Quinna's -31 Tudor (Filmuppdatering på sida 60)

Bygget av vår familjs -31a Tudor Hot Rod från ruta 1.
  • 302 Följare
  • 635 792 Visningar
  • Uppdaterades senast 9 december 2022
Djo
21 november 2015 · 10 157 Inlägg

Blir fint det här smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
MR_T
21 november 2015 · 2 340 Inlägg

Ser ju riktigt bra ut och en jädrans fart har det blivit ☺

Senast redigerat av MR_T (21 november 2015)

Thor Hot Rod "Modern Hot Rod" (2019)
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
22 november 2015 · 1 301 Inlägg

farbrorbozze skrev:
helgens plastfylla avklarad alltså smile

Kan ju säga att detta jobb inte hade varit möjligt utan gasmask tongue Man märker när man är färdig, tar av sig masken och lägger ifrån sig verktygen att det är rätt potent tongue 5 andetag utan mask i mitt, förvisso dåligt ventilerade, garage så är man helt snurrig i kolan.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
22 november 2015 · 6 475 Inlägg

quinna skrev:

farbrorbozze skrev:
helgens plastfylla avklarad alltså smile

Kan ju säga att detta jobb inte hade varit möjligt utan gasmask tongue Man märker när man är färdig, tar av sig masken och lägger ifrån sig verktygen att det är rätt potent tongue 5 andetag utan mask i mitt, förvisso dåligt ventilerade, garage så är man helt snurrig i kolan.

hahaha bra där smile
har hört nåt om att man bör ha bra mask när man tennar med wink
https://youtu.be/jQ_85fp1avs

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 780 (1989)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Putteliten
22 november 2015 · 9 083 Inlägg

Hur har ja kunnat missa detta då? Kul att prydnadsmotorn ska få en bil nu! Angående bakaxeln, du skulle bygga en bil med väghållning. Varför tog du inte en delad axel, typ Volvo 960 eller BMW?
Sen kan man aldrig bli för gammal för att börna, farsan fyllde 55 för lite sen och bjuder gärna på en börn när tillfälle ges! wink

quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
23 november 2015 · 1 301 Inlägg

Putteliten skrev:
Hur har ja kunnat missa detta då? Kul att prydnadsmotorn ska få en bil nu! Angående bakaxeln, du skulle bygga en bil med väghållning. Varför tog du inte en delad axel, typ Volvo 960 eller BMW?
Sen kan man aldrig bli för gammal för att börna, farsan fyllde 55 för lite sen och bjuder gärna på en börn när tillfälle ges! wink

Ganska enkelt svar faktiskt. Jag har inte hittat någon delad axel som uppfyller följande kriterier: Lätt att få tag i, billig att köpa, gott om eftermarknadsdelar, tål mycket effekt, bra bromsar och någorlunda rätt spårvidd.

Visst kan man köpa en 960-axel, men då sitter man där med en axel som inte tål stryk, har fel spårvidd och går med bladfjäder orginal. Handlar man en BMW-axel så finns det massor med grejer från M3 och liknande som tål stryk, men då är dom dyra och har ännu mer fel spårvidd, och som dessutom får konstig geometri om man sänker.

Det finns däremot gott om bilar som åker stel pinne på bana framgångsrikt, så det kändes som en bra lösning.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Djo
23 november 2015 · 10 157 Inlägg

farbrorbozze skrev:

quinna skrev:

farbrorbozze skrev:
helgens plastfylla avklarad alltså smile

Kan ju säga att detta jobb inte hade varit möjligt utan gasmask tongue Man märker när man är färdig, tar av sig masken och lägger ifrån sig verktygen att det är rätt potent tongue 5 andetag utan mask i mitt, förvisso dåligt ventilerade, garage så är man helt snurrig i kolan.

hahaha bra där smile
har hört nåt om att man bör ha bra mask när man tennar med wink
https://youtu.be/jQ_85fp1avs

Hälsoklubben det där wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
25 november 2015 · 1 301 Inlägg

Jag kan gladeligen meddela att jag har fått tag i en sponsor på glasfiber! Detta i form av att mina kära far va och hälsade på och tyckte att bygget gick lite sakta tongue Med andra ord så blir det full fart att plasta framöver, och min plan att ha karossen av vaggan och golvet klart i december ser ut att bli verklighet.

Ser så sjukt mycket fram emot att få lyfta in stolar och se hur allt blev, äntligen får jag möjligheten att torrköra lite tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
26 november 2015 · 6 475 Inlägg

quinna skrev:
Jag kan gladeligen meddela att jag har fått tag i en sponsor på glasfiber! Detta i form av att mina kära far va och hälsade på och tyckte att bygget gick lite sakta tongue Med andra ord så blir det full fart att plasta framöver, och min plan att ha karossen av vaggan och golvet klart i december ser ut att bli verklighet.

Ser så sjukt mycket fram emot att få lyfta in stolar och se hur allt blev, äntligen får jag möjligheten att torrköra lite tongue

härligt cool

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 780 (1989)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
6 december 2015 · 1 301 Inlägg

Hej alla!
-
Inga häpnadsväckande vackra och intressanta bilder i denna update, men en update som jag har längtat efter att få göra. Golvet är klart! Jag har inte lyft av karossen från kärran och brytit bort aluplåtarna än, för det behöver jag lyfthjälp för att kunna göra. Förhoppningsvis lyckas jag lura hem någon polare eller kollega i början på veckan.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/2015-12-06%2017.57.58_zpspeyhbmqr.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/2015-12-06%2017.58.11_zpswstollxl.jpg

Så fort karossen är av vaggan och plåtarna är borta så blir det att röja och göra plats för att börja med ramen!

Jag kan för övrigt tillägga att bromsoken från Saab  9-3 Sport Sedan 2,0T inte passar på en 325mm bromsskiva i en 16" fälg tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
J_Jespersen Båtmek
6 december 2015 · 720 Inlägg

Bara lagt x lager glasfiber eller distansmaterial också?

Djo
6 december 2015 · 10 157 Inlägg

Stiligt smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
6 december 2015 · 1 301 Inlägg

J_Jespersen skrev:
Bara lagt x lager glasfiber eller distansmaterial också?

5 lager 450g-matta med distansmaterial. Minns dock inte vad distansmaterialet heter, men det ser ut ungefär som en disktrasa tongue

Planen var från början att lägga 6 lager, men dels tog mitt material slut, och dels så känns det enormt stadigt redan nu. Och om det skulle kännas som att det vart lite klent så kan jag alltid lägga på ett lager till även efter aluplåtarna är borta.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
10 december 2015 · 1 301 Inlägg

Plåtarna släppte!

Jag fick hjälp igår och lyfte av karossen från vaggan. Vi ställde upp karossen på högkant, och det var mer eller mindre bara att plocka bort plåtarna. Den plåten som agerade kickup över bakaxeln fick jag bryta lite i, men bara för att den stöp i kanterna på karossen. Allt som allt gick det väldigt smidigt.

Det är ett par ställen där jag kommer få fylla på lite gelcoat, närmast kanterna där jag tydligen inte kommit åt så bra att pensla innan jag började med glasfibern. Överlag är jag väldigt nöjd. Väldigt fin yta neråt. Jag valde att lämna den främre plåten kvar. Jag tänkte att det kan vara en snygg avslutning mot torpedväggen när jag kapar upp för växellådan, och gillar jag inte hur det blir så är det bara att plocka bort den senare.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/2015-12-09%2018.05.05_zps3ffgf2rx.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/2015-12-09%2018.05.25_zpsakycygrc.jpg

Och vad är det första jag gjorde när det fanns ett golv i bilen? Provmonterar stolarna förstås tongue

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/2015-12-09%2018.35.17_zps8kiw4gch.jpg

Blir bra trångt fram tongue Men med modifierade chassien så kan det gå in två sådana stolar. Och baksätet måste smalnas av rätt bra, men det är görbart. Fast det blir ett kanonutrymme att ha baslåda i bakom ryggstödet bak tongue Bör gå att få in 2 grunda 8or med ordentlig volym iallafall.

Sen hittade jag en grej som jag gjorde för ett bra tag sen, men har glömt att lägga upp. Jag har ritat den plåt som förbinder rören i undre länkarmen med spindelleden.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/Laumlnkarmsplaringt_zpsssnig12n.jpg

Liten grej och inget speciellt att visa kanske, men roligare än inget. Plus att jag gillar loggan jag lagt in. Jag kommer nog lägga in den på fler ställen. ME som i Meinking Engineering. Känns lite kul att få ha sitt efternamn på något, och Quinnan Engineering har inte samma klang riktigt tongue

Nu blire nog lite paus fram till jul i brist på pengar. Såvida ingen känner för att ge mig ett presentkort på Telge Stålcenter som en tidig julklapp?

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
10 december 2015 · 6 475 Inlägg

Sån tur med golvet & snyggt fäste :-)
Pengar är en bristvara här med :-)

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo 780 (1989)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Djo
11 december 2015 · 10 157 Inlägg

Vart bra med golvet smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
11 december 2015 · 1 301 Inlägg

Djo skrev:
Vart bra med golvet smile

Tackar!

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
18 december 2015 · 1 301 Inlägg

Jag önskar mig 18m 50x30x2 fyrkantsprofil av Tomten iår tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
18 december 2015 · 6 475 Inlägg

quinna skrev:
Jag önskar mig 18m 50x30x2 fyrkantsprofil av Tomten iår tongue

Tomten har ställt julen pga snöbrist lol

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo 780 (1989)
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
19 december 2015 · 1 301 Inlägg

farbrorbozze skrev:

quinna skrev:
Jag önskar mig 18m 50x30x2 fyrkantsprofil av Tomten iår tongue

Tomten har ställt julen pga snöbrist lol

Men om tomten sponsrar mig så kan han få låna rodden dom jular som det är snöbrist så han tar sig fram ändå tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang