Översikt på verktygen som jag använt från vänster: Torx 40, 21mm nyckel, 18mm nyckel, 10mm nyckel, 9mm nyckel, Spärrskaft, lång och kort 18mm hylsa, lång och kort 21mm hylsa, dragskaft, förlängare, litet spärrskaft med 8, hylsa och förlängare och ett momentskaft. Saknas på bilden gör en lång Torx 30. Muttermaskin är bra om man har tillgång till. Något bra att kapa bultar med bör man också ha tillgång till.
Steg 1 är att plocka bort det stora plastskyddet under motorn som sitter med 20-25 skruvar med 8mm skalle. Se bild i förra inlägget. Efter det så lär främre delarna av innerskärmarna bort också för åtkomlighetens skull. Dem sitter med typ 10st 8mm skruvar och en 10mm plastmutter på var sida.
Mot navet så sitter det 2st 21mm muttrar som måste bort. Muttermaskin är en gudagåva. Annars så lär man hålla emot med en torx 40 och dra med fast 21mm nyckel. Jag började med muttermaskin och fick sedan dra loss det sista för hand samt kapa 2 av lederna för att få loss armarna.
Bulten som håller dragstången i framkant. Sitter en specialmutter på insidan så man behöver inte hålla emot när man drar loss bulten med 18mm skalle.
Inte världens bästa bild, men den visar bulten som håller wishbone-staget mot ramen. 18mm här med. Jag tyckte det var enklast att lossa muttern med lång 18mm hylsa och bara hålla emot på bultskallen. Man kan om man har e-torx lossa styrväxeln för att enklare kunna dra ut bultarna, men det går ändå.
Viktigt att tänka på är att på förarsidans wishbone så sitter den en liten rackare till arm som är till strålkastarregleringen. Här används en 9 och en 10mm fast nyckel för att hålla emot och lossa muttern. Har man gjort allt rätt nu så ska armarna vara klara att plockas bort. Montering av dem nya sker i omvänd arbetsordning.
Muttrarna vid navet/lederna ska dras med 165Nm och bultarna inne vid ramen ska dras med 100Nm enligt dem uppgifter jag hittat.
Glöm att åka längre sträckor efter att du gjort allt klart. Pga rejäl toe-in så blir bilen riktigt läskig att köra.
Som den sjuka människa jag är så passade jag på att borsta ren innerskärmarna och kleta in dem med lite däcksvärta, blir en viss skillnad mellan den stora biten som bara är borstad och gallret som är insmort. Om det syns? Nej, inte direkt men bara vetskapen räcker ibland...