Tvist med trimfirma - vad tycker ni i detta fall?

TomBjorklund VAGIS Car Club
18 mars 2014 · 1 093 Inlägg

tobee skrev:

t_one21 skrev:
Den väsentliga skillnaden är ändå att det i det här fallet handlar om slitdelar, alltså delar som kommer att utsättas för ett annat slitage än vad det gjort innan. En dålig jämförelse med att återställa en programvara i en burk i princip enbart jobbar olika fort eller inte alls om det blir för "jobbigt".

Jag kan inte lasta den firma som tidigare trimmat min Audi för att till exempel dumpventilen, pcv-ventilen, packningar som läcker olja samt vakuum slangar behövt bytas för att motorn ska klara av den förändring de gjort på beställning.

Än mindre hade jag kunnat lasta dem för att turbon skulle skurit efter chippning pga den ökade värmen som det höjda trycket medför.

Jämför du med ett företag som BSR som till största del skickar en enhet som du själv använder för att chippa, så MÅSTE de hålla en helt annan nivå för att kunna ens hålla på med sådant, det säger sig självt. Precis som övriga webbutiker som erhåller fria frakter, enkla returer etc.

Ofta så blir man informerad men inser inte vart sitt eget ansvar tar vid.

Även en server åldras och presterar sämre, detta känner vi till. Går grejerna sönder i efterhand så ersätts självklart inte detta och täcker inte garantin.
I mitt fall med bilen har ju ingenting gått sönder utan felet som är omöjligt att hitta fanns från dag 1.

Även detta företag erbjuder att skicka en box.

Hursom så resonerar vi lite olika. Det är lätt att avsäga sig allt ansvar och sen följa detta till punkt och pricka. Jag hävdar att bilservice och även trim bör ta ett större ansvar trots att det är begagnade grejer de fipplar med. I mitt tycke är de proffsen och jag kunden. Jag ska inte behöva ha koll på mer än att 1. bilen är fullservad. 2. Motorn går ryckfritt. 3. lämnar inga felkoder.
Problemet är nog också att det är mycket klåpare som sysslar med sånt här som i bästa fall gått fordon på gymnasielinjen. Fordonselektronik är mycket mer avancerat än så. Du får såklart ett helt annat bemötande om du går till ett trimföretag som sysslar med riktig seriös trim på tävlingsnivå. Skiter det sig så ökar då såklart chansen att de kan hitta felet på din bil. Då behöver man aldrig komma i en sån situation som jag själv satt mig i. Här har jag själv ett stort ansvar.
Förhoppningsvis har jag med denna tråd även lärt andra att tänka till lite vem man besöker. En firma som inte ens kan utföra ett röktest eller test av bränsletryck kanske man ska hålla sig ifrån...

Bra summering! Dock finns det bättre sätt än röktest wink hoppas att du får ordning på bilen så att du kan få lite mer kräm under huven.

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
tobee
14 april 2014 · 735 Inlägg

Igår installerade vi Autotech programvara i bilen och effekten är nu silkeslen i hela registret med alla 98/multifuel samt E85-program. Här nedan ser ni papper från bänkning med E85-program, E75 i tanken och efter 2 mils adapation. Hjuleffekt
https://www1.garaget.org/gallery/images/10/9554/9554-23716398b1e4d6c6aa155ebb176cb569.jpg
Jag har inte bytt en komponent i bilen sen bilen gick på programvaran från den andra firman.

Ska man skratta eller gråta?

Senast redigerat av tobee (14 april 2014)

discokapten Kapten på disco!
14 april 2014 · 1 729 Inlägg

Hur mycket skiljer sig priset mellan autotech och den gamla firman?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
tobee
14 april 2014 · 735 Inlägg

discokapten skrev:
Hur mycket skiljer sig priset mellan autotech och den gamla firman?

Programvara ej fungerande på min bil:
ORGINAL    XXX STEG 1
Effekt    220/230 Hk    260 Hk
Vridmoment    320 Nm    380 Nm
Normal bränslebesparing 5-8%
Pris 4990:-

Hos autotech tar de 4995:- för motsvarande steg 1 utan APC

Så 5:- skillnad då tongue

Mreque89 Oturen själv
26 oktober 2014 · 593 Inlägg

Vill firman i fråga inte kolla över programvaran när du sa att den gick dåligt?

Jag förstår inte hur detta blev ett problem, det funkade inte när dem ändrade något. så varför kollade dom inte över det eller ändrade tbax det och sa tyvärr kan vi inte få det att fungera ordentligt på din bil?

Dem lämnade ju i princip iväg en bil som dom visste inte fungerade som den skulle utan att återställa den med risk för att saker går sönder.

Förstår verkligen inte hur det kunde gå såhär långt, Okey om dom skickade en trimbox som du kopplar in i OBD2 och du själv la in programvaran. men då kan du ju även ångra dig och ändra tbax om det inte fungerar..

Brum
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang