Kylfläkt som går hela tiden, saab 9000

mickee95
22 mars 2014 · 16 Inlägg

köpte en saab 9000 för ett par månader sedan, tyckte redan då att fläkten betedde sig konstigt, den startade och stängdes av ca 10 gånger efter man stängt av bilen, men den blev tyst efter ett tag.
men nu när jag kom ut för ca 1 vecka sedan så var batteriet helt dött och skulle då starta med start boost och märkte att kylfläkten gick igång direkt och nu går den HELA tiden och stannar aldrig, så nu måste jag ta av batteripolen efter körning för att inte batteriet ska laddas ur..

var iväg och köpte ny tempgivare idag men det hjälpte inte.
har testat att sätta dit ett annat relä, hjälpte inte heller.
kan tilläga att om jag tar bort en kabel ifrån tempgivaren så stoppar fläkten, men det kanske ska vara så.

skulle verkligen uppskatta hjälp med detta!
tack på förhand! smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 mars 2014 · 17 478 Inlägg

mickee95 skrev:
köpte en saab 9000 för ett par månader sedan, tyckte redan då att fläkten betedde sig konstigt, den startade och stängdes av ca 10 gånger efter man stängt av bilen, men den blev tyst efter ett tag.
men nu när jag kom ut för ca 1 vecka sedan så var batteriet helt dött och skulle då starta med start boost och märkte att kylfläkten gick igång direkt och nu går den HELA tiden och stannar aldrig, så nu måste jag ta av batteripolen efter körning för att inte batteriet ska laddas ur..

var iväg och köpte ny tempgivare idag men det hjälpte inte.
har testat att sätta dit ett annat relä, hjälpte inte heller.
kan tilläga att om jag tar bort en kabel ifrån tempgivaren så stoppar fläkten, men det kanske ska vara så.

skulle verkligen uppskatta hjälp med detta!
tack på förhand! smile

Lite märkligt det där. Undrar hur den mår. Då fungerar ju reläet iallafall.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
blink_pj
23 mars 2014 · 477 Inlägg

jobbar inte med saabar men jag tycker nog att kylfläkten borde gå för fullt om tempgivaren kopplas bort! inte stanna som du säger? det knasiga är väll att fläkten går konstant tills batterit körs slut. brukar bara gå en stund efter avstägning om tex tempgivaren gett upp eller liknande. om rätt tempgivare (kan finnas fler än en givare) är bytt och reläet bytt så skulle nog jag leta kortslutning i kablaget.
(kan AC´n spöka lite med dig kanske? bör väll ha en separat fläkt dock)

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!
mickee95
23 mars 2014 · 16 Inlägg

blink_pj skrev:
jobbar inte med saabar men jag tycker nog att kylfläkten borde gå för fullt om tempgivaren kopplas bort! inte stanna som du säger? det knasiga är väll att fläkten går konstant tills batterit körs slut. brukar bara gå en stund efter avstägning om tex tempgivaren gett upp eller liknande. om rätt tempgivare (kan finnas fler än en givare) är bytt och reläet bytt så skulle nog jag leta kortslutning i kablaget.
(kan AC´n spöka lite med dig kanske? bör väll ha en separat fläkt dock)

har ingen ac så det kan inte vara det hmm

ska kolla igenom kablarna !

mickee95
26 mars 2014 · 16 Inlägg

hittar inget kabelbrott eller liknande hmm

mickee95
28 mars 2014 · 16 Inlägg

ngåon som har någon idé? smile

ValP2k
28 mars 2014 · 1 122 Inlägg

Finns d ingen termokontakt på kylaren? eller är det den du bytt eller motorstyrningen?

gasa nu foer faen!
mickee95
30 mars 2014 · 16 Inlägg

Det är den på kylaren jag bytt smile

pysmannen
8 juni 2014 · 1 Inlägg

fick du någon lösning på fläkt problemet....?? har samma fel på min nu.. bytte tempgivaren i toppen så då funkar den givaren,,, men fläkten går så fort man vrider om nycklen till första läget..

ska prova å byta hela fläkten....


mvh andreas

Saab 9000 "Talladega" (1988)
Funkiee Saab älskare!
8 juni 2014 · 4 597 Inlägg

sitter på de äldre -94 o äldre en termostat i botten på kylaren på höger sidan innefrån sett. Den styr fläkten så testa o byt den

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang