it_mutt
Avstängd
1 april 2014
· 10 388 Inlägg
Ja jag har ju postat svaret på gorg flera gånger för höjdjusteringen, men visst, en gång till skadar väl inte;
Leta upp en vägg med plan mark framför, minimum med 5m plan mark framför.
Sen finns det två möjligheter, det mest noggranna först;
Mät från marken upp till mitten på ljuskällan, i detta fall linsen. För sakens skull säger vi att det är 60cm.
"_"-delen av "_/" på ljusbilden ska vara 1% lägre. Alltså, på 5m avstånd (mot väggen) ska "_"-delen av "_/" vara 55cm från marken. På 10m avstånd ska alltså då följaktligen "_"-delen ha sjunkigt 10cm, och vara 50cm från marken. Och så vidare.
Alternativ två, är att köra bilen intill väggen (så nära det bara går att komma), märka upp "_"-delen på väggen, backa 5m, och då ska "_"-delen vara, just det, 5cm lägre.
Detta fungerar alldeles ypperligt under förutsättning att man mäter ordentligt (ja och att marken är jämn).
Och ja, då detta handlar om, verkar det som, xenonkonvertering, så hade jag iaf haft en sänkning på 1.2%-1.3% istället. Det ger ju då 6cm sänkning på 5m resp. 6,5cm sänkning på 5m
- - - Edit - - -
Detta under förutsättning att det ska vara 1% sänkning. Vilket är det absolut vanligaste. Finns en del undantag, vet att bland annat äldre Clio (Clio I) har 0.8%
Senast redigerat av it_mutt (1 april 2014)
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!