Volvo b20A dubbla stromberg?

volvob20
19 april 2014 · 5 Inlägg

Hej!

Har nu en volvo 142 med b20A på gården, den är just nu helt original och nu har jag tänkt leka lite med den!
Det sitter just nu en Original Stromberg gasare i den, har tänkt sätta in en till likadan, vad behöver jag göra?

Vart får man tag på insug etc?

Finns det någonting jag borde veta om innan jag påbörjar detta projekt?

MVH//isac

Dr_struts
19 april 2014 · 1 861 Inlägg

Du skulle ju kunna bygga eget insug bara! smile

Leta reda på bestyckningskitt så du kan finjustera med munstycken osv sen bör du se över förgasarna så dom är i bra skick båda två! Sen måste ett gasreglage byggas för att operera båda förgasarna samtidigt! ^^

Fixa ett extraktor rör och ett trevligt system+ en trevlig kam med så har du en trevlig motor sen! smile

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Knugcab
19 april 2014 · 5 111 Inlägg

Nä, inte behöver man bygga ett eget insug, motorerna finns med dubbla SU från fabrik och SU och Stromberg har samma bultmönster mot insuget.
Dock så hade jag hellre använt SU då jag tycker dessa är trevligare att hålla på med.
De flesta extraktorrör till B20 är rena skräpet och funkar sämre än Volvos nyare grenrör med dubbla utblås. Har för mig att Timo sägs ha de bästa (är firman igång ens längre efter hans död?).

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
volvob20
19 april 2014 · 5 Inlägg

Dr_struts skrev:
Du skulle ju kunna bygga eget insug bara! smile

Leta reda på bestyckningskitt så du kan finjustera med munstycken osv sen bör du se över förgasarna så dom är i bra skick båda två! Sen måste ett gasreglage byggas för att operera båda förgasarna samtidigt! ^^

Fixa ett extraktor rör och ett trevligt system+ en trevlig kam med så har du en trevlig motor sen! smile

Finns det någon bra bild på hur ett insug ska se ut när det är färdigt? så jag har nån mall om jag ska bygga ett eget? smile

volvob20
19 april 2014 · 5 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Nä, inte behöver man bygga ett eget insug, motorerna finns med dubbla SU från fabrik och SU och Stromberg har samma bultmönster mot insuget.
Dock så hade jag hellre använt SU då jag tycker dessa är trevligare att hålla på med.
De flesta extraktorrör till B20 är rena skräpet och funkar sämre än Volvos nyare grenrör med dubbla utblås. Har för mig att Timo sägs ha de bästa (är firman igång ens längre efter hans död?).

Vart får man tag på färdiga insug till dubbla förgasare? vilka motorer sitter de standard i? smile

volvob20
19 april 2014 · 5 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Nä, inte behöver man bygga ett eget insug, motorerna finns med dubbla SU från fabrik och SU och Stromberg har samma bultmönster mot insuget.
Dock så hade jag hellre använt SU då jag tycker dessa är trevligare att hålla på med.
De flesta extraktorrör till B20 är rena skräpet och funkar sämre än Volvos nyare grenrör med dubbla utblås. Har för mig att Timo sägs ha de bästa (är firman igång ens längre efter hans död?).

Var kan man få tag på SU förgasare och är dom dyra? försöker hålla ner budgeten då detta är mest ett projekt att försöka få lite till o köra med för en billig peng:P

Dr_struts
20 april 2014 · 1 861 Inlägg

volvob20 skrev:

Volvo544special65 skrev:
Nä, inte behöver man bygga ett eget insug, motorerna finns med dubbla SU från fabrik och SU och Stromberg har samma bultmönster mot insuget.
Dock så hade jag hellre använt SU då jag tycker dessa är trevligare att hålla på med.
De flesta extraktorrör till B20 är rena skräpet och funkar sämre än Volvos nyare grenrör med dubbla utblås. Har för mig att Timo sägs ha de bästa (är firman igång ens längre efter hans död?).

Vart får man tag på färdiga insug till dubbla förgasare? vilka motorer sitter de standard i? smile

B18 sport hade väl dubbla SU har jag för mig ^^

Finns massa olika sätt att räkna ut insugen det är inge svårt att få ett fungerande! smile Ska försöka leta reda på någon sjysst sida!

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
volvob20
20 april 2014 · 5 Inlägg

Dr_struts skrev:

volvob20 skrev:

Volvo544special65 skrev:
Nä, inte behöver man bygga ett eget insug, motorerna finns med dubbla SU från fabrik och SU och Stromberg har samma bultmönster mot insuget.
Dock så hade jag hellre använt SU då jag tycker dessa är trevligare att hålla på med.
De flesta extraktorrör till B20 är rena skräpet och funkar sämre än Volvos nyare grenrör med dubbla utblås. Har för mig att Timo sägs ha de bästa (är firman igång ens längre efter hans död?).

Vart får man tag på färdiga insug till dubbla förgasare? vilka motorer sitter de standard i? smile

B18 sport hade väl dubbla SU har jag för mig ^^

Finns massa olika sätt att räkna ut insugen det är inge svårt att få ett fungerande! smile Ska försöka leta reda på någon sjysst sida!

Tack! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang