Volvo 855 GLT -97 svårstartad med varm motor

polka_tulk
12 mars 2014 · 1 Inlägg

Hej!

Jag har alltså en GLT från 97 som jag har haft i 3,5 år nu. För ungefär ett år sedan bytte jag batteri och sedan dess har motorelektroniklampan lyst. Besiktningsmannen sa att det inte var något att oroa sig för då bilen var så pass gammal. Jag har kopplat ur och på batteriet utan förändring. Kort efter det har den blivit väldigt kinkig vid varm start, men bara varannan gång ungefär.

Det som händer är två olika saker; ibland hörs ett klick och något slags pysande ljud men ibland startar den nästan under några sekunder för att sedan återgå till klicket och pyset. Då stänger jag av tändningen och försöker igen och ibland går den igång, ibland inte. Vissa gånger krävs det ca 10 försök, andra gånger startar den fort som bara den.

Kan det vara startmotorn? Fick ett tips om att det kan vara solenioden. Eller har det med elektroniken att göra?
För kanske 2,5 år sedan bytte jag bränslepump, tändstift och luftfilter på verkstad.

När bilen väl är igång går den som en dröm och den går alltid igång till slut så därför har jag inte orkat med att åtgärda det men nu är det dags att sälja så jag vill gärna att allting fungerar som det ska.

Tack

Expert
18 mars 2014 · 367 Inlägg

Kolla felkoder

Volvo Amazon "Amazon 121 Coupe" (1965)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang