Extrazz skrev:
Dynamic_Bass skrev:
jag har planer på att bygga på en S60R motor. Dit med 19T eller Någon kk27? 3" tryckrör och ic. Större spridare. E85? andra kamaxlar. 3" insug. 3" avgas. fräsa upp vevhus ventilationen. stakar? kolvar? Eftermarknadssprut? chip? quaffe diff. stadga upp fodren?
Det är la det som folk kör efter men hur man får det att lira är en annan sak. Har inte byggt något eftermarknads utan bara bytt topp och turbo och massa sånt mellan motorer dvs bult on typ.
S60 R har 83 borr och det kommer troligtvis spricka kör 2.3 ist med 81 borr. K27 vill du nog inte ha har för mej det är ett lastbils agg, Kör den nyare versionen av k24. Trimkammar från atech e bäst men det kostar med 20 k med mekaniska lyftare och retainers, Glt funkar annars S60 R har fräst org men annars finns det nyare T5 från v70 07 (tror jag) den är 2.4 L och 81 borr. H-profil och org kolvar räcker långt men det skillde inte mer än 1500:- för mej när jag köpte smidda om man jämför med org. Org styrsystem är bäst men det är dyrare och krågligare att mappa, quiffe diff är fint stadga är inget måste men ska du över 5-600 hk + så är det bra
Det är just detta som stör mig Jag vet att T5-Ren har sämre stakar än R men sen kommer "turbo sven" och snackar dynga och ska överbevisa och man börjar tro på sånt man inte vet men när man har rätt så vägrar folk inse att inte allt är rätt som de nämner.
Jag ska erkänna att jag är helt grön på ämnet.
Är det bättre med 81 borr så kör man ju hellre med det. kanske en mer beprövad variant?
k24 kan det mycket väl vara det jag suktat efter. Folk snackar tex att 16T o 19T inte är någon skillnad åka rakt fram vid race för utom just toppfarten. Luktar bull enligt mig. Visst att ett 16T kanske är lite rappare i lägre register. Beror ju på allt annat med.
Kostar nya kammar 20k så kanske man ska fundera på "nödlösningen med GLT" kammar. kanske inte är så stor skillnad i slutändan än mer optimerad kurva på pappret.
Hur det är med eftermarknads kolvar så har jag hört att org pallar mer då de "inte smälter".. Antar jag är ren okunskap. för eftermarknad av bra märke bör vara överlägset oavsett. Sen om det håller i 10 eller 30k mil kan man ju undra. Körsättet är ju det som det hänger på och service.
Ska man sikta på E85 för att få mer häst och kanske lite billigare och mer framtidssäkrat så krävs det mer av allting.
Att org är svårtmappat är en sak men eftermarknad så får man ju bättre koll på allting och kan läsa av det lättare. sen att det är dyrt och man i princip har dubbla piskor i bilen är väl en sak. Sen är det ju som sagt var man hamnar i slutändan. Bilen har ett par steg kvar till att få den kärlek den förtjänar.
Jag siktar på att bygga en seriös botten men inte plocka ut den just nu. För vi vet alla att det kommer sluta i att man vill ha lite mer och lite mer så när man byter spridare och hänger dit en större snurra och ökar laddet så gäller det ju att allt annat orkar ett eller två steg till.
Quaffe är ett måste. Redan nu släpper det så fort man glider över vita sträck. Skoj litegran men med mer pulver så är det slöseri. Tror jag kunde få tag i en för en vettig summa evt. Krävs ju dessutom att man fixar till den flexiga karossen som 850 lider av med.
K24 och e85, 630cc spridare, känner en han hade 426 hk i motorn med den steupen. du kanske kan få 380 hk med 19t och e85. Trimkammarna så har du effekten länge ist för att den peakar på kanske 5500 och går ner vid 5800 så håller trimkammarna bra mycket mer + du får tidigare ladd köper man tex JE, Wösser, Wiseco mm så är det kvalité och du kan ha fyrsiffrig motor effekt, det kan man INTE med org, kör du på E85 så håller inte motorn alls lika många mil som det skulle gjort på 98/99 oktan.
Fast med eftermarknads så tror jag inte att det finns knacksensor, och det vill man ha! motorn sänker ju inte laddet/tändningen för en det har börjat spika men det fortsätter ju inte iaf!
Jo precis!
Synd bara att den är så dyr ja coils eller koni/bilstein vill man ha + delrin i subfram och bärarmar, sen skadar inte ipd krägningshämmare heller