Värför drar min bil så mycket bensin

pukan2
19 november 2006 · 3 182 Inlägg

THEBADGUY skrev:
Kan kanske vara luftfiltret?

jag har öppet filter och den drog lika mycket bensin innan jag bött som nu.

XanderCage
19 november 2006 · 193 Inlägg

Såg att jag skrev lite konstigt, det var alltså inte fel på varvräknaren som man kanske
kunde tolka det.
utan jag menade att min tempmätare rörde sig upp och ner som en varvräknare.
på min var det väldigt lätt att byta, tar bara en minut om man vet vart den sitter.
det borde som sagt inte ha med filtret att göra.

Mvh Kimme

pukan2
19 november 2006 · 3 182 Inlägg

XanderCage skrev:
Såg att jag skrev lite konstigt, det var alltså inte fel på varvräknaren som man kanske
kunde tolka det.
utan jag menade att min tempmätare rörde sig upp och ner som en varvräknare.
på min var det väldigt lätt att byta, tar bara en minut om man vet vart den sitter.
det borde som sagt inte ha med filtret att göra.

Mvh Kimme

oki får kolla upp det närmare,tack för tipset.

pukan2
25 november 2006 · 3 182 Inlägg

har nu bytt termostatkontakten ok när bilen är igång ok man gasar litte gran så läker det kylarvatten som fan runt kontakten.värför är det nåt jag har missat den nya ser exat lika dan ut som den gammla.

ok det är ingen termokontakt som man gängar fast utan man klämer fast den med en fjäder.

berriss
25 november 2006 · 44 Inlägg

hahaha den drar juh som en moped kör v8 då vet du hur de är när de drar soppa..

Cheva 454ss BIGBLOCK
mickecorrado Bilplåtslagare
25 november 2006 · 1 036 Inlägg

Om du köpt den på Din bil för en hundring hadde du fått en ny o-ring med på köpet.

Smoke Tires Not Drugs.
dan-kristian
25 november 2006 · 518 Inlägg

du skrev nertill det röda strecket på bensinmätarn..prova att tanka fullt så ser du hur mycket bränsle som gått åt...du kanske har 20 liter kvar när mätarn närmar sig rött....................

pukan2
25 november 2006 · 3 182 Inlägg

mickecorrado skrev:
Om du köpt den på Din bil för en hundring hadde du fått en ny o-ring med på köpet.

ska det sitta en en o-ring på den dära temokontakten.
skumt för det satt ingen på den gammla.

andreas_940
25 november 2006 · 498 Inlägg

vad ska en sådan bil dra vid "normala" fall?
Hur kör du?, dvs mycket i stan med många korta sträckor?
då låter det kanske inte så farligt.

pukan2
25 november 2006 · 3 182 Inlägg

andreas_940 skrev:
vad ska en sådan bil dra vid "normala" fall?
Hur kör du?, dvs mycket i stan med många korta sträckor?
då låter det kanske inte så farligt.

den bör nog dra runt 0,7 - 0,8 blandad körning.
hella grejen är den att vi inte kör med bilen så ofta men när vi gör det så kör vi kanse 10 till 15 mil i stöten.

Kristian_L
25 november 2006 · 1 893 Inlägg

pukan2 skrev:
tja har en seat cordoba gti 95a.som drar ca:1,2 - 1,4 l/mil någon som har en bra ide om va det kan vara bilen är nyligen sörvad.sen bött ja soppafilter igår.tanken är på 47l jag kommer 27mil till det röda sträket.

Kör man hårt med en sådan här, så drar den mycket.
Annars är det väldigt skumt att inte bilens styrsystem reagerat och tänt lampan för O2 givaren (Lambdasonden). Drar den så mycket, snär du inte kör hårt, så måste ju bränslet rinna rakt igenom. Där bilen står parkerad, finns det någon fläck som tyder på att den läcker bränsle?

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
pukan2
25 november 2006 · 3 182 Inlägg

Kristian_V skrev:

pukan2 skrev:
tja har en seat cordoba gti 95a.som drar ca:1,2 - 1,4 l/mil någon som har en bra ide om va det kan vara bilen är nyligen sörvad.sen bött ja soppafilter igår.tanken är på 47l jag kommer 27mil till det röda sträket.

Kör man hårt med en sådan här, så drar den mycket.
Annars är det väldigt skumt att inte bilens styrsystem reagerat och tänt lampan för O2 givaren (Lambdasonden). Drar den så mycket, snär du inte kör hårt, så måste ju bränslet rinna rakt igenom. Där bilen står parkerad, finns det någon fläck som tyder på att den läcker bränsle?

bilen läker ej bensin.ok bilen är bes för 1 månad sedan ok den drog lika mycket bensin innan bes som nu.vi kör ej hårt med bilen,

rogeraero
25 november 2006 · 67 Inlägg

svårt att tänka mej att remmen sitter fel bytt den nyligen eller,kolla kablarna till lambdan brukar gå av vid kontakt stycket????? vad för motor ????? förgasarfot????kolla

pukan2
25 november 2006 · 3 182 Inlägg

rogeraero skrev:
svårt att tänka mej att remmen sitter fel bytt den nyligen eller,kolla kablarna till lambdan brukar gå av vid kontakt stycket????? vad för motor ????? förgasarfot????kolla

det är en seat cordoba gti 95a.

Dialbo
27 november 2006 · 124 Inlägg

Men har du bytt termostaten då?

pukan2
27 november 2006 · 3 182 Inlägg

Dialbo skrev:
Men har du bytt termostaten då?

vad har termostaten med bensinförbrukningen ok göra.

Kristian_L
27 november 2006 · 1 893 Inlägg

Ifall motorn inte kommer upp i rätt temp. (Går kall) så ligger insprutningssystemet och chokar hela tiden, dvs bilen går hela tiden med för fet blandning. Med enorm bränsle törst som följd.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
pukan2
27 november 2006 · 3 182 Inlägg

Kristian_V skrev:
Ifall motorn inte kommer upp i rätt temp. (Går kall) så ligger insprutningssystemet och chokar hela tiden, dvs bilen går hela tiden med för fet blandning. Med enorm bränsle törst som följd.

oki för jag bött tempgivaren i lördags ok efter det så gick temp mätaren upp som den ska igen.men om den fortfarande drar mycket  ska ja tästa byta termostaten som förgående sa,men om termostaten har slutat ok fungka så sirkulerar väl inte vattnet ok då kommer väll det ingen värme in i bilen.

Kristian_L
27 november 2006 · 1 893 Inlägg

I regel hänger sig termostaten i öppet läge, eller rostar sönder, och då har man fullt flöde hela tiden, dvs. motorn går aldeles för kall. Byte av termostat låter som ett billigt ställe att börja felsökningen.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
pukan2
27 november 2006 · 3 182 Inlägg

Kristian_V skrev:
I regel hänger sig termostaten i öppet läge, eller rostar sönder, och då har man fullt flöde hela tiden, dvs. motorn går aldeles för kall. Byte av termostat låter som ett billigt ställe att börja felsökningen.

sant det skadar gö aldrig.får tästa med det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang