Hjälpstarta 24v med 12v? Håller 12v systemet?

Swemil93
18 februari 2014 · 429 Inlägg

Tjena! Igår så fick jag rycka ut och hjälpa min morbror med att hjälpstarta hans lastbil klockan 04:30 på min lediga dag (oviktigt) , vi åkte in till mitt jobb, hämtade en lastbil och startade den döda, frid och fröjd!

Men sedan undrade min jobbarkompis varför vi bökade med att åka och hämta en lastbil (24v) när han lika gärna kunde tagit sin personbil och startat med, 12 volt såklart.

För den som inte vet så har man i en lastbil 2st 12v batteri som är seriekopplade för att på så vis ge 24volt, om det nu spelar någon roll..

Då går mina tankar såhär; om man har låg spänning i lastbilen, säg minst 20volt, och parallellt kopplar på ett 12v  batteri från personbilen, då har du ju helt plötsligt 20-24volt i bilen som är avsäkrad och byggd för 12v.
Och om man dessutom skulle lyckas få igång lastbilen, så ger den 28volt när den går, det kan inte en bil tåla?
Man måste ju bränna huvudsäkringar, lampor, generator och datorer och allt?

Kom gärna med tankar och förklaringar, för jag tycker att det låter otroligt att bilen håller, men jag kan ha fel?

Volvo V70 "D5" (2010)
uhlin
18 februari 2014 · 2 834 Inlägg

Tror inte överhuvudtaget det går att starta en 24 voltare med 12 volt.

Swedenrockers Living life on two wheels.....
18 februari 2014 · 835 Inlägg

Det enda korrekta är att koppla starthjälpbilen till det ena batteriet först på lastbilen och låta det ta emot laddning tillräckligt länge, för att sedan flytta över startkablarna till det andra batteriet och göra samma sak.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
Drönirettab
18 februari 2014 · 21 761 Inlägg

Det troligaste är väl att båda lastbilsbatterierna är dåligt laddade och då måste vardera batteri få en viss "laddtid" från den hjälpande 12 V bilen. Är det däremot endast ett av lastbilsbatterierna som är dåligt laddat så kan det funka att koppla den hjälpande bilen till det batteriet och sedan provstarta lastbilen ganska direkt.

Men det bästa är förstås att använda någonting med 24 V redan från början när man ska hjälpstarta, kan bli en massa onödigt krångel och ta lång tid annars. smile

-JoLLe-
20 februari 2014 · 31 Inlägg

uhlin skrev:
Tror inte överhuvudtaget det går att starta en 24 voltare med 12 volt.

Klart det går, men det tar sin lilla tid. Fick rycka ut och hjälpstarta farsgubbens lilla transportlastbil under snösvängen för ett par år sen. Hade en s80diesel på den tiden och har man bara lite varv på motorn så tar det inte så jättelång tid

Senast redigerat av -JoLLe- (20 februari 2014)

discokapten Kapten på disco!
20 februari 2014 · 1 729 Inlägg

Jag har startat flera lastbilar med min personbil, koppla på sig på ena batteriet, vänta 10 minuter (om batteriet inte är helt sopslut) så brukar det fungera.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Swemil93
20 februari 2014 · 429 Inlägg

discokapten skrev:
Jag har startat flera lastbilar med min personbil, koppla på sig på ena batteriet, vänta 10 minuter (om batteriet inte är helt sopslut) så brukar det fungera.

Okej, men det jag syftade på var att koppla på sig på 24volt, med personbil.. yikes kan ju inte gå väl åt bilen?

Volvo V70 "D5" (2010)
zleepy Trucker
20 februari 2014 · 1 392 Inlägg

Swemil93 skrev:

discokapten skrev:
Jag har startat flera lastbilar med min personbil, koppla på sig på ena batteriet, vänta 10 minuter (om batteriet inte är helt sopslut) så brukar det fungera.

Okej, men det jag syftade på var att koppla på sig på 24volt, med personbil.. yikes kan ju inte gå väl åt bilen?

Därför man kopplar ström från bilen till lastbilens ENA batteri, det funkar.... smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Brådhis * Voff voff *
21 februari 2014 · 10 280 Inlägg

Och även det omvända fungerar förstås utmärkt, dvs att starta 12v-fordon med ett 24v-fordon. Men samma sak där, förutsatt att du kopplar över ena batteriet.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Swemil93
22 februari 2014 · 429 Inlägg

Jag är helt med på hur ni menar, men den stora frågan är, utan "ingrepp" att koppla på 12 på 24 och tvärt om? Som man gör med två personbilar, rätt över bara, då måste väl ändå personbilen ta skada?

Volvo V70 "D5" (2010)
Drönirettab
22 februari 2014 · 21 761 Inlägg

Ja, om du kopplar på det sättet så blir det ju för hög spänning på fordonet med 12 V systemspänning och saker kan gå sönder. Man ska inte göra så. smile

Swemil93
22 februari 2014 · 429 Inlägg

Nej precis, nästan en dum fråga, men min jobbarkompis påstår sig ha gjort det och jag tycker det låter lustigt, men säger han det så visst! Jag skulle aldrig göra det iaf! smile

Volvo V70 "D5" (2010)
zleepy Trucker
22 februari 2014 · 1 392 Inlägg

Swemil93 skrev:
Jag är helt med på hur ni menar, men den stora frågan är, utan "ingrepp" att koppla på 12 på 24 och tvärt om? Som man gör med två personbilar, rätt över bara, då måste väl ändå personbilen ta skada?

utan ingrepp?

batterierna sitter sida vid sida, och du kablar ju på ena batteriets plus och minuspol, (12v)
inte från ena batteriets plus och andra batteriets minuspol (24v) ...

men är man dumpuckad och försöka koppla 24v på ett 12v system så får man stå ut med resultatet tongue

http://www.zleepy.se/12345.jpg

Senast redigerat av zleepy (22 februari 2014)

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Brådhis * Voff voff *
24 februari 2014 · 10 280 Inlägg

Swemil93 skrev:
Jag är helt med på hur ni menar, men den stora frågan är, utan "ingrepp" att koppla på 12 på 24 och tvärt om? Som man gör med två personbilar, rätt över bara, då måste väl ändå personbilen ta skada?

Du behöver inte koppla isär batterierna på 24V-systemet så länge du bara kopplar över ena batteriet. Så ja, utan ingrepp går bra, bara du sätter kablarna rätt.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Swemil93
24 februari 2014 · 429 Inlägg

Det förklarar en hel del! Jag bar säker på att man hade 24v i hela systemet när dom väl är ihop kopplade, tänk va man lär sig wink

Volvo V70 "D5" (2010)
ivorysmile
9 mars 2014 · 1 Inlägg

Swemil93 skrev:
Det förklarar en hel del! Jag bar säker på att man hade 24v i hela systemet när dom väl är ihop kopplade, tänk va man lär sig wink

Du skapar ju i stort sett en "ny" krets när du kopplar på startkablar mellan batterier

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang