Irriterande ljud vid svänging!

AK-TUNING Four rings to rule them all
8 april 2014 · 227 Inlägg

Kan det vara möjligt att skivorna är slut? Hur märker man det isåfall? Hur länge brukar skivor hålla egentligen?

bertell
8 april 2014 · 128 Inlägg

Det är nog bara att försöka rycka och slita i allt och snurra hjulen för att försöka hitta källan.

ARCHOIL Nanoteknikprodukt som rengör, smörjer, skyddar motorer, växellådor, bränslesystem mm.
Jay Leno´s garage presenterar Archoil
BMW 335 E93 Msport cab "One-Of-A-Kind" (2008)
AK-TUNING Four rings to rule them all
8 april 2014 · 227 Inlägg

Testade o provköra lite nu, inga konstiga missljud.. Det enda jag la märke till är att skivorna (alla) blir så extremt varma? Är det normalt vid 5km körning utan några hårda inbromsningar?

Skivorna är original och aldrig utbyta.

bertell
8 april 2014 · 128 Inlägg

Nej det är inte normalt. Antingen ligger dom an eller så är hjul lagret helt slut så värmen sprider sig ut till skivorna.
Du får hissa upp bilen om du ska bli visare.

ARCHOIL Nanoteknikprodukt som rengör, smörjer, skyddar motorer, växellådor, bränslesystem mm.
Jay Leno´s garage presenterar Archoil
BMW 335 E93 Msport cab "One-Of-A-Kind" (2008)
AK-TUNING Four rings to rule them all
8 april 2014 · 227 Inlägg

Hjul lagret kan ju inte vara slut på alla 4? Det jag tycker är konstigt är att dom ligger an nu? Varför skulle dom göra det just nu? Beläggen är bytta 1 år sen och har fungerat utmärkt sens dess?

bertell
8 april 2014 · 128 Inlägg

Nej knappast på alla 4a.
Men du får hissa upp den istället för att gissa om det blir så varmt som du säger så är det något som avger friktions värme. Det finns inte så många olika saker det kan bero på.

ARCHOIL Nanoteknikprodukt som rengör, smörjer, skyddar motorer, växellådor, bränslesystem mm.
Jay Leno´s garage presenterar Archoil
BMW 335 E93 Msport cab "One-Of-A-Kind" (2008)
AK-TUNING Four rings to rule them all
8 april 2014 · 227 Inlägg

Testade även o låta bilen rulla i friläge, kändes inte som att den bromsa utan att den rullade hur fint som helst..?

AK-TUNING Four rings to rule them all
8 april 2014 · 227 Inlägg

bertell skrev:
Nej knappast på alla 4a.
Men du får hissa upp den istället för att gissa om det blir så varmt som du säger så är det något som avger friktions värme. Det finns inte så många olika saker det kan bero på.

Hissar upp den senare mot kvällen, ska skaka lite överallt då och testa leka lite med däcken och se ifall det är något som är löst eller så..

bertell
8 april 2014 · 128 Inlägg

Prova det här då. Pumpa bromsen några gånger och rulla bilen. Blir det skillnad?
Om bromscylindern fungerar perfekt så ska det inte bli någon skillnad. Går det trögt så är det ett problem.

ARCHOIL Nanoteknikprodukt som rengör, smörjer, skyddar motorer, växellådor, bränslesystem mm.
Jay Leno´s garage presenterar Archoil
BMW 335 E93 Msport cab "One-Of-A-Kind" (2008)
AK-TUNING Four rings to rule them all
8 april 2014 · 227 Inlägg

bertell skrev:
Prova det här då. Pumpa bromsen några gånger och rulla bilen. Blir det skillnad?
Om bromscylindern fungerar perfekt så ska det inte bli någon skillnad. Går det trögt så är det ett problem.

Pumpa bromsen med bilen påslagen och rulla i neutral med bilen påslagen?

AK-TUNING Four rings to rule them all
8 april 2014 · 227 Inlägg

Ursäkta för alla dessa jobbiga frågor förresten. Hatar när något krånglar och jag inte vet vad det är...

bertell
8 april 2014 · 128 Inlägg

Japp precis, ingen fara.

ARCHOIL Nanoteknikprodukt som rengör, smörjer, skyddar motorer, växellådor, bränslesystem mm.
Jay Leno´s garage presenterar Archoil
BMW 335 E93 Msport cab "One-Of-A-Kind" (2008)
AK-TUNING Four rings to rule them all
9 april 2014 · 227 Inlägg

Hittar fortfarande inte felet. (Inte vart uppe på liften ännu).. Men idag så var bromsskivorna inte varma iafl, så det är bra! Men dock hör jag ett "ljud ganska mjukt" när jag kör rakt, accerlerar eller bromsar, samt om ratten är rak och om jag vrider lite fort vänster och höger så finns ljudet där... Någon som har en aning?

AK-TUNING Four rings to rule them all
9 april 2014 · 227 Inlägg

Kan det vara drivknut? Kan det vara hjullager? Eller någon bussning till och med?

AK-TUNING Four rings to rule them all
9 april 2014 · 227 Inlägg

Beskrivningen av ljudet är nästan som "gummi-gnagande" ljud..

bertell
9 april 2014 · 128 Inlägg

Bussning låter det som. Men man skulle behöva höra det på film.

ARCHOIL Nanoteknikprodukt som rengör, smörjer, skyddar motorer, växellådor, bränslesystem mm.
Jay Leno´s garage presenterar Archoil
BMW 335 E93 Msport cab "One-Of-A-Kind" (2008)
AK-TUNING Four rings to rule them all
9 april 2014 · 227 Inlägg

Tar upp den på liften senare ikväll. Hur kollar jag enklast vad det är? Om det nu är bussningar hur kollar jag det?? Testade gunga lite på framvagnen innan då lät de lite som de ljudet jag beskriver

AK-TUNING Four rings to rule them all
9 april 2014 · 227 Inlägg

Lyckats spela in ljudet. Laddar upp det ASAP

AK-TUNING Four rings to rule them all
9 april 2014 · 227 Inlägg
bertell
9 april 2014 · 128 Inlägg

Det är nog bussningar. Men att lokalisera vilken är ju inte så enkelt alltid. Kan vara att det behöver vara en person till under bilen som lyssnar efter var det kommer ifrån om du hissar upp bilen.

ARCHOIL Nanoteknikprodukt som rengör, smörjer, skyddar motorer, växellådor, bränslesystem mm.
Jay Leno´s garage presenterar Archoil
BMW 335 E93 Msport cab "One-Of-A-Kind" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang