Audi A3 1,8 - 97, 1:ans växel o backen i samma läge?

landenboy
9 februari 2014 · 22 Inlägg

Hej

Jag har precis köpt en bil åt min tjej, en Audi a3 1,8 -97.
Problemet med denna bil märkte jag så klart när jag var hemma med bilen.
Det är så känns som ettans växel och backen ligger i samma läge! t.ex lägger jag i ettan så kan det vara backen jag har fått i....och där ettan ligger tror jag 3ans växel ligger :S
För jag skulle backa upp den på min parkering då upptäckte jag detta

någon som kan tro sig vet vad som är galet?

Mvh Johan


Fixade en godkänd rubrik
mvh jonTe/moderator

crillzor
10 februari 2014 · 138 Inlägg

Känns spaken slapp? Kan ju vara länkaget som är glapp

Kika lite här Projekt tråd
it_mutt Avstängd
10 februari 2014 · 10 388 Inlägg

crillzor skrev:
Känns spaken slapp? Kan ju vara länkaget som är glapp

Ja, det eller så behövs bara en justering (relativt enkelt att göra)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
landenboy
12 februari 2014 · 22 Inlägg

slappt o slappt visst känns det som den varit med smile ja den är relativt slapp kan man säga.

Hur kan man justera in det ? vore tacksam om du kunde ge mig lite tips o råd om hur jag kan fixa det. det är jag jätte tacksam för.

it_mutt Avstängd
12 februari 2014 · 10 388 Inlägg

landenboy skrev:
slappt o slappt visst känns det som den varit med smile ja den är relativt slapp kan man säga.

Hur kan man justera in det ? vore tacksam om du kunde ge mig lite tips o råd om hur jag kan fixa det. det är jag jätte tacksam för.

Googla eller så får du lugna dig tills jag är hemma, så ska jag se om vi kan ordna till någon guide här (har det någonstans där hemma på datorn, inget avancerat, men, så det blir rätt iaf smile )

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
crillzor
14 februari 2014 · 138 Inlägg

Brukar vara en skruv i länkaget till växelaxeln in till lådan. Är ett spår i axeln som skruven ska nypa fast i. Måste göras underifrån mest troligt

Kika lite här Projekt tråd
crillzor
14 februari 2014 · 138 Inlägg

Eller de kanske är vajerstyrt förresten. Då kan de va glapp där

Kika lite här Projekt tråd
it_mutt Avstängd
14 februari 2014 · 10 388 Inlägg

crillzor skrev:
Brukar vara en skruv i länkaget till växelaxeln in till lådan. Är ett spår i axeln som skruven ska nypa fast i. Måste göras underifrån mest troligt

crillzor skrev:
Eller de kanske är vajerstyrt förresten. Då kan de va glapp där

Det görs uppifrån.


Men iaf (o nej, jag orkar inte översätta)

Note: To accurately adjust the operation of the gear selector rod and shift cables on 02K transmissions, precisely machine jigs are required to set the gearchange lever in a reference position. It is recommended, therefor that this operation be entrusted to an Audi dealer.

1 Remove the air cleaner assembly.

2 With the gearchange set in the neutral posistion, push the two locking collars (one on each cable) forwards to compress the springs, turn the clockwise (looking from the driver's seat) to lock into position.

3 Press down on the selector shaft in the top of the transmission and push the locking pin into the transmission untill it engages and the shaft cannot move.

4 Working inside the vehicle, carefully unclip the gear lever gaiter from the centre console. Still in the neutral position, move the gear lever as far to the left as possible and insert the locking pin (or use a drill bit) through the hole in the base of the gear lever and into the hole in the housing.

5 Working back in the engine bay, turn the two locking collars on the cables anticlockwise so that the springs will release them back into position and lock the cables.

6 With the cable adjustment set, the locking pin can now be pulled back out of the transmission into its original position.

7 Inside the cehicle, remove the locking pin from the gear lever, then check the operation of selector mechanism.  When the gear lever is at rest in neutral, it should be central ready to select 3rd or 4th. The gear lever gaiter can now be refitted to centre console.

8 Refit the air cleaner assembly


(källa; någon pdf från nätet)
- - -

Har du en 1.8 så ska du då inte ha 02K-lådan

Det kan dock behövas justeras på själva väljaren på lådan, genom att flytta bulten som sitter på armen. Här är det dock "trail and error" som gäller. Men det går (gjort på 3st).

Men visst, det kan vara glapp också i det hela.

Senast redigerat av it_mutt (14 februari 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
tornvall
14 augusti 2014 · 2 Inlägg

Hej! Lånar den här tråden, jag har exakt samma fel på min Audi A3 1.8 från samma år. Tänkte höra om du fick till bilen och hur du gjorde? Behövdes något köpas eller räckte det med justering? Var det svårt?
Med vanlig hälsning Johan.

landenboy
14 augusti 2014 · 22 Inlägg

Jag vart less och skrota skiten tongue Köpte en ny bil istället hehe

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang