är det någon fara att köra med bilen om jag tar ur kontakten o de visar sig ladda som "vanligt" ? visst skall generatorn bytas men tänkte eftersom att man har en bil så används den ju också så tänkte att man kan flytta den utan att det orsakar skador i elsystemet eller så?
Don't drive faster then your guardian angel can fly
När man hör dumpventilerna kvittra, då vet man att det är vår
Är ingen fara, laddningslampan och eventuellt motorlampan kommer lysa bara. Kontrollera bara hur mycket den laddar bara så du inte kör batteriet tomt medans du kör pga fläkt, stolsvärmare etc.
Om det visar sig att generatorn indeed inte fungerar så kom ihåg att många tillverkare erbjuder livstidsgaranti på generatorerna så försök att använda den först innan du slänger ut pengar på en ny.
Sen som hunden ovan säger så är systemet designat för att kunna köras utan regulator så du ska inte löpa nån risk att förstöra komponenter. Evt så kan batteriet få lite förkortad livstid om det laddas för mycket men det är en väldigt vild spekulation.
Om det visar sig att generatorn indeed inte fungerar så kom ihåg att många tillverkare erbjuder livstidsgaranti på generatorerna så försök att använda den först innan du slänger ut pengar på en ny.
Sen som hunden ovan säger så är systemet designat för att kunna köras utan regulator så du ska inte löpa nån risk att förstöra komponenter. Evt så kan batteriet få lite förkortad livstid om det laddas för mycket men det är en väldigt vild spekulation.
Givetvis skall jag reklamera generatorn då den är endast ca 7mån gammal o gått endast 1800mil så den får dom bara byta mot ytterligare en ny isf
jag drog ur kontakten o nu laddar den 14,1v oavsett belastning. generatorlampan lyser men ej motorlampan. Alltså att konstatera så är laddningsregulatorn slut? Så imorgon blir det att riva generatorn igen
jag drog ur kontakten o nu laddar den 14,1v oavsett belastning. generatorlampan lyser men ej motorlampan. Alltså att konstatera så är laddningsregulatorn slut? Så imorgon blir det att riva generatorn igen
Mycket trevligt att du skrev resultat. Då hjälpte vovven dig bra där. Lycka till!
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!