Fixa bilen efter Besiktningen!

firexonox
12 februari 2014 · 95 Inlägg

Tjenare, har nu besiktat min bil, fick 5 tvåor och undrar nu ifall de är värt att byta eller ifall man ska skrota sk**en tongue

fick:

-Länkarmslagring, fäste, bak vänster inre korrisionsangrepp (vad är detta och hur byter man?)
-Styrled, höger yttre, Glapp (Är detta svårt att byta själv?)
-Parkeringsbroms bromsvärkan, höger, ur funktion (har alla delar men får inte bort bultarna till Oken.. runddragna och fastrostade hur gå till väga?)
-Sidoblinkers vänster fattas (tappade den 1 dag innan besiktningen haha fail!)
-Avgassystem läkage (den läcker vid fjäderskarven, går detta att fixas med Kemiskmetall?)

Ja de är dem felen! Bilen är en volvo 855, och den har gått 41000+

Ja hur ska jag gå till väga!

MVH Tobias!

MVH Tobias
pim_pim
12 februari 2014 ·

Jag hade fixat felen, är inte så svåra fel tycker ja..

baltis
12 februari 2014 · 1 948 Inlägg

Ekonomisk fråga.... självklart är det mer lönsamt att laga bilen själv än att köpa en liknande som är nybes. OM du anser att din tid är gratis.

Jag hade aldrig lagat dessa fel utan provat lagt ut bilen för 2000 på blocket smile För gissar att du köper en liknande, fast hel bil, för runt 5000?

Men allt handlar ju om din ekonomi, finns ju dom som slänger rolex klocker i soptunnan när batteriet är slut... big_smile

Andromeda Rumpmas
12 februari 2014 · 3 860 Inlägg

Inga dyra fel så länge man gör det själv smile

Edit: Menar de infästningen till länkarmslagringen lär du känna någon som kan svetsa bra om du inte kan det själv.

Senast redigerat av Andromeda (12 februari 2014)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
firexonox
12 februari 2014 · 95 Inlägg

Ne de är ju inga dyra fel, ja fixa de själv kan jag göra, har både styrled och handbromsbackar som jag köpt men styrleden är de något spec man behöver tänka på? och med bromsoks bultarna hur får jag bort dem själv lättast när dem är sönderdragna?

Och även där länkarmslagringen, har inte kollat själv vad de är, är de svets som gäller där eller?

MVH Tobias
Andromeda Rumpmas
12 februari 2014 · 3 860 Inlägg

firexonox skrev:
Ne de är ju inga dyra fel, ja fixa de själv kan jag göra, har både styrled och handbromsbackar som jag köpt men styrleden är de något spec man behöver tänka på? och med bromsoks bultarna hur får jag bort dem själv lättast när dem är sönderdragna?

Och även där länkarmslagringen, har inte kollat själv vad de är, är de svets som gäller där eller?

Ja, om själva fästet för länkarmen i karossen rostat sönder måste ju ny plåt formas och svetsas dit.
När du byter styrled är det viktigt att mäta eller räkna gängor så att du ser hur mycket den gamla styrleden är skruvad. Annars kan du få enormt fel hjulinställning och käka upp däcken på nolltid. Hjulinställning är egentligen att rekommendera efteråt oavsett, men jag vet inte hur pass snälla Volvo-bilar är på den punkten.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
firexonox
13 februari 2014 · 95 Inlägg

Andromeda skrev:

firexonox skrev:
Ne de är ju inga dyra fel, ja fixa de själv kan jag göra, har både styrled och handbromsbackar som jag köpt men styrleden är de något spec man behöver tänka på? och med bromsoks bultarna hur får jag bort dem själv lättast när dem är sönderdragna?

Och även där länkarmslagringen, har inte kollat själv vad de är, är de svets som gäller där eller?

Ja, om själva fästet för länkarmen i karossen rostat sönder måste ju ny plåt formas och svetsas dit.
När du byter styrled är det viktigt att mäta eller räkna gängor så att du ser hur mycket den gamla styrleden är skruvad. Annars kan du få enormt fel hjulinställning och käka upp däcken på nolltid. Hjulinställning är egentligen att rekommendera efteråt oavsett, men jag vet inte hur pass snälla Volvo-bilar är på den punkten.

Okay, ja jag ska lyfta upp den nu i helgen och kolla vad de är för något förhoppningsvis är de inget med svets, då svetsen är sönder tongue och styrled, ja har hört att man skulle märka ut eller något så de blir rätt, men ja får se ifall jag gör de själv eller slänger in den på volvo tongue

MVH Tobias
habomaster
13 februari 2014 · 463 Inlägg

Gällande de runddragna bultarna är det lättast att svetsa fast en ny mutter.. Lägg en mutter mot skallen, bränn ordentligt på insidan med svetsen. Avsluta med lite kyl/frysspray eller WD40/5-56 för att det ska lossa lite lättare. (Värme gör att metall expanderar = även materialet runt bulten expanderar, kyla gör att det krymper igen = bulten krymper tidigare/snabbare än materialet runt omkring.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 februari 2014 · 17 528 Inlägg

Min granne har en 855 aut -96 som är relativt nybes och han ska ha 6000:-. Ha detta som ett riktmärke om du ska laga. Max halva bilens värde i rep.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
-matte En Medlem
13 februari 2014 · 405 Inlägg

Som sagt ovan, det beror mycket på hur mycket du själv värderar din egna tid. Gör man det själv så kan du absolut fixa 2:orna om du är händig, vilket det också låter som.

Men du måste också fråga dig hur mycket värd din egna tid och besvär är, speciellt när det handlar om rostskador kan det snabbt bli besvärligt med fastsittande bultar, fästen mm.
Själv hade jag nog sagt "rust in peace" och förpassat den till antingen blocket eller skroten, men det beror ju också lite på hur mycket bilen betyder för just dig.
Halva bilens värde i reparationer max, låter som ett vettigt riktmärke.

Sen vet jag inte om man kan täta på flexiröret med kemisk metall, det blir ganska varmt där och finns nog risk för att "metallen" antingen brinner upp eller bara lossnar. För att inte säga om det ens skulle fastna där från början, bästa vore om du kunde svetsa.

Senast redigerat av -matte (13 februari 2014)

firexonox
13 februari 2014 · 95 Inlägg

-matte skrev:
Som sagt ovan, det beror mycket på hur mycket du själv värderar din egna tid. Gör man det själv så kan du absolut fixa 2:orna om du är händig, vilket det också låter som.

Men du måste också fråga dig hur mycket värd din egna tid och besvär är, speciellt när det handlar om rostskador kan det snabbt bli besvärligt med fastsittande bultar, fästen mm.
Själv hade jag nog sagt "rust in peace" och förpassat den till antingen blocket eller skroten, men det beror ju också lite på hur mycket bilen betyder för just dig.
Halva bilens värde i reparationer max, låter som ett vettigt riktmärke.

Sen vet jag inte om man kan täta på flexiröret med kemisk metall, det blir ganska varmt där och finns nog risk för att "metallen" antingen brinner upp eller bara lossnar. För att inte säga om det ens skulle fastna där från början, bästa vore om du kunde svetsa.

händig är man ju, men funderar ändå på att skaffa ny bil, men denna är riktigt fin i lacken för övrigt endast ytterst lite rost på bagage på karossen, men kollar man under är de en annan historia wink

de var bara en bult som hade rostat av där bak på länkarmen, så en ny bult där så borde de funka besikta den tongue den satt endast i 2 bultar tongue

okay, ja trodde nästan de också, röret sitter endast med 1 bult, 3 har rostat av, så under är den ingen skönhet men i bilen och på kaross är den fin! big_smile

MVH Tobias
firexonox
14 februari 2014 · 95 Inlägg

ja ska börja fixa bilen nu på lördag, jag behåller den och testar byta de jag kan, går de inte så blir de bergsväg med den wink hehe.

tänkte på de, har köpt helt nytt avgassystem, är de något man behöver tänka på när man plockar bort grenröret? smile

MVH Tobias
Mack Forum- och sitemoderator
14 februari 2014 · 26 167 Inlägg

firexonox skrev:
ja ska börja fixa bilen nu på lördag, jag behåller den och testar byta de jag kan, går de inte så blir de bergsväg med den wink hehe.

tänkte på de, har köpt helt nytt avgassystem, är de något man behöver tänka på när man plockar bort grenröret? smile

Var försiktig med bultarna, och förbered dig på att någon - kan - gå av.
Lagen om all jävlighet i världen brukar kunna ställa till att dom går av inne i blocket..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
firexonox
14 februari 2014 · 95 Inlägg

Mack skrev:

firexonox skrev:
ja ska börja fixa bilen nu på lördag, jag behåller den och testar byta de jag kan, går de inte så blir de bergsväg med den wink hehe.

tänkte på de, har köpt helt nytt avgassystem, är de något man behöver tänka på när man plockar bort grenröret? smile

Var försiktig med bultarna, och förbered dig på att någon - kan - gå av.
Lagen om all jävlighet i världen brukar kunna ställa till att dom går av inne i blocket..

japp läste de någonstans, vad är bästa "rost" lösnings medel? vd40?

MVH Tobias
firexonox
14 februari 2014 · 95 Inlägg

ja ytteligare en fråga tongue

Är de styrbult, bromsok skruvarna heter jag ska ha till oken, dem 2 bultarna på baksida skiva, för att få bort hela oket. För att komma in till bromsbackarna smile
http://www.skruvat.se/Styrbult-bromsok-P205009.aspx
en sådan? smile

när man väl har alla delar så är de lätt att fixa men man ska ju köpa in allt också tongue

Senast redigerat av firexonox (14 februari 2014)

MVH Tobias
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang