Quinna's -31 Tudor (Filmuppdatering på sida 60)

Bygget av vår familjs -31a Tudor Hot Rod från ruta 1.
  • 302 Följare
  • 637 859 Visningar
  • Uppdaterades senast 9 december 2022
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
10 juni 2014 · 1 301 Inlägg

Hollowman666 skrev:

quinna skrev:

Paulit skrev:
Ser skitnice ut fram!

Synd bara att dom är sådär en 6-7cm för breda för att det överhuvudtaget ska gå att svänga med dom tongue

Enkelt löst, satsa på dragracing då! lol

Blir det att åka dragrace så kommer däcken fram vara 20cm smalare tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
16 juni 2014 · 1 301 Inlägg

Amazonan skrev:
Har plöjt igenom din motortråd och när du la upp denna tråd så blev man ju såklart överlycklig! Du gör ett grymt jobb från grunden och är otroligt inspirerande! Fortsätt med det du gör och sluta inte, för då har jag inget att läsa! hahaha tongue

Alltid kul att höra att det gläder någon!

Känns dock tråkigt att det inte har blivit några ordentliga byggbilder, utan mest bara lösa delar. Ser fram emot att bli klar med dessa Penta-motorer så jag kan fokusera ordentligt på bygget igen. Har ju som sagt ramen uppritad och ska bara åka till järnhandeln och handla material så är ramen ihop på några dagar.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
27 augusti 2014 · 1 301 Inlägg

940gli skrev:
Hur går det med ramen?

Uppritad och klar, grovt åtminstone. Står dock fortfarande och håller på med båtmotorerna och nu igår blev det klart med pannan i huset så det är väl nytag nu när som helst. Va och köpte en gammal Gokart igår som ska få agera donatorbil till dotterns lilla -33a Rod. 98 kubik 2takt och skivbromsar får duga tills hon fyller 3 tongue

Förhoppningen är att nu under helgen hinna göra klart mycket av arbetet på båtmotorerna så dom kan ställas åt sidan. Sen blir det att bygga någon typ av bord att bygga ramen på och för att få plats med det så måste karossen packas ihop och ställas åt sidan också.

Jag ber om ursäkt om bristen på uppdateringen i tråden, men det står inte still. Framförallt så görs mycket planerande. Och nu i sommar har jag varit på bla Classic Car Week och fått inspiration. Planen är fortfarande att ha ett chassie på hjul innan nästa års bilträff på firman tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
6 september 2014 · 1 301 Inlägg

eastmotorsport skrev:
Trevligt projekt, både rodden och garaget. Fortsätter följa dina uppdateringar.

Då kan du, och alla andra för den delen, kika in på den här länken också: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p4090812

Det är mitt senaste projekt :p

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
10 september 2014 · 1 301 Inlägg

VictorP skrev:
Grymt! Såg ditt Tot rod projekt igår och läste sen igenom hela motortråden för att sen läsa igenom hela denna tråden tongue

Ska givetvis följas! smile

Shit va folk har tid över! Jag skulle aldrig ha tid att sträckläsa mina egna trådar tongue Kul dock att folk är intresserade. En annan har ju knappt tid över till att torka sig när man varit på muggen!

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
21 september 2014 · 1 301 Inlägg

Även om det ser ut som att bygget står still så händer det saker i kulisserna. Jag var och hämtade dessa idag.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Tot%20Rod/2014-09-21201103_zps20f419ca.jpg

Transit styrled som ska få agera övre spindelled och komplett uppsättning bussningar med hylsor till länkarmarna.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
9 november 2014 · 1 301 Inlägg

Djo skrev:
Blir att följa det här smile

Låter bra... även om det inte händer så mycket just nu tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
25 november 2014 · 1 301 Inlägg

scaryeyes skrev:
Blir nog förbannat bra detta! Kollade lite på din skiss om framvagn. Ser jättebra ut. Corvette c5 har 420mm undre bärarmar och har för mej 10mm styrradie. Så ganska nära ligger du där ju.
Dom flesta bygger med korta bärarmar för att ramskenorna är där. Men kolla lite på factory 5 innan du bestämmer dej helt. Bra ideer kan komma ju.
sen, är inte så där stora bromsskivor lite att ta i? Det kommer ju inte att vara det stora problemet ifall det ska köras lite aktivt. Då är karossen mycket mer i vägen. Här har vi lite av mitt tankesätt åxå när jag valde vägen om orginal skivor från corvetten. Tror dom är 325 mm, men det är max i 17" fälgar. Kunde ju gått på 18" och c6 skivor, men why lixom?? Mina skärmar kommer att skopa så mycket luft att jag måste trimma för att inte bli stillastående.
Så bromsa kommer bli ett ickeproblem här.

Jag är rätt nöjd med min framvagn. Jag har hela tiden tänkt att jag vill ha så långa bärarmar som möjligt, bara för att alla andra byggen jag har sett så har man kompromissat, just för att man har varit för lat för att bygga ett riktigt chassie.

Sen är mina bromsar stora. Skitstora. Men med dom specialfälgarna jag bygger och med noga valda bromsok så går det, även fast det bara är 16tum fram. Det fina är att jag har tänkt på detta innan och OM det inte skulle gå eller om jag ångrar mig så har BMW skivor med precis samma mått sånär som på diametern, och dom är typ 305mm istället.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
11 december 2014 · 1 301 Inlägg

Jag vill bygga vidare på min rod! :'(

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
10 juni 2015 · 1 301 Inlägg

Börjar bli dags att damma av den här projekttråden nu. I sommar/höst händer det!

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 juli 2015 · 1 301 Inlägg

Donatorbil inhandlad. Va och hämtade en 940 igår som kommer få släppa till med bakaxel, bakbromsar, ev. kardan, rattstång och annat som jag tycker kan vara bra att ha. Resten kommer säljas i delar. Bara ropa om ni behöver nåt. Har bla. 531-topp, VX3-kam, träpaneler, elhissar bak mm.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
23 juli 2015 · 1 301 Inlägg

Det börjar hända saker!

Jag har nu skrotat undan donatorbilen helt och bakaxeln står hemma i garaget. Allt i bromsar och lager är beställda till axeln och leder och damasker är beställda till styrväxeln. Rattstången från 940'n och ytterligare en från 240 samt lite extra leder finns i garaget. Spindelleder, både övre och undre, finns till framvagnen (inklusive färdig justering för camber), likaså massa bussningar. Nytt bromsservo från någon Golf har jag blivit lovad och kardanen från 940 är sparad ifall att den skulle gå att använda. Frambromsar, främre hjullager, samt det mesta för att bygga främre spindlarna finns klart. Med andra ord så börjar delarna till chassiet landa. Bakaxeln ska lämnas in på kortning så fort plånboken tillåter.

Nu på semestern har jag roat mig med att sanera garaget efter båtmotorbygget som tagit sån grym tid. Det blev fina motorer, men tog alldeles för lång tid att färdigställa, och sen skulle dom installeras, justeras och driftsättas också!

Såhär ser en av dom två tvillingmotorerna ut i dagsläget.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/DSC_0078_zpsaheqblny.jpg

Och såhär såg garaget ut igår eftermiddag när jag rivit ut allt och sanerat alla hyllor, skåp och golvet.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/2015-07-22%2015.56.39_zpsvug1yfxv.jpg

Så sjukt skönt att få tillbaka mitt garage! Och eftersom jag har ganska liten yta, typ 35m2, så måste jag alltid stuva för att kunna hålla på att arbeta. Så nu är det stuvat! Visst, den där förbannad gräsklipparen står fortfarande där, likaså alla vinterdäck till bilar och släp, men bara tills mitt skjul blir klart. Men som det ser ut just nu så har jag utrymme för att börja med chassit.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/2015-07-22%2017.16.18_zpsw36fndrx.jpg

Bygget är officiellt igång igen!

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
24 juli 2015 · 1 301 Inlägg

VictorP skrev:
Kul att höra! Bygg för allt du är värd wink

I intend to! Snackade med bakaxelfirman idag. Han kommer korta axelrör, drivaxlar och ändra bultmönster som det ser ut nu. Lämnar in axeln så fort det finns pengar så det räcker på kontot tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 augusti 2015 · 1 301 Inlägg

Mattilacken skrev:
Fränt projekt! Är hyfsat sugen att ha nått sånt att meka i.. eller kanske en Jeep wink men det blev altan giftemål mm ist..

Livet är inte slut än tongue Altanen blir ju klar tids nog och frugan lär vilja ha ut dig ur huset nån gång tongue

Jag har iallafall fått lite gjort nu idag. Jag har varit en vända på jobbet och fixat lite med bakbromsarna. Så grymt skönt  med tvättmussla och blästerskåp tillgängligt när man behöver. Efter att båda bakre bromsoken fått kolvarna demonterade fick dom åka en stund i tvättmusslan. Efter det blev det blästring. Fick till en rätt smart grej för att inte få in sand i oket.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/2015-08-01%2012.35.54_zpsat14j2ew.jpg

Jag älskar hur rent allting blir när det blästras

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/2015-08-01%2013.00.32_zpsv2v9j58w.jpg

Efter blästring blev det en vända bromsoksfärg. Denna gången blev det guld, mest bara för att dom ok man köper på typ Mekonomen ofta är guldfärgade.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/2015-08-01%2021.06.33_zpsfzrcbqgy.jpg

Kolvarna va faktiskt ganska fina. Jag blästrade av dom invändigt, filade till kanterna och målade dom med Hammerites slätlack som är hyfsat rostförebyggande.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/2015-08-01%2021.07.53_zpsmonvrdu9.jpg

När jag ändå hade blästern i näven fick kåpan till bakaxeln åka ett varv då den såg riktigt rutten ut. Lite kul att det var alu-kåpa på 940ins axel. Efter blästring så drog jag av den snabbt med stålborsttrissan i bänkslipen. Jag tror nästan ytan får duga. Inte överputsat så man blir rätt för att använda grejerna och ändå inte sunkigt.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/2015-08-01%2014.42.18_zps2qdzbmvm.jpg

Jag ska försöka slänga ihop styrväxeln imorgon. Kanske blir någon bild då med.

Annars letar jag efter någon i Stockholmstrakten som har bläster av större modell. Jag vill få hela bakaxeln blästrad. Nån som har något tips?

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
2 augusti 2015 · 1 301 Inlägg

Ytterligare en ledig dag och lite mer gjort. Bjuder på en uppdatering, om än en liten.

Jag har plockat ihop styrväxeln klart, så nu lägger jag den på hyllan i väntan på montering. Jag har gjort klart bromsoken bak också. Rätt trevligt att få montera ihop egenhändigt renoverade delar med nya komponenter. Detta är dom första bromsoken jag renoverar själv och det är definitivt något jag kommer göra igen. Jag betalade 125:-/ok för renoveringen. Hade jag köpt billigaste nya oken som finns hade jag betalat närmare 1000:-, med andra ord rätt bra vinst.

Och på tal om det. Jag var in och tittade på Biltemas ok igår (jag skulle ha luftningsnipplar och ville försäkra mig om att det var rätt gänga) och jag reagerade på vikten på det. Jag tror inte att jag överdriver om jag säger att Biltemas ok väger hälften av vad orginal ATE väger. Plus att "balansvingarna" som dom kallas, saknas helt på Biltemas ok. Känns rätt bra att ha fräscha orginalok för 125:- tongue

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/2015-08-02%2015.46.14_zpsnx6gi49v.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/2015-08-02%2015.46.25_zpsqtmtz9oy.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/2015-08-02%2017.24.43_zpstx7hyhed.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/2015-08-02%2017.45.21_zpsqbjzob08.jpg

Imorgon ska jag förhoppningsvis riva ur drivaxlarna och diffen och göra bakaxeln klar för blästring. Återkommer när jag har mer smile

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
3 augusti 2015 · 1 301 Inlägg

Lygdman skrev:
Jag kanske har missat om det stått någon stans, men vad är det för styrväxel?

Jag kanske har missat att nämna det tongue Det är en CAM-växel från en helt vanlig 240. Ganska lämplig i bredd för det jag har tänkt mig och framförallt... gratis tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
5 augusti 2015 · 1 301 Inlägg

Dags för en mini-update igen då. Jag har pysslat lite med drivaxlarna till bakaxeln. Jag plockade ur dom igår och idag har jag brottat bort hjullagerna från dom. Faktiskt inte det lättaste tongue Blev till att kapa spår i distanstringen och lagerbanan och sen mejsla bort dom. Men men... Det gick smile

Jag har också pressat ur pinnbultarna och svetsat igen hålen då jag ska byta bultcirkel till 5x120. Jag ställer mig dock frågande till om materialet i medbringaren räcker till tongue Medbringaren är 142mm ytterdiameter. Med bultcirkel med en diameter på 120mm och M12 hjulbultar blir det bara 5 mm material kvar utanför skruvhålet. Tror ni det räcker?

Så här kommer det se ut i grova drag.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/5x120_zpsftld3ibr.png

Räcker det inte kommer jag måsta svarva någon styrning på medbringaren och sen svarva en ring som får pressas/svetsas på i ytterkant för att öka på diametern lite.

Någon här som har erfarenhet eller uppfattning?

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
6 augusti 2015 · 1 301 Inlägg

Exakt! Det är inte mer material i lagerhubbarna jag har fram heller. Dock så driver det ju inte där, men bromskrafterna borde ju belasta på samma sätt. Dessutom så brukar ju bromsarna ofta ha mer att säga till om än motoreffekten på dom flesta bilar. Mina bilar har ofta gjort 100-0 snabbare än 0-100 tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
7 augusti 2015 · 1 301 Inlägg

Någon som har tips på någon färg som ser ut i nyansen som obehandlat gjutjärn? Känns som att det vore kul att använda på diverse komponenter som kommer synas. Jag har hittat svindyr färg som är tänkt för grenrör osv, men länkarmar, spindlar osv blir sällan 900 grader så det känns onödigt tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
13 augusti 2015 · 1 301 Inlägg

Lygdman skrev:
Som jag misstänkte, har du måttet mellan inre styrlederna?

Japp, det är 680mm... relativt exakt.

Jag har äntligen fått underarmen ur kroppsöppningen också, och gjort klart den fälgen jag påbörjade för ungefär ett år sen. Den har ju legat och samlat damm nu, ihoppunktad i väntan på helsvetsning, slipning och ev. riktning beroende på hur mycket den skulle slå sig vid svetsningen.

Det blev rätt bra faktiskt. Ett jävla slipande, men till slut så. Och balanseringsmaskinen säger 10g både inner och ytter. Jag skulle tro att det är ok för en rejält omarbetad, amerikansk plåtfälg tongue Sen är det TIG-svetsat så förhoppnings är det tätt också smile

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20falgbreddning/2015-08-13%2019.25.15_zpshbaklgj2.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20falgbreddning/2015-08-13%2019.25.04_zpsondhxbzh.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20falgbreddning/2015-08-13%2019.24.40_zpsscld7xnw.jpg

Bara en fälg kvar då tongue Förhoppningsvis tar inte nästa ett år att få till. Nu vet jag hur jag ska göra, och jag vet att svetsning/slipning tar två kvällspass på jobbet.

Ingen som har några 215/xx-16, eller 225/xx-16 liggandes? Jag skulle ha haft något att montera på bara för att måtta på. Alltså, däck oavsett skick.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang