simlar
24 april 2014
· 5 528 Inlägg
Nog lär det blir märkbar skillnad alltid, men jag hoppas du är införstådd att du kommer behöva varva mer för att få ut effekten jämfört med original (inte alla som tänker på det och blir missnöjda när dem tappar bottendrag).
En B230FB har ju med endast 531 och VX3 131hk då den var ny.
Ta bort katalysatorn brukar sägas ge närmare 10hk.
Ett mer friflödande avgas kommer tillåta motorn att andas bättre. Räcker egentligen med att byta ut endast sista ljuddämparen till en lite mer friflödande dämpare eftersom original-slutljuddämparen brukar strypa motorn över 4500rpm.
Extraktor ger förmodligen någon hästkraft mer, beror på om det är rätt avstämt för din motor.
Byta ut höfläkten till elfläkt är också att rekommendera då det frigör 3-5hk.
Och viktigast av allt, gör en ordentlig service av motorn innan trimning för att återfå de flesta av hästarna som sprungit bort under årens gång.
Ordentlig service =
Olja
Oljefilter
Luftfilter
Rotor
Fördelarlock
Tändkablar
Tändstift
Rengöring av gasspjäll
Rengöring av vevhusventilation
Rengöring av tomgångsmotor
Senast redigerat av simlar (24 april 2014)