siiimooon skrev: Jag körde slungdiff på min GL i två år, och den funkade som den ska trots börn på asfalt och mkt plåg på vintern. Kunde ju börja enhjula mitt i sladdar men det löste man med en kopplingsspark bara.
Okej! Men du hade inte svetsat om din så den låser oavsett hur fort du åker? Tänkte om det kunde vart därför din kunde enhjula?
siiimooon skrev: Jag körde slungdiff på min GL i två år, och den funkade som den ska trots börn på asfalt och mkt plåg på vintern. Kunde ju börja enhjula mitt i sladdar men det löste man med en kopplingsspark bara.
Okej! Men du hade inte svetsat om din så den låser oavsett hur fort du åker? Tänkte om det kunde vart därför din kunde enhjula?
Nix den var inte moddad. Ja det var nog därför, gjorde inte mig så mycket dock, kopplingssparkar har ingen dött av..
Lite sugen på att dra dit den diffen på Turbon nu, men då ska den nog nästan svetsas först så den skottar på båda lite oftare.
Okej! Alltid kul att höra vad folk som använt sakerna tycker om dom Teoretiskt så borde den ju faktiskt funka rätt så bra för som jag fattar det så går ju alltid ett hjul loss lite innan det andra vilket i sin tur leder till att bilen går loss lättare än med svetsad diff? Man borde också spara lite på drivlinan, kanske inte på diff och drivaxlar då men men....
Ändrade lite hjulvinklar på bilen i fredags ( negativ camber ) och när jag skulle provköra så rasade 3an... igen..... Så då tog jag beslutet att skita i dom där gamla m46/m47 lådorna och prova m90 istället. Gick ut på blocket igår och hittade en m90 med kardan, spakställ, svänghjul, lamell, tryckplatta och balk för 1000kr! Jag tog kontakt med killen som sålde det och vi kom överens om 800kr! Nästan för bra för att vara sant Så idag har jag hämtat grejerna och tvättat av allt. Tänkte köra med svänghjulet och tryckplattan jag har nu men måste få tag i en sinter lamell som passar m90 axeln och är 228mm. Dock tycker jag det känns surt att köpa lamell för över tusenlappen när lådan med alla tillbehör bara kostade 800 Så om någon har en sinterlamell till m90 med 228mm svänghjul och vill byta mot 240mm kopplingskit till m90 eller 228mm kopplingskit till m46/m47 i fint skick så finns det
Där ligger grejerna och väntar på montering
Senast redigerat av EmilFredriksson (20 oktober 2014)
Linkan_740 skrev: Kör med en originallamell istället, skonar drivlinan mer än en sinter
Jag kör original tryckplatta så det blir ganska lagom koppling till den effekt jag har nu med sinter med original lamell slirar den på kopplingen redan på 2an när man vill leka
lewwan skrev: Satan 800kr?! Jag är också på jakt efter en m90 men du fick den plus massa tillbehör för en bra jävla billig peng!
Japp, vart en jävligt billig låda för mig Och den är från en 97a så har jag tur är den "förstärkt" vet dock inte hur man ser det men om 3an säger upp sig så vet jag hur man svetsar stoppringen, fick göra det på min gamla 945a..
Denniz_ skrev: Jag hade kört med 228mm svänghjulet och sen sachs 763 tryckplatta och 4/6 puck sinter. Bland de värdelösaste är ju när kopplingen slirar. Visst tryckplattan kostar lite, men då behöver du inte va rädd för att de slirar framöver
Vill du skona drivlinan något kör fjädrad 6 puck sinter. Den är snällare
Jo du har helt rätt! Är just det där att det kostar lite för mycket för min plånbok just nu... Jag körde fjädrad 4-puck när jag körde m46/m47 och då räckte kopplingen till att slita loss hjulen när man börnade och slog i 4an, dock så orkade ju inte bilen då... Men har tänkt mig 228mm svänghjul, 4-puck sinter och original turbo tryckplatta. Kommer behöva ny tryckplatta när det trimmas mer, det vet jag. Men har som sagt inte plånbok till det för tillfället
Denniz_ skrev: Jag hade kört med 228mm svänghjulet och sen sachs 763 tryckplatta och 4/6 puck sinter. Bland de värdelösaste är ju när kopplingen slirar. Visst tryckplattan kostar lite, men då behöver du inte va rädd för att de slirar framöver
Vill du skona drivlinan något kör fjädrad 6 puck sinter. Den är snällare
Jo du har helt rätt! Är just det där att det kostar lite för mycket för min plånbok just nu... Jag körde fjädrad 4-puck när jag körde m46/m47 och då räckte kopplingen till att slita loss hjulen när man börnade och slog i 4an, dock så orkade ju inte bilen då... Men har tänkt mig 228mm svänghjul, 4-puck sinter och original turbo tryckplatta. Kommer behöva ny tryckplatta när det trimmas mer, det vet jag. Men har som sagt inte plånbok till det för tillfället
Både jag och mina kompisar kör med bara 712/763 tryckplatta och funkar kalas med organisk lamell. Och vi ligger runt 300hk, och har aldrig kopplingsslir.
Men dom tryckplattorna är ju inte heller gratis Har sett att KL-Racing har en förstärkt tryckplatta för under 2k, som ska palla nästan lika mycket mos som 763. Kanske skulle satsa på en sån ? Eller är det ren skit ?
Både jag och mina kompisar kör med bara 712/763 tryckplatta och funkar kalas med organisk lamell. Och vi ligger runt 300hk, och har aldrig kopplingsslir.
Men dom tryckplattorna är ju inte heller gratis Har sett att KL-Racing har en förstärkt tryckplatta för under 2k, som ska palla nästan lika mycket mos som 763. Kanske skulle satsa på en sån ? Eller är det ren skit ?
Har bara hört att dom förstärkta ska funka fint med Dom ska väll klara runt 400nm gränsen med organisk lamell
Jaa 420nm med organisk står det. Får nog bli en sån om mitt börjar slira
Dennisdenko skrev: Kör du med 228mm svänghjul? Jag köpte en förstärkt tryckplatta på KL till min, helt sinnessjukt hård, sparkar upp den på 3an utan minsta slir, med organisk lamell! Rekomenderar den ifall du ska köpa ny tryckplatta!
Japp 228mm svänghjul men behöver special lamell för det ska passa med m90, men kanske har fått tag i en diesel lamell nu! Låter ju jävligt lockande! Får nog bli en framöver !
Skurt95 skrev: Låter bra:-) se till att slavcylinder sitter fast ordentligt annars skjuter du ur den hände mig 2 gånger sen så satte jag på en slangklämma utöver den där ringen:-)
Har bytt låda nu till m90 och diesel lamell, allt funkar utmärkt fast kopplings pedalen känns skum... får kika mer på vad det kan vara imorgon, är iaf inte slavcylindern för den har ja skjutit isär 2 gånger så till sist så förlängde jag pinnen och köpte nya packningar till den;)
Var iväg idag och bytte till mig en lamell från en d24 med m90 (mot en huv från en 740 -90) som passar när man kör 228mm svänghjul och m90 lådan Så jag rev ner gamla lådan, kardan och kopplingen. Satte ihop det nya med samma tryckplatta och svänghjul som tidigare och skulle provåka. Och klart som fan så ska kopplingen kännas skit skum, den går lätt lite mer än halvvägs sen blir den skit trög!?!? Vad kan felet vara ? Det gick köra bilen precis som vanligt men kändes skit äcklig i kopplingen.. Får trösta mig med att lådan gick skit fint, va nog i bättre skick än jag hade räknat med
Imorgon blir det att kolla på varför kopplingen är konstig och så ska jag kanske byta till min slungdiff så jag hinner prova den innan snön kommer...
Senast redigerat av EmilFredriksson (23 oktober 2014)
Hittade felet varför kopplingen kändes konstig! Det var kopplingsgaffeln som gick i växellådan när man kopplade ur helt, så jag fick lägga 2 brickor (3mm sammanlagt) bakom kulan som gaffeln glider på. Så nu funkar kopplingen som den ska igen Har även bytt stödlager idag då det förra va rätt så dåligt... Köpte först ett på Biltema men det skulle jag inte gjort då det sprack när jag skulle slå dit det... Men som tur var så bytte jag på min m46 kardan i somras så jag tog det stödlagret istället och det gick på lika "lätt" och fint som det ska göra
Där gick kopplingsgaffeln emot... Dålig bild men det överlever ni nog
Senast redigerat av EmilFredriksson (23 oktober 2014)
Tänkte att ni som följer mitt bygge kanske ville veta vad som kommer hända tills nästa sommar ?
Det jag har tänkt är att bygga mig ett eget grenrör utav ett grenrörskit från LMR. Bygger eget så jag kan göra det precis som jag vill och placera turbon på ett lämpligt ställe. Kommer också köra med en extern wastegate 50mm hks-kopia och troligtvis screampipe ner i marken. blir att bygga ny downpipe i 3" och kanske resterande avgas också. Turbo har jag inte valt än, får se vad jag får tag på men funderar på hx35#12 eller en k27. Men som sagt är det inte bestämt än
Såhär har jag tänkt att mitt grenrör kommer att se ut, kanske inte blir lika fint men ja ska försöka.
Denniz_ skrev: K27 ska vara väldigt seg spolade och gammal konstruktion. Vet inget mer själv om dom än vad som skrivs.
Hx35 hade jag på min 740, tyckte den va bra. Helt okej spol och modernare än k27. Började ladda vid 3000-3500 och fullt vid ca 4500. Så om man vill köra med lastbils agg skulle jag kört på holset
Okeej, jag har kikat lite på t70 Super från mrtuning också men vet inte så mycket om den heller... Man vill ju som sagt inte ha för sent ladd... Vad hade du för andra delar på din motor ?
Idag har jag kört bilen till ett anat garage där jag ska ha bilen över vintern. Har också skruvat bort gamla grenröret, turbon downpipe och lite små saker. Så imorgon blir det att börja måtta och punkta på grenröret som sedan kommer lämnas på tig-svetsning.