BMW 335i E92 ska finslipas

Ska varsamt modifiera min 335i E92'a. Vill bara ha den lite snyggare och lite bättre. Inga vilda trimplaner, inget stort stereobygge utan bara bygga dem bort dem svagheter som finns.
  • 77 Följare
  • 49 416 Visningar
  • Projektet avslutat 6 oktober 2015
Marlboroman
4 februari 2014 · 8 234 Inlägg

https://www1.garaget.org/archive/1/651/342279/342279-3249158.jpg

Efter att i princip alltid ha åkt Volvo så slog jag i höstas till och bytte märke. Det var nära att det vart en EVO 8'a men i slutänden vart det en '07 335'a med manuell låda. Har inga stora planer för den, men det är en del saker som ska styras upp både estetiskt och mekaniskt. Håller på och velar fram och tillbaks om vinge och frontläpp. Sen skulle huven behöva lackas om. Väghållningen kommer att vässas lite i flera steg eftersom ekonomin sätter stopp för att göra allt på en gång. Modifiering av motorn finns inte direkt med planerna i det här läget, men en uppgradering av oljekylningen finns med på önskelistan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-7627b62ca074b5efaaf25da99d3bce41.jpg

Har börjat lite mjukt med nya sidoblinkers och "kromade" lampor. Enkel åtgärd med vart ett litet lyft jämfört mot original som blivit rätt "mjölkiga". Krävdes både fil och kniv för att fixa till passformen. Men nu sitter dem där.

Nästa punkt på schemat ser ut att bli nya lampor till angeleyesen. Den ena verkar lysa lite dåligt, och det är ju en ypperlig ursäkt för att byta till LED-lampor så ringarna lyser vitt istället. Med lite tur så räcker kommande lön till första steget i ombyggnaden av chassiet.

Senast redigerat av Marlboroman (13 maj 2014)

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
5 februari 2014 · 8 234 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-be64daeff4b9072db10f38222cc3227c.jpg

Konstaterar att oväntat många valt att följa det jag tänkt göra - kul! smile

Kastar upp en bild på inlägget till ratten jag köpte, men det passar inte riktigt. Men firman jag köpt det av ska skicka ett nytt som förhoppningsvis passar bättre. Originalinlägget har ju färgen flagnat bort ifrån och det ser inte så roligt ut, men jag får dras med det ett tag till helt enkelt.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
8 februari 2014 · 8 234 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-54f396977a16526604af2a352c6a6f57.jpg

Tänkte byta lamporna till angeleyesen idag för att bli av med det gulaktiga skenet från dem. Hade kollat på klipp på tuben och läst på om hur man skulle byta ut lamporna till angeleyesen. Hade full koll på vilka verktyg som behövdes och vart skruvarna satt. Allt var kristallklart. Efter att ha krånglat med att få in bilen i garaget så satte jag igång och allt flöt på bra. Innerskärmen lossnade och jag kikade in och insåg en sak...

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-38eaf0de2e58fe9edb80a7a4f9d027e3.jpg

Allt såg helt annorlunda ut. Dem klipp jag kikat på har bilarna antagligen haft halogen(?)-strålkastare eller varit en annan karossvariant som använder en annan sorts lampa, och det är ju såklart såna jag köpt. Jag skulle ha haft H8-lampor istället, som man byter ovanifrån relativt enkelt... *suck* Så kan det gå när man trott att man kollat allt. Får återkomma till detta ärende längre fram känns det som just nu. Om inte annat så har ju tränat på att lossa innerskärm vilket kommer att komma till nytta längre fram, och så hann jag kolla luftfilteret, städa ur bilen lite och fylla på spolarvätska i alla fall.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
13 februari 2014 · 8 234 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-0c74ddcffda6a90e5b219c2592bda0e7.jpg

Har åkt runt med en nummerplåtshållare med reklam för någon bilfirma. Jag förstår firmorna då det är billig marknadsföring, men jag tycker inte att det är snyggt så den måste bort.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-5c2c9ea4e0aaadcd696f13bc5c9e406a.jpg

Som den sjuka(?) människa man är så lär man ju passa på att polera och vaxa innan nya hållaren sätts dit. Märks att det är ett ställe som sällan rengörs...

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-7d43a1d967e93911b08da2fcc449abf6.jpg

Minimal skillnad utseendemässigt egentligen, men det känns bättre smile

I övrigt har jag lagt ut 19" på blocket och tänkte testa några veckor för att se om dem blir sålda. Är ju helt klart sugen på andra fälgar, men vill inte slå till om jag inte får dem nuvarande sålda. Och skulle jag få dem sålda så vet jag inte riktigt vad det blir istället.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
13 februari 2014 · 8 234 Inlägg

Calleklutt skrev:
varför ska du uppgradera oljekylningen?

Tanken har slagit mig mest för att få lite mer säkerhetsmarginal. Och kan man göra det utan att köpa nåt av dem färdiga svindyra paketen som finns så kan det vara väl investerade pengar. Men det är ingen i nuläget prioriterad åtgärd.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
13 februari 2014 · 8 234 Inlägg

Dubbelhäftande är ju en ide, men jag har lite blandade erfarenheter av att montera saker på det viset. Var stupsäker på at jag hade distanser till skylten hemma, men dem verkar ha försvunnit. Annars kan man ju bara fila lite på hörnen så är problemet borta.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
22 februari 2014 · 8 234 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-42ae27e3a926db7737e78ea9ebf9b207.jpg

Det satt hårt inne, men för en stund sen så kapitulerade inlägget till ratten och slank på plats. Det tog en bra stund att fila och provmontera om vartannat tills det passade. Det där att man bara skulle behöva slipa minimalt för att få inlägget på plats kan jag väl inte hålla med om. I alla fall inte som jag gjorde, men det kanske finns ett smartare sätt. Hur som helst så sitter det på plats nu smile

Just nu finns ingen absolut plan på vad som blir nästa steg. Får se lite vad lönekuvertet säger och om jag får fälgarna sålda eller inte. Har ju slängt ut dem på blocket då jag är sugen på några andra. I övrigt har jag ägnat en hel del tid åt att läsa erfarenheter av modifieringar av fjädringen. Det finns ju en hel del man kan göra, men jag kan inte riktigt bestämma vart jag ska börja.

Sen är det ju ett viktigt beslut som ska tas: sänka eller inte? Jag använder ju bilen året runt och vill ju inte behöva använda fronten som snöplog eller fastna på vägbulor. Någon som kör med sänkt E9X som kan bidra med erfarenheter ur ett rent praktiskt perspektiv?

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
23 februari 2014 · 8 234 Inlägg

Så du vill också byta inlägg i ratten? Då kan jag börja med att tala om att det finns 2 sätt beroende på hur man gör med airbagen. Antingen lossar man batteripolerna och tar loss airbagen vilket inte är så svårt, men det kräver med stor sannolikhet ett verkstadsbesök efteråt för att initiera systemet så att alla elfunktioner fungerar korrekt. Det arbetssättet är det säkraste. Alternativ 2 är att låta pangpåsen sitta kvar och inte lossa batteriet, men det kräver en del krånglande och att man bryter och bänder på inlägget.

Jag säger inte att metoden som beskrivs nedan är den korrekta. Jag gjorde så och det gick bra för mig, men det behöver det inte göra för dig. Det finns dem som provat och misslyckats! Arbete runt en airbag innebär risker och det är upp till var och en att värdera liv och egendom.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-d6d9061d652eed3589c29eeb093b8a08.jpg

Jag valde att prova metod nummer 2. Steg 1 är att lossa dem 3 T20 skruvarna på baksidan av varje eker på ratten. En bakom var knappsats och en långt ner på den 3'e ekern. Skruvarna ramlar inte ut, så bara att man känner att dem har gängats ut helt så kan man gå vidare till nästa.
Sen kommer den spännande biten. Man får börja på höger sida och bända inlägget så att det glider upp på airbagen lite. Det hela försvåras av att knappsatsen sticker in lite under airbagen så man lär dels trycka inlägget i sidled och bakåt samtidigt. Glöm skruvmejsel för att bända med, utan använd någon variant av verktyg för borttagning av inredningsdetaljer.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-8b4b4a3b6e3a41214b193a74cfcc1739.jpg

Sen är det bara att jobba sig vidare över till andra sidan till inlägget släppt helt. Sen är det dags att lossa T20 skruven som håller fast den högra knappsatsen mot inlägget för ökad rörlighet och sedan den vänstra knappsatsen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-6bec60aa738fe8c4bc0f1bf1e5211788.jpg

Och då ser det ut såhär. Kablarna mellan knappsatserna måste man hålla koll på vid monteringen så att dem inte hamnar i kläm. Här syns även dem 3 skruvar som man lossar i början. Montering sker i omvänd arbetsordning.

I verktygsväg så behövs bara en T20-nyckel och verktyg för att lossa inredningspaneler med. Jag använde Biltemas demonteringsverktyg för det.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
4 mars 2014 · 8 234 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-e26e51e53467056cdf8d9e3f0f99fc21.jpg

Ett litet lagom projekt dök upp idag smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-6b2e094ddab38ceeb1428a0511469565.jpg

Originalknoppen är en lång rackare och jag har aldrig riktigt kommit överens med den. Nya knoppen är både kortare och tyngre(!) vilket ger en skönare känsla i växlingarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-06d06c3bbfd7ac18f0c8fcc51dac8b84.jpg

Själva bytet i sig är inte svårt. Ta tag i knoppen och dra den rakt ut från spaken. Räkna med att behöva ta i så att det känns läskigt och lite till innan den lossnar. Sen är det bara att trä på den nya och se till att trycka till den så att dem sitter fast ordentligt. Inuti knoppen finns det en klack som ska passa in i spåret i spaken.

Sen är det bara att beundra det arbete man klarat av en liten stund för sedan ge sig ut på en provtur smile

Senast redigerat av Marlboroman (17 maj 2014)

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
4 mars 2014 · 8 234 Inlägg

Den köpte jag från: www.schmiedmann.se

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
25 mars 2014 · 8 234 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-fadedede35339a278cfed67ee25a965a.jpg

Nu har det inte hänt mycket på länge. Och det har berott på att delar jag beställt inte kommit. Det verkar som en sån där arm på bilen har börjat bli dålig. Så jag beställde ett par Meyle HD armar istället för att få lite bättre bussningar och lite bättre vägegenskaper. Men leveransen drog ut rejält på tiden, och när det ett tag såg ut som om paketet var borta.

Och i vanlig ordning: blev det inte som det var tänkt eller gick som det skulle - köp fränare grejer. Så det har jag gjort och förhoppningen är att dem kommer imorgon. Planen är att innehållet i det paketet monteras i helgen tillsammans med sommardäcken smile

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
26 mars 2014 · 8 234 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-3d168651507290d142048376ac956e86.jpg

Idag kom grejerna, så till helgen blir det att skruva. Första steget i chassievässningn blir att byta till dessa saker som normalt sett hör hemma på storebror M3. Resultatet bör bli 3 cm bredare spårvidd och mer camber så den vill styra in lite hårdare. Blir ju spännande att se hur den känns efter bytet smile

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
27 mars 2014 · 8 234 Inlägg

Calleklutt skrev:
Ser trevligt ut smile

Kommer nog att bli riktigt trevligt också hoppas jag smile

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
1 april 2014 · 8 234 Inlägg

Upptäckte vid bytet till sommardäck under helgens gång att bakdäcken var inne på sista versen. Begriper inte hur jag har lyckats att fullkomligt missa det för insidan på bakdäcken var blanka. Min teori är att trycket i dem varit för lågt Så helgen förvandlades till en diskussion om att köpa nya fälgar eller inte. Har ju länge funderat på att gå ner till 18" istället. Men i slutänden fick plånboken bestämma så det får bli ett par nya förhoppningsvis tystare bakdäck som monteras på fredag.

I övrigt har jag inte hunnit med något sad Tiden har gått åt till andra saker. För se om jag hinner med ett litet ryck i helgen, det är ju dags för "vårstädning" både på in- och utsida.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
1 maj 2014 · 8 234 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-411a8c509a3ab3761cfb121ef7e41bf3.jpg

Årets besök på Elmia gav en del ångest över att inte ha gjort ett dugg åt något av projekten. Det oplanerade bytet av bakdäcken åt ju upp en stor del av årets projektbudget och en hel del av motivationen sad Men nu har det putsats en del och så har oken fått lite färg, så nu börjar jag komma igång igen. Eller rättare sagt, jag har en del saker som måste göras i helgen, för kommande helger är det träffar inplanerade på olika ställen.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
3 maj 2014 · 8 234 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-18e7bbd6b77a6da1ff1d8fd6c40782af.jpg

Har påbörjat monteringen av M3-armarna fram. Och än så länge har det varit tålamodskrävande och tidsödande. I princip är bytet väldigt enkelt, men saker runt omkring tog tid. Att bygga ramper så att jag fick in domkraften under bilen till exempel för att kunna få bort skyddet under motorn, leta verktyg och lite annat rassel. Men i skrivande är jag klar på ena sidan

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-5b9f0bb1059115b18cc7d1711c469bbe.jpg

Skillnaden mellan gamla och nya armarna. Fick kapa bulten på kulleden på ena armen vilket tog längre tid än nödvändigt insåg jag till slut. Hade jag plockat bort den raka armen hade jag haft mer plats att jobba på, men det slog mig inte förens jag var i stort sett klar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-f30ea4b3142955fa23311b74c1efdceb.jpg

Hyffsad skillnad om man tittar på bussningarna. Dragstången bussning är betydligt mer solid och lär inte tillåta lika stor rörelser som original. Och I den raka armen så är det kulled istället för gummibussning av tveksam design som kan ge rörelser i längsled.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-dd96529dba0284d48a98b458820fd073.jpg

Och kom ihåg att hissa upp navet innan bultarna på armarna mot ramen dras med moment. Gör man inte det kan man vrida sönder bussningarna rätt fort. Hur stor den risken är varierar mellan olika konstruktioner såklart, men jag nämner det som ett allmänt tips.

Imorgon ska jag göra bytet på passagerarsidan också. Förhoppningsvis flyter det på lite bättre så jag har tid att göra en lite mer ingående förklaring om hur man gör detta. Det finns såklart en massa beskrivningar online, men få som täcker in allt. På måndag börjar jakt på någon firma som kan göra en hjulinställning lite snabbt efter mina anvisningar om värdena fram. Framförallt kommer ju toe-inställningen fram att vara helt fel efter bytet av armarna.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
4 maj 2014 · 8 234 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-ee20a067ea2d8ade3daef31aafde4766.jpg

Översikt på verktygen som jag använt från vänster: Torx 40, 21mm nyckel, 18mm nyckel, 10mm nyckel, 9mm nyckel, Spärrskaft, lång och kort 18mm hylsa, lång och kort 21mm hylsa, dragskaft, förlängare, litet spärrskaft med 8, hylsa och förlängare och ett momentskaft. Saknas på bilden gör en lång Torx 30. Muttermaskin är bra om man har tillgång till. Något bra att kapa bultar med bör man också ha tillgång till.

Steg 1 är att plocka bort det stora plastskyddet under motorn som sitter med 20-25 skruvar med 8mm skalle. Se bild i förra inlägget. Efter det så lär främre delarna av innerskärmarna bort också för åtkomlighetens skull. Dem sitter med typ 10st 8mm skruvar och en 10mm plastmutter på var sida.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-87affef38fe046a882ad7f93c4c4c793.jpg

Mot navet så sitter det 2st 21mm muttrar som måste bort. Muttermaskin är en gudagåva. Annars så lär man hålla emot med en torx 40 och dra med fast 21mm nyckel. Jag började med muttermaskin och fick sedan dra loss det sista för hand samt kapa 2 av lederna för att få loss armarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-bc06275b515043e4505313ee95fdbd07.jpg

Bulten som håller dragstången i framkant. Sitter en specialmutter på insidan så man behöver inte hålla emot när man drar loss bulten med 18mm skalle.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-4ac49c759ecd41d61d597b242d467080.jpg

Inte världens bästa bild, men den visar bulten som håller wishbone-staget mot ramen. 18mm här med. Jag tyckte det var enklast att lossa muttern med lång 18mm hylsa och bara hålla emot på bultskallen. Man kan om man har e-torx lossa styrväxeln för att enklare kunna dra ut bultarna, men det går ändå.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-4fd47933abd2dabe43ac3b51aa6e8cc2.jpg

Viktigt att tänka på är att på förarsidans wishbone så sitter den en liten rackare till arm som är till strålkastarregleringen. Här används en 9 och en 10mm fast nyckel för att hålla emot och lossa muttern. Har man gjort allt rätt nu så ska armarna vara klara att plockas bort. Montering av dem nya sker i omvänd arbetsordning.

Muttrarna vid navet/lederna ska dras med 165Nm och bultarna inne vid ramen ska dras med 100Nm enligt dem uppgifter jag hittat.

Glöm att åka längre sträckor efter att du gjort allt klart. Pga rejäl toe-in så blir bilen riktigt läskig att köra.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-6aa60b3a26ed169cc16a9817b0a50f73.jpg

Som den sjuka människa jag är så passade jag på att borsta ren innerskärmarna och kleta in dem med lite däcksvärta, blir en viss skillnad mellan den stora biten som bara är borstad och gallret som är insmort. Om det syns? Nej, inte direkt men bara vetskapen räcker ibland... big_smile

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
5 maj 2014 · 8 234 Inlägg

Helgen ser ut att vara räddad då tid för hjulinställning är bokad tills på torsdag. Förhoppningsvis så ska det gå bra. Ska bli kul att prova och se hur den känns efter modifieringen.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
6 maj 2014 · 8 234 Inlägg

Skillnaden ska bli att den ska styra in hårdare och ge bättre styrrespons. Sen är ju m3-grejerna lite biffigare och bör hålla länge än original.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
6 maj 2014 · 8 234 Inlägg

lavemangkillen skrev:
rolig tråd preem lagd smile ett tips lacka med tecktyl färg eller dränk skärmarna med klarlack. så rinner skiten bara av när du tvättar.

Det hade kunnat vara något förstås. Men den ambitionsnivån finns inte riktigt (än?) men man vet ju aldrig smile

lavemangkillen skrev:
är riktigt avis på dig som har en relativt ny bil att leka med smile

På ett sätt ät det kul, men på ett sätt så innebär det ju att mycket av pengarna man hade kunnat använda för att göra bilen mer rolig gick åt till att köpa den.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang