Volvo 765 -88 V6. Gnista och bensin, men inget liv.

Tjocken
18 mars 2014 · 26 Inlägg

tjo, har en 765 GLE -88 med B280 (prv-6 insprutare)

efter att den stått still ett bra tag pga ett problem med pumpen i tanken så har det blivit något elfel (antar jag)

när pumpen var skrot så gick den hur fint som helst sålänge den var kall, men när den blev varm så dog den, för ett par veckor sedan skulle jag starta bilen (pumpen fortfarande trasig) men inget hände, helt död var den..

bytte pumpen för ett par dagar sedan, så nu får den rikligt med bränsle och har gnista, men den är fortfarande död, den gör inte så mycket som ett litet host, inte ens med startgas.

några tips på detta?

mvh

groze
18 mars 2014 · 564 Inlägg

Det är inte så att det är tändspolen som är kass? Gamla spolar kan vara lite luriga att de funkar medans de är kalla, men att det blir kortis i dem när de fått upp värmen. Till slut pajjar dom helt.
Min tanke är att den kanske ger för klen spänning till stiften. Även om du ser att den ger gnista så är det inte säkert att den "orkar" ge gnista när de väl sitter i motorn.

Tjocken
18 mars 2014 · 26 Inlägg

groze skrev:
Det är inte så att det är tändspolen som är kass? Gamla spolar kan vara lite luriga att de funkar medans de är kalla, men att det blir kortis i dem när de fått upp värmen. Till slut pajjar dom helt.
Min tanke är att den kanske ger för klen spänning till stiften. Även om du ser att den ger gnista så är det inte säkert att den "orkar" ge gnista när de väl sitter i motorn.

bytte iofs spolen innan jag visste att det var pumpen i tanken som var kass, tog bara en från min 16v jag har stående, skadar inte att prova sätta dit den gamla igen! smile

tackar smile

Tjocken
19 mars 2014 · 26 Inlägg

groze skrev:
Det är inte så att det är tändspolen som är kass? Gamla spolar kan vara lite luriga att de funkar medans de är kalla, men att det blir kortis i dem när de fått upp värmen. Till slut pajjar dom helt.
Min tanke är att den kanske ger för klen spänning till stiften. Även om du ser att den ger gnista så är det inte säkert att den "orkar" ge gnista när de väl sitter i motorn.

testade att byta spolen idag, gjorde även rent och slipade stiften i fördelaren, dock utan resultat hmm

simlar
19 mars 2014 · 5 535 Inlägg

Kollat säkringar?

Ärgade kontakter?

Får tillräckligt med luft? (behövs tre saker för att motorn ens ska ha en chans att starta, bränsle, gnista och luft)

Tänder på rätt ställe?

Bra batteri?
Fulladdat?

Senast redigerat av simlar (19 mars 2014)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Tjocken
19 mars 2014 · 26 Inlägg

simlar skrev:
Kollat säkringar?

Ärgade kontakter?

Får tillräckligt med luft? (behövs tre saker för att motorn ens ska ha en chans att starta, bränsle, gnista och luft)

Tänder på rätt ställe?

Bra batteri?
Fulladdat?

hela säkringar

nyrengjorda kontakter

tänder där den ska

laddaren har stått på i två dygn tongue

simlar
19 mars 2014 · 5 535 Inlägg

Ja då är det ju bara luften kvar då med tanke på att den inte ens hostar till på startgas.

Kan ju vara så att insugsventilerna inte öppnar eller står öppna hela tiden.
Gjort komptest?

Säker på att den får gnista inne i förbränningsrummet?
Det du kan göra för att testa det är att ta ett stift och sätta löjligt stort elektrodavstånd (snackar om 0,5-1cm), får du fin blå gnista då så bör tändsystemet orka ge gnista även i förbränningrummet.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
volvoqq Lastbilsmekaniker
19 mars 2014 · 5 152 Inlägg

Det du skrev med att den dog när den blev varm. Hade så på min gamle 760 och då var det en tempgivare som var kass sen gick den som en klocka:). Den satt på v-topp i bakkant.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang