Volvo turbo, LTT eller fulltryckare

P.Håkansson
23 november 2006 · 41 Inlägg

Undrar bara vad det är för skillnad på 940:ns lättryckar motor b230fk och fulltryckaren ft, är det annan kam och topp eller är det bara wastegaten som skiljer dem åt?

Oldsmobile 88 "Rocket" (1956)
Ford Mustang "Fastback" (1967)
GurraG INGET ANNAT!!
23 november 2006 · 1 725 Inlägg

det är enbart wastegateklockan som skiljer

Melker_elk Blyfot och motor dödare
24 november 2006 · 388 Inlägg

Jasså det har jag hört å erfarat annat men, alla har vi fel ibland, vad jag har hört å erfarat så är det andra kolvar å lager å komp med med rätta mig om jag har fel.
å naturligt vis wastegateklockan. men sen är det la annan styrbox med eller sitter inte tryck vakten där i på 940? ja menar det är ju ett helt annat tryck

Senast redigerat av Turbo_Power_86 (24 november 2006)

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...
Klubbmannen
24 november 2006 ·

Är det verkligen samma aggregat på båda? Det brukar vanligen vara betydligt mindre avgashus på ltt för att få ner effekten på lägre varvtalsregister.

Sharky
24 november 2006 · 10 287 Inlägg

Njäää, visst finns det Mitsubishi TD04HL-13c med mindre avgashus, men dom flesta vi har sett har samma avgashus vare sig det är LTT eller HPT.

Och Turbo_Powet_86 är rätt felinformerad. Det är likadana kolvar, samma komp, likadana lager, likadana askfat, likadan styrboxar, samma programvara, likadana....

Det går jättebra att hitta LTT och HPT där massor skiljer - men då beror det på andra saker som tex huruvida dom har ACC /ECC , automat/manuell, vilken styrbox Volvo hade i lager just den dagen etc. (Volvo hade en förmåga att blanda friskt på senare årsmodeller av 940, det går att hitta dom mest lustiga kombinationer i en del bilar)

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
P.Håkansson
24 november 2006 · 41 Inlägg

jag vet att det är oljekylda kolvar i ltt motorn iallafall.

Oldsmobile 88 "Rocket" (1956)
Ford Mustang "Fastback" (1967)
Kaliber_ LEGITIMERAD KLAPPSÄNKARE
24 november 2006 · 153 Inlägg

Det som skiljer blocken åt är att FK-blocket har oljespridning under kolvarna.. Detta har inte FT..
Sen sitter samma topp och kam på dom (frånsett vissa FT som hade 531 - topp och vx3 kam orginal)

Det sitter samma aggregat på dom men på FK-motorn sitter det klenare WG klocka..

Alla skriver alltid citat i hopp om att verka smartare än vad man är, men det känns lite löjligt att försöka verka smartare med andras ord...
Sharky
24 november 2006 · 10 287 Inlägg

Nej,

Likadant block, oljekylning på båda. (givet att vi diskuterar årsmodellerna 95 - 98).

Och 531 på FT?? I orginal...knappast.

VX3? Nej, aldrig en chans. VX3 är en sugmotorkam (som i o f s funkar utmärkt på turbo men den satt aldrig orginal på någon turbo)

/Göran

Kaliber_ skrev:
Det som skiljer blocken åt är att FK-blocket har oljespridning under kolvarna.. Detta har inte FT..
Sen sitter samma topp och kam på dom (frånsett vissa FT som hade 531 - topp och vx3 kam orginal)

Det sitter samma aggregat på dom men på FK-motorn sitter det klenare WG klocka..

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
andreas_940
24 november 2006 · 498 Inlägg

Sharky skrev:
Nej,

Likadant block, oljekylning på båda. (givet att vi diskuterar årsmodellerna 95 - 98).

/Göran

Kaliber_ skrev:
Det som skiljer blocken åt är att FK-blocket har oljespridning under kolvarna.. Detta har inte FT..
Sen sitter samma topp och kam på dom (frånsett vissa FT som hade 531 - topp och vx3 kam orginal)

Det sitter samma aggregat på dom men på FK-motorn sitter det klenare WG klocka..

ingen FT har väl 531 från fabrik?
de är ju bara 940 GL 91 o 92 samt B230ET som finns i tidiga 740 TIC

Kaliber_ LEGITIMERAD KLAPPSÄNKARE
27 november 2006 · 153 Inlägg

Jag har nog fått rätt mkt om bakfoten... sad

Alla skriver alltid citat i hopp om att verka smartare än vad man är, men det känns lite löjligt att försöka verka smartare med andras ord...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang