Hur byter man vattenpumpen på min Sharan -00 ??

rallyrosenblad
2 mars 2014 · 2 Inlägg

Har en Sharan 00, 1,8 T som har gnisslat nåt förfärligt den senaste tiden och förra veckan så började den läcka kylarvatten. Rinner i princip rakt igenom...
Någon som vet hur man byter vattenpumpen och vart sitter den? Är det en stor operation? Hörde något från någon om att man måste byta kamremmen samtidigt...??
Tacksam för input ich tips från bättre kunniga än mig själv...

Mercedesturbodiesel Sothora <3
2 mars 2014 · 1 201 Inlägg

kamremmen samtidigt ja.

Trångt är de!

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
Lillkanto Inbiten Volvonörd
2 mars 2014 · 799 Inlägg

MeduzaRacing skrev:
Har kollat på när polarna gjort ett vattenpumps byte på min gamla bil. Är ingen stor operation och du behöver inte byta kamremmen.  Du fixar det säkert på en halvtimme. Pumpen satt i slutet av den övre kylarslangen.

Var det en likadan bil med lika motor?

För om det inte var det så är det troligen helt annorlunda.

Googla på det för att vara säker på att dom tips du får här stämmer ts.

Volvo V70N 2,5T projekt>>> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=290249
www.skogenracing.com
Volvo 944 Turbo+ 1991
Volvo 854 SE 1995
Honda Legend Ka7 "Bossen" (1992)
Mercedesturbodiesel Sothora <3
2 mars 2014 · 1 201 Inlägg

Det är det inte.!

Kamremmen sitter på höger sida av motorn, vattenpumpen drivs av den.

Som jag sa trångt.

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
MeduzaRacing
3 mars 2014 · 101 Inlägg

Mercedesturbodiesel skrev:
Det är det inte.!

Kamremmen sitter på höger sida av motorn, vattenpumpen drivs av den.

Som jag sa trångt.

precis, kan underlätta om du ligger under bilen. Nu vet jag inte hur ditt motorrum ser ut men det är att pröva sig fram! Lycka till.

Senast redigerat av MeduzaRacing (3 mars 2014)

rallyrosenblad
3 mars 2014 · 2 Inlägg

Ja, trångt är det. Får in under bilen och titta. Tack för tipsen!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 mars 2014 · 13 757 Inlägg

kör INTE med bilen för pumpen är påväg att skäraihop och då blir det ventilsallad...

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
nixon89 klabbarpan
3 mars 2014 · 3 041 Inlägg

Låt bilen stå. Byt både kamremm samt pumpen i samma veva. Kan vara en god idé och byta termostaten när du ändå grejjar.

Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang