Hur många liter olja rymmer det i en saab 9-5a motor

Torstensson
21 november 2006 · 115 Inlägg

Hur många liter går det åt i en saab 9-5a motor och är det jävligt att byta olja och olje filter själv ?

Tack på förhand :smile

GT90 Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
21 november 2006 · 1 660 Inlägg

Vet inte hur det är på just denna bilen, men det brukar vara ganska enkelt att byta olja + filter, speciellt om man kör in på en GDS hall med lyft. Ca. en halvtimme skulle jag tippa på.. Är väldigt bra att ha en skiftnyckel eller oljepluggsnyckel samt oljefiltertång eller vanlig polygrip modell större till demontering av gamla filtret.
Nya filtret: smörj packningen med en lite skvätt ny olja och montera för hand.
Rekomenderas att byta oljepluggspackning också..

Oljevolym har jag ingen koll på, men det brukar stå i Manualen till bilen.
Har du inte den, så prova dig fram, börja på typ 3,5 - 4 liter någonstans o kolla oljestickan mellan fyllningarna..
Lycka till!

Senast redigerat av GT90 (21 november 2006)

Torstensson
21 november 2006 · 115 Inlägg

Tackar ska ut i garaget och kolla på det nu tror inte att det ska vara några större problem köpte mig en dunk olja en 4 litare borde räcka till hoppas jag om man inte gör bort sig helt och häller ut allt eller nått har ingen oljefiltertång får pröva med handkraft får se om det går

Miklen
21 november 2006 ·

4 liter låter lite på en turbo motor..men d e klart kanske inte rymmer så mycke..ska nog inte jämföra me min 2 liters sexa tongue

Torstensson
21 november 2006 · 115 Inlägg

Det blev ett stort hål i under redet istället för ny olja i motorn fan vad kass man är nån som vill köpa bilen av mig ?

VOLVO142TIC
21 november 2006 · 240 Inlägg

4 liter går de i.

ScottaN Medlem 5280
21 november 2006 · 552 Inlägg

4½ brukar det gå i i min...

KarlNilsson Örebroare i exil
21 november 2006 · 970 Inlägg

4 liter var det senast jag ringde Saab och frågade

Hej FRA!
Torstensson
21 november 2006 · 115 Inlägg

då kör ja på 4 liter och lite till så borde det räcka

Founder
21 november 2006 · 1 414 Inlägg

4 liter ska det vara i 9-5'ans bensin motorer...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Renjägarn
21 november 2006 · 638 Inlägg

Vissa saabar har filtet på lite skumt ställe! Men inge svårt att byta ändå.

Enklast om du inte har filteravdragare är att slå igenom en mejsel genom filtret som du sedan gängar upp det med

Oljepluggsnyckel eller vanlig ringnyckel bör du använda beroende på vad det är för typ av plugg. Ge fan i skiftnyckel, måste vara det värsta verktyg som någon kommit på?

Kommer väl nånting här snart!
jonTe
22 november 2006 · 5 710 Inlägg

Renjägarn skrev:
Oljepluggsnyckel eller vanlig ringnyckel bör du använda beroende på vad det är för typ av plugg. Ge fan i skiftnyckel, måste vara det värsta verktyg som någon kommit på?

Även ringnyckel är bannlyst i detta fall.
En sexkantshyla (13mm) är det man skall använda, runddragna oljepluggar är iiiiinte kul.

Torstensson skrev:
Det blev ett stort hål i under redet istället för ny olja i motorn fan vad kass man är nån som vill köpa bilen av mig ?

VA?

MVH Jonas
..............
Martin 9-3 Fisketokig
22 november 2006 · 2 997 Inlägg

Glöm inte att byta till ny plugg och packning också. 4 Liter låter lite lite men ok.

Underbart enkelt och lätt att komma åt på min bara man kommer under, lyft är ett måste.

5,7Liter ska min ha. 2.8 liters V6a

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Renjägarn
22 november 2006 · 638 Inlägg

jonTe skrev:

Renjägarn skrev:
Oljepluggsnyckel eller vanlig ringnyckel bör du använda beroende på vad det är för typ av plugg. Ge fan i skiftnyckel, måste vara det värsta verktyg som någon kommit på?

Även ringnyckel är bannlyst i detta fall.
En sexkantshyla (13mm) är det man skall använda, runddragna oljepluggar är iiiiinte kul.

Använder du ringnyckel från scratch så får du inte din runda bultskalle. Om du nu inte använder fel nyckel?

Kommer väl nånting här snart!
jonTe
23 november 2006 · 5 710 Inlägg

Renjägarn skrev:

jonTe skrev:

Renjägarn skrev:
Oljepluggsnyckel eller vanlig ringnyckel bör du använda beroende på vad det är för typ av plugg. Ge fan i skiftnyckel, måste vara det värsta verktyg som någon kommit på?

Även ringnyckel är bannlyst i detta fall.
En sexkantshyla (13mm) är det man skall använda, runddragna oljepluggar är iiiiinte kul.

Använder du ringnyckel från scratch så får du inte din runda bultskalle. Om du nu inte använder fel nyckel?

En 12 kants ringnyckel ÄR inte lika bra och har man otur så slinter man och så står man där med sin runddragna oljeplugg....
Been there.....got the t-shirt smile

MVH Jonas
..............
Redbull Moderator+
23 november 2006 · 1 081 Inlägg

Martin 9-3 skrev:
4 Liter låter lite lite men ok.

Japp det är för lite också, iaf i min bil..
Som ScottaN skriver så stämmer 4,5 liter bättre.

Mvh

Vem jag?
kwansa Hmm, vet inte?
23 november 2006 · 1 775 Inlägg

Redbull skrev:

Martin 9-3 skrev:
4 Liter låter lite lite men ok.

Japp det är för lite också, iaf i min bil..
Som ScottaN skriver så stämmer 4,5 liter bättre.

Mvh

Till mig sa dem 4 liter och 4½ liter när man byter filter oxå, är det inte solklart att man byter filter och ojla samtidigt hmm?

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Redbull Moderator+
23 november 2006 · 1 081 Inlägg

kwansa skrev:
Till mig sa dem 4 liter och 4½ liter när man byter filter oxå, är det inte solklart att man byter filter och ojla samtidigt hmm?

Jo det är solklart att man gör, annat är bara dumheter.

Mvh

Vem jag?
Miklen
23 november 2006 ·

Martin 9-3 skrev:
Glöm inte att byta till ny plugg och packning också. 4 Liter låter lite lite men ok.

Underbart enkelt och lätt att komma åt på min bara man kommer under, lyft är ett måste.

5,7Liter ska min ha. 2.8 liters V6a

Vissa bilar har nog lite mindre.. d går i 7,5 liter i min 2 liters sexa smile

ztamizzen
23 november 2006 · 35 Inlägg

Min bil, 900S 2,3 -95, vill, enligt instruktionsboken, ha 4 liter samt att man byter filtret samtidigt.
Så man ska byta filter och olja samtidigt, det vore lite dumt att inte göra det. Var hittar man packningar och oljepluggar nånstans. Å säg inte SAABverkstad för dom stänger så tidigt på dan... wink

Hur får man hål i motorn när man byter olja? Hällde du i syra istället eller?

SAAB 9-3 2,0T -00
I bra skick med vissa småsaker som måste fixas. Så därför är jag här!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang