc. Men överlag så verkar det som ett vettigt köp iaf. Tur att det mest bara är småskit som inte direkt syns. Men det bör åtgärdas snarast iaf.
Lofarn skrev: Ser ändå hyfsat fin ut förutom rosten över vindrutan och det nedslipade här och var Den har bara hamnat i fel händer tidigare. Men jag hoppas att du gör ett bra jobb och räddar den.
Lycka till!
Jo, De har ju en tendens till att bara byta ägare och köras. Jag vill gärna rädda bilen. Kommer bli tungt Jag saknar ett garage jag kan ställa in bilen och bara riva ner den sådet kommer bli mycket småskit de första tiden innan man isf har möjlighet till det.
poontann skrev: Prem lagd, ska bli kul att följa ditt projekt
Alltid roligt med mer följare!
En blandad bilddump.
Oljeslangen läckte i pressningen vilket medförde att det droppade olja titt som tätt.
Man vart ju inte förvånad.
Sitter snett och är tokslut. Bilden Ljuger nog till det bättre skulle jag vilja påstå.
När man ser detta så är der ena riktiga jävla stolpskott som hade den innan. Antagligen har de smällt den eller min troliga förklaring är att de inte hade rätt verktyg för att lossa hel/halvljuset av någon anledning. Jag vet hur dumt placerad den översta skruven är och att det kunde varit en urgröpning i korgen men ändå. Tar 5minuter längre med denna "design miss".
Vill bara blästra av alla småskit.
Kanske blir ett takbyte framöver? Finns det nya att komma över eller blir det att klä om?
Här luktade det dödhäst. en snabb dammsugning och avtorkning dödade den mesta lukten.
Såg att gallret för diskanterna var sönder. Förövrigt saknar jag de men man kanske ska skaffa ett par?
Tack för tvättsvampen. Den kan man ha nytta av ju....
Lite tråkigt med folk som klippt i kabelstammen.
Någon som vet vad denna kabel ska gå till eller om det måvara något någon har dragit själv?
Liter mer inbjudande men fortfarande går det få bättre.
Någon gillade kex,sand och grus iaf.
Tror faktiskt att någon har lyckats lägga en pizza här.. Lite surt men men.
Lite bättre. Jag tog och dammsög ur hela bilen men tog bara kort på det som blev lite skillnad på iaf.
JimBo__ skrev: Man blir ju gråtfärdig över hur förea ägaren har behandlat bilen. Vissa människor borde inte på äga en R, eller bil överhuvudtaget!
Det där kan jag instämma helt med. Visst att saker går sönder och får skador. men man kan ju iaf åtgära de tycker jag.
Blev lite grejor till bilen.
Plast Höger D-stolpe. Ny Oljeslang.(plus packningar,låsnippel mm som inte behövdes, följde med slangen). 1600Nm Dämpare. Larmtuta och Gaskross.
Hamster fan.
Smart att bara bryta av axlarna istället för att plocka fram 10ans nyckel och ta bort torkarna på 5 minuter? Den ena var fortfarande inkopplad. Slangarna hade de bara dragit en knut på istället för att bara plocka bort T-korset vid spolevätske pumpen.
mercaa skrev: Tidigare ägare kan man ju fråga sig om han ens skulle haft en bil.. eller ja en nissa micra kanske eller något rostigt elände.
Men ser ut som du börjat komma en liten bit iaf! Har man tur så finns mycket fina delar på skroten att plocka till nästan ingen kostnad alls.
Den blåa kabeln är det i bagaget? Har det inte på min så verkar vara något hemma snickrat.. känns ju lurt när klippt i stammen.
Det är nog faktiskt flera i ledet skulle jag tro. Men men.
Lite har man kunnat göra men sen får man gå tillbaka för att fixa annat och demontera/montera ihop bilen ett tiotal gånger innan det är riktigt bra.
Den blå kabel är i bagaget mycket riktigt. Från Höger D stolpe och under plasten till Vänster D stolpe. Hade inte tid att skruva bort saker för att hitta vart den tog vägen och allting verkar funka där bak iaf..
Fick byte slangen för oljekylningen bla. Tog en stund att lossa den vid motorn. Dessutom så satt den ej i blocket. Vad är det för storlek och stigning på en skruv som ska in där? Jäkligt trångt så att man kommer ju inte åt.
Inkörd för en kväll i garaget.
Tror att förre ägaren varit emot lite.
Tror ni att man kan göra något fäste mellan över/underdel så att den inte hänger ner?
En hamster som varit framme igen. Krockat och inte orkat byta inneskärmar? eller för att byta/lacka R fronten?
Det ser ju friskt ut här iaf tycker jag.
Under kompressorhjulet så sitter slangen fast med en låshake med skruv.
Jag hade lite långa och klumpiga torx's nycklar så fick dela på den för att komma åt. Så ser fästet ut förövrigt.
Nya och Gamla slangen/röret. De är likadana bara vinkeln som luras lite.
Planerna är inte huggna i sten men nu framöver måste jag se över bromsar och ABS systemet. Ingen som har en oöppnad ABS box liggande?`Råkade tända lamda nu dessutom. Planerna sträcker sig så långt som att få den omlackad om ett år eller två. Men lång väg dit.
Planerna är inte huggna i sten men nu framöver måste jag se över bromsar och ABS systemet. Ingen som har en oöppnad ABS box liggande?`Råkade tända lamda nu dessutom. Planerna sträcker sig så långt som att få den omlackad om ett år eller två. Men lång väg dit.
Okej, Nä den boxen jag har behöver jag hoppas att du lackerar den du har inga planer på motorrenovering?
Självklart finns det planer på det. Men behövs ju lite stålars för det. Får börja samla ihop för att få en vettig grund att börja utgå ifrån. sen får man väl ta och välja var ribban ska ligga. Men tror bara det kommer hamna runt 350hk.
Skolda skrev: Kul att en sån här bil hamnat i rätta händer, en som verkligen bryr sig om den Ser bra ut !
Jag ska göra mitt bästa iaf Lite svårt då man står utan fast garage så
Fick komma in i värmen en stund i en kompis garage och unnade mig då att öva på nya ställningar när man låg i bagaget med foten som höll upp bakluckan samtidigt som man bytte dämparna till bakluckan. Nu slipper man få den i huvudet mer iaf. Dämparna kommer förövrigt från en fd T-5R bil på forumet.
Skitigt såhär års dessutom.
Här vart det tomt lustigt nog.. Lite ful maskering dessutom. Men täcks ju av inredningen förvisso.
Givetvis efter man bytt lamporna vid ljusställaren och knapparna så slutade den ena att funka.
Hittade ingen lampa bakom Info knappen. Hmm..
Tog in knappen och öppnade upp den.
Lite dålig bild men längst upp syns lampan iaf.
Hur hade de tänkt när man skulle byta denna lampa då?
Fick klippa bort lite onödig plast så man kunde komma åt och byta lampan.
Ihop skruvad igen.
Gott att den lyser iaf. Sånt kan man reta ihjäl sig på. Synd bara på att reglaget inte är upplyst så som jag trodde de skulle vara.
Har haft lite problem med att man får med sig typ halva dörrsidan när man stänger dörren. Mocca inlägget hade ju något limmat dit typ. och även hittat nya skruvar som höll inredningen.
Plockade bort dörrsidan och såg att plasten för handtaget var sönder därför man drog med sig inredningen. Anledningen till detta tror jag är för att ena gångjärnet glappar så att man fått stänga dörren 2-3 gånger ganska hårt för att få den stängd.
Ska det vara 4 små piggar som håller fast plasten runt handtaget?
Behöver förresten få tag i en ny / oöppnad ABS box då min strular. Lyser lite som en julgran till och från mellan ABS och Track´s Dock en samtidigt.
Faktum är att det är samma lampor. Har plockat en näve på skroten bara och bytt ut de som vart sönder. Ja fästplopparna i dörrsidan har lossnat. Dock är det från dörrsidan och inte själva ploppen som gått av. Få se om nya hjälper eller om det går lägga i lite nytt material så att de fäster bättre i hålet.
Bagaget är ju en pain in the ass. Tycker att alla clips där sitter dåligt. Men min skramlar inte vad jag kan höra förutom att den lever jäkel när man stänger bagaget. Måste se över det där. förövrigt så får jag plocka en ny torkare med. Antar att det är samma på V70 och att de är av lite bättre modell om inte annars nyare.
Enda pengen jag har hittat i bilen än sålänge. Lite tråkigt xD Det vita kletet på brädan vart mycket värre innan men är i stora drag helt borta nu efter lite rengöring.
Hur man lagar ett trasigt lås.. Blir så trött ju.
Mina udda galler i framdörrarna. Kan vart eftermarknad. Få se om man kör på dessa eller slänger dit ett par vanliga.
En liten rolig sak. Fick med den i bilen jag köpte före denna gröne.
Det är fritt fram att lägga en kommentar eller fråga något eller bara vara allmänt dryg!
mercaa skrev: När jag köpte min bil fick jag med en" volvo 850 racing" nyckelring iaf dock har emblemet trillat ur och försvunnit...
Och det där jävla låset går sönder förr eller senare.. om du skaffar ny lucka se till att förstärka piggen som sitter där inne då borra hål och gänga in en bult
Den Volvo Racing är ju lite trevligare iofs. Ja visst det är ett redigt skitlås faktiskt. Men man tycker ändå att man kunde fixat ett nytt eller bara klämt något i sidan så att luckan sitter uppe istället för att ha sönder både luckan och insatsen. men jag kanske är kräsen på vad folk gör för fel .. haha
850ManneN skrev: Trevligt Projekt!, kolla gärna in mitt!.
Tack tack. Jag fick för mig att jag hade lagt en prem men gör det nu då, Men jag har spanat in bilen din tidigare.
Fick upp bilen på en lift häromdagen. Lite bra och dåliga saker man såg. Skulle bara spänna handbromsen men hittade mer tråkigheter.
Man kan ju undra varför ABS'en inte fungerar och ibland glöder eller tänder Tracks. Dock lyser de inte samtidigt. Köper nog nya lager framöver. så får man en frisk absring på köpet ^^
Hörde hur det lät lite konstigt när jag lyfte upp bilen. Vad säger SBP om detta?
Fick spänna om handbromsen då på högersidan den inte tog ett skit. Eller ja. Den var inte ens utskruvad och dessutom så var det felmonterat så att grejorna bara åkte runt och lekte jävel där bak. Ser rätt okey ut om man bortser från den bruna färgen.
Har märkt att bilen läckt lite blod då och då. Tänkte först bara byta damasken men antar att det är bättre i långa loppet och smäcka dit en ny styrväxel?
Blyfot_Racing skrev: Har du en tråd här med läste på tråden på TPC ser bra ut
Man får ju försöka få upp antalet besökare och svar lite iaf ^^ Dock är vissa sidor helt döda faktiskt. Kan ju vara skoj om folk lämnar en åsikt eller undrar något.
mercaa skrev: Blir nog gött med nya grejor där bak!
Bromsar bak är faktiskt nya i den bemärkelsen. Tyckte mig även se att oken var någorlunda nya då de inte ännu har tappat all färg. Men det blir lite nytt här och där på bilen i slutändan iaf.
JonteWikman skrev: Ja köp nya grejer och slipp krångel, d e ett måtto ja försöker hålla iaf:)
Det är ju bara ekonomin som sätter stopp ^^ Springer snabbt iväg
Dennis_999 skrev: Ja den verkar ju onekligen kommit i rätt händer nu
Verkar vara en oroväckande trend att de olivgröna får mest stryk och tattarlagningar... Märkligt.
Lycka till med resterande jobb :-)
Jag ska göra vad man kan iaf Kanske inte blir lika tipptopp som din kommer bli men man vill sträva dit iaf.
jixz skrev: Är en ny 855R ägare, självklar prem så man kan få lite inspiration!
Härligt! Lägg upp ett projekt vet ja!
Lite nya leds. Köpte 100st Nya T3 på nätet.. Skulle vara vita men enligt mig är de blå och lider av vit färg har blå färgton symtomet. Ska fan kräva pengarna tillbaka.
Blå... ushh.. Någon som vill köpa massa "blåa leds"??
Ett mystiskt paket kom hem.. Dock så är Schenker helt värdelösa på att få fram paket som är oskadade. Hela gaveln på paketet var vid öppet. Riktigt otrevligt bemötande man fick på utlämmnings stället då man påpekade att paketet var ju fan helt jävla öppet.
Blir kanske ett ryck mot helgen. har upptäckt att soppamätaren inte går ända upp plus att den ibland kan hänga sig på halvtank eller bara dö. tror att den sitter snett i tanken. Såg en liten "tråkig sak". Huven har en liten knäck i högra hörnet. Men men.. xD Finns värre skit att fixa.
Tog ett tag i fästet för det övre motorfästet. Fick inte in kroken och jag hittade ingen schakel eller liknande som hade gått nyttja annars. Men det funkade.
Efter att ha funderat lite så kom jag fram till att man lossade subframen lite lite. Lossade de två skruvarna i karossen och vinklade fram plattan så kunde man ta ett mycket bättre tag med lyften så att man inte gjorde några fellyft.
Inga större bekymmer att hålla motorn i spänn och uppe medans man gradviss släppte ner subframen. Man får mycket bättre utrymme att både dra ut den gamla styrväxeln och att komma åt bla motorfästet och anslutningarna till servorören.
Jag lossade servorören framtill hela vägen så man fick lite mer flex på de för att kunna lirka ur de från styrväxeln.
K hämmaren är faktiskt mer ivägen än jag trodde. Den spänner mot förlängaren på spärrskaften så att det kan vara kämpigt att få loss skruven från motorkudden. Men det går. Ska man byta stabilisatorstag så rekommenderar jag att man lossar denna i samband.
vart inga större bekymmer att få loss de gamla styrstagen och bonka upp de.
Lite tråkig sak men det visste jag nästan redan. turbon är tokslut. 19T är på önskelistan.
Blod drippade det ju lite hela tiden när man vart och lossade servorören och drog i damasken.
fördelen med att underredet är oljigt är ju att det inte rostar direkt.
dbdaren Gav en underbar hjälpande hand under skruvandet. Inte fel att vara två så att man kunde lossa låsmottern till styrsagen för ratten och att man hjälptes åt att hålla skruvar som började snurra.
Dessa rör höll man fan på att bli tokig på. Snurra 1/8 dels varv och vända nyckel hela tiden för att kunna snurra lite lite. Trångt är bara namnet.
En jäkligt skön känsla när den väl var borta.
tog hjälp av domkraften för att sänka subframen utan hastiga ryck mm. Härligt att kunna hissa upp den utan att behöva skruva dit bultarna med belastningen från subframen och fjäderbenen mm.
Tyvärr inga bilder på monteringen. Efter ett par timmar så vart man ganska slut och man ville bara få ihop skiten. Vi hade lite andra planer för kvällen så fick bli ett krafttag för att få ner den på backen rätt fort.
JonteWikman skrev: Härlig uppdate, keep up the good work, köpte du nya saker isf vart och vad kosta det?
Styrväxeln köpte jag faktiskt på skruvat. 3000-3200kr verkar de ligga på tror jag. Kollade lite hastigast och det verkar som att priset utan problem kan vara bottåt 8000kr. Nya styrleder hade jag liggandes sen tidigare.