En stridsvagnshotrod blir till

Mitt första riktiga projekt, klart man väljer en stridsvagnsmotor att börja på! Eller vänta...
  • 846 Följare
  • 897 042 Visningar
  • Uppdaterades senast 7 november 2023
MaskinarN
3 november 2016 · 500 Inlägg

fish skrev:
Skulle du inte ha boxat dom där förstärkningsplåtarna? Vridstyvhetsmässigt kan dom inte hjälpa mycket som det är nu, helt öppet... Stenhårt och väl utfört projekt annars smile

Det hade man kunnat göra! Dock ska rören inte precis ta något kraft i vridled utan mer i böjled då rambalkarna vill vrida sig i förhållande till varandra, så tanken är att plåtarna hjälper till att föra över böjmomentet förbi skarven, framförallt på det kapade röret

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
MaskinarN
20 november 2016 · 500 Inlägg

Jahapp då blev det en helg igen, inte den mest effektiva men ändå tongue

Började med att göra en video till YouTube för det var en snubbe som ville ha en sån, så här är den:

https://www.youtube.com/watch?v=SzKn5hfd2kU

Frånsäger mig allt kvalitetsansvar då jag än så länge saknar intresse för att göra videor och därmed bara gjorde en tagning på varje och endast klippte ihop det efteråt wink

Sen tog jag fram en bladfjäder igen, eftersom mitt förra test var väldigt grovt plus att jag nu har fjädrarna under axeln ville jag ta nya mått.
Spände fast den i golvet, hängde ena änden i traversen och lade den andra på en palltruck med våg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-c3575741f2f6a0c0251761a958c18673.jpg
Började spänna upp den på behörigt avstånd, hade den vrängt sig och lappat till mig hade jag nog inte uppdaterat tråden idag wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-8f3bde56bd8bd5390287283768748666.jpg
189 kg, motsvarar ungefär ett ton på bakhjulen inklusive axelns vikt
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-4a8fcb5bf4d3c8894be2b235b466ed59.jpg
Spände upp lite till
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-03a368b90fbde0d000f56d806b0a7cd5.jpg
293 kg, motsvarar ungefär 1400 kg på bakhjulen, vilket nog är rätt nära sanningen
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-44a1eeae6c75e9481fa5489c1d13e3ab.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-26f3c1ef110ffe4cd478ba5e0b7e6e27.jpg
Den böjer sig på ett lite olustigt sätt i de olika lagerna tycker jag, kan hända att den är gammal och sliten hmm Måtten blev åtminstone helt annorlunda i den här mätningen, så det var tur att jag gjorde den. Nu får jag sätta mig och rita om fästena och förhoppningsvis tillverka inom en snar framtid smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-c134656fc1d66e8bf9e3a5044618ac7d.jpg
Passade in framvagnen på ramen (första gången!) big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-179ddd78ee83aeaf99ba33e61eaa5a50.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-0d64beb825d904fee78c590299236eb6.jpg
Jag kunde borra de övre hålen efter att ha mätt in så allt var rakt, dock är övriga hål dolda så det blev en del (läs jävla massa) meck roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-ad439aa42bc6e5ad6ff335a88f0cda78.jpg
Fick använda mig av de gamla balkarna (som jag har sparat av just den anledningen). Eftersom de är oformliga kunde jag inte lägga dem mot rören ordentligt, så de fick smaka plasma
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-e1e048e32da486f8944530ad6ce7f488.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-ed2cab92c2d98287943f28b4a4e8956e.jpg
Sen gick det hyfsat bra att skruva dit dem i hålen jag hade lyckats göra. Behövde inte öppna rören för jag får in armen upp till armbågen i änden cool
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-ae6a5590fb31acb8b30a564a7c8904d7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-aac1cbadb82371edde2e82a327c2c327.jpg
(Använde mig att den vänstra balken på höger sida och vice versa) Så fick jag dit de två andra hålen också. Nu återstår de tre hålen på undersidan av röret, är inte säker på hur jag ska mäta in dem än men det får lösa sig.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-a5bcec5c122c0104958bbdb8c68ccd3c.jpg
Sen var det dags för ena fästet till styrningen, jag hade hålen kvar i den gamla balken att gå efter. Så jag mätte in det nedre hålet och sen matchade jag lutningen och borrade det andra smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-e403dc8ec9dc33f7150cdf7430dd4fad.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-80c71a51a8b3fd5cffcd34e67065b652.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-9f31dfeb301e58d6910463a65baf1505.jpg
På andra sidan ska styrväxeln sitta, vilket kommer bli ett projekt i sig tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-11e445511289111cc26ce89bf618a7a2.jpg
Försökte matcha upp alla vinklar så gott det gick (har ju inte mycket att gå efter dessvärre hmm)
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-0e84ebadce363be35aa9cd9d70d0868b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-3ee4847f60778ed48a61d9f54d17bf60.jpg
Så här har vi problemet, styrväxeln i sig är inte platt, den ska dessutom ha en lutning mot röret, och samtidigt sitta väldigt nära tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-7d0dbee036ede5df48f2bad9f9d0713e.jpg
Jag började med att borra ut de tramsiga tumgängorna
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-706d920ccc23a5b15eb42279d2073412.jpg
Sen gjorde jag en mall för att kunna föra över hålbilden på ett plattjärn (fin va?)
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-19ea6e93be130c458f165b91060d6d13.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-050c4bedbe04f5ae3fad5e954a93ecfa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-17b5f1234e58d855eb7a04852d9c38b1.jpg
Så tanken var att bygga in de här plattjärnen i röret för att sedan borra genom röret och bulta från insidan. Detta sket sig dock i stor stil då ett av hålen hade hamnat i kanten smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-e7bf1111b2062c63e73b0ac023c30202.jpg
Så planen blev istället att svetsa in bultarna i plattjärnet för att sedan svetsa plattjärnet i röret
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-7ad6cb5e13d0f03c45d26fbbedf046c7.jpg

Så långt kom jag innan jag blev alltför trött på allt pill tongue En hel helg för ett par hål känns inte så effektivt, men nästa gång jag ger mig på det ska det iaf bli klart smile

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
MaskinarN
22 november 2016 · 500 Inlägg

Joel0666 skrev:
Vet inte om jag missat detta, Men varför kör du inte med luft fjädring?

Diggar ditt project big_smile

Kort och gott, för dyrt och komplicerat tongue

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
MaskinarN
22 november 2016 · 500 Inlägg

Djo skrev:

MaskinarN skrev:

Joel0666 skrev:
Vet inte om jag missat detta, Men varför kör du inte med luft fjädring?

Diggar ditt project big_smile

Kort och gott, för dyrt och komplicerat tongue

För att hålla för tyngden för dig ja men komplicerat nej det går och bygga det väldigt simpelt wink

Fixar du det lika simpelt som bladfjädrar så är jag på wink

Ska följa ditt PV-projekt cool

Edit: Kollade in ditt projekt, fram hade jag kunnat göra samma ungefär, men iom hävarmen i framvagnen vet jag inte riktigt vilken vikt det blir på fjädrarna.
Bak hade fått bli nån kombination av nuvarande fjädrar i mer avslappnat läge och bälgar, men faktiskt genomförbart, I stand corrected smile

Edit 2: Fan då, nu blev jag ju sugen roll

Senast redigerat av MaskinarN (22 november 2016)

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
MaskinarN
23 november 2016 · 500 Inlägg

fordsson skrev:
Jag tycker du ska köra på som det är nu. Det är trots allt en klumpig beast som inte behöver särskillt bra väghållning eller?
Satsa på att bli färdig så snabbt som möjligt nu istället

Ingen fara, blir inget av det innan den är klar så långt som det är tänkt tongue

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
MaskinarN
23 november 2016 · 500 Inlägg

Low skrev:
https://youtu.be/bbDYF76ZFnQ

Kommer det bli ungefär lika stor som denna?!:-))) koolt!

Lite nättare blir den tongue Och ett par hästar till wink

Kommer till och med få plats i en vanlig P-ruta (med visst överhäng) cool

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
MaskinarN
1 december 2016 · 500 Inlägg

Kom på att jag borde rita klart fästet till bladfjädern så det finns om jag nu mirakulöst skulle hinna klart med framvagnen i helgen tongue

Ett problem som har uppstått är att ramen är ritad efter de första måtten på fjädrarna:
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-20f99cea2cbcbd1a92684ab352cb5d84.jpg
Så det bakre fästet hamnar lite jobbigt.

Kollade även över mina beräkningar på vikt, med lite ändringar kom jag fram till att med grejorna jag vet vikten på, dvs motorpaketet samt ram, har jag:

888 kg på framvagnen + 266 kg egenvikt = 1154 kg

541 kg på bakvagnen + (226+70) kg egenvikt = 837 kg

Totalt 1991 kg

Sen tillkommer tankar, kompressorer, elsystem, PV osv.

När jag mätte framvagnen har jag för mig att jag lade på 1100 kg, så det ligger nog lite i underkant.

Bakvagnen fick 1200 kg vilket då ger en skillnad på 659 kg som ska fyllas av PV:n och diverse annat. Om jag uppfyller de här två vikterna blir tjänstevikten på bilen 2862 kg.
Känns som jag får slänga på allt som ska dit sen vikta ner den i lämplig ände för att komma upp i rätt vikt tongue

Min räknade tjänstevikt ger en tillåten effekt på 584 hästkrafter.
Enligt den svenska handboken har motorn i mitt utförande 520 hästkrafter och därmed tillåten effekt smile Tittar man däremot på Sovjetiska siffror varierar det mellan 580 och 650 hästkrafter.

Anledningen till att jag kollade på siffrorna igen var för att se om jag har råd att flytta upp det bakre fästet (och därmed sänka bilen) 20 mm. Jag får förstås även flytta upp det främre för att behålla vinkeln.
Detta kan bli problematiskt då vikterna och måtten nog stämmer ganska bra som det är, så jag kanske får ta och göra ett komplicerat bakre bladfjäderfäste istället tongue

20 mm lägre markfrigång hade jag väl kunnat leva med iofs, men då skulle framvagnen behöva sänkas också så det inte ser tosigt ut hmm

Bara för att kompensera min wall of text får ni en bild på en FEM-analys av ett löjligt extremfall av belastning på det preliminära främre bladfjäderfästet smile Som synes blir maximal deformation 13 hundradelar vid maximal sidokraft och dubbla vikten (räknat på 3000 kg tjänstevikt, så exemplet visar 6000 kg)

https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-31f3670b59d958976aa11bed59a7e6d8.jpg

Senast redigerat av MaskinarN (1 december 2016)

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
MaskinarN
4 december 2016 · 500 Inlägg

En helg och framförallt ETT KRYSS avklarat big_smile

Började med att plasma skiten ur balkarna så de skulle gå att lägga platta på rören
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-290a64789ecb1e3f2364a8a8796b3c82.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-cf7dbd04f9da8b5428eca01f8792fb54.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-88ce98c7b3171684fa39e1cfa0f63f6b.jpg
Klart, förutom att jag behövde vända ramen gick det ganska smärtfritt. Det är mycket trevligare att borra uppifrån än från sidan roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-9daf4c44447c4d8195c7ffde6b98740e.jpg
På plats igen, fick i de flesta skruvarna men det var lite bökigt
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-60cd5e05723aaa7828d145dec21aa8e4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-647819f097109177b0092065e4d22920.jpg
Så jag slipade upp hålen i botten på framvagnen samt ökade dimension på ett par hål i rören
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-f154bae7aa495b85186cc64a4d010bcf.jpg
Passade även på att borra ur den ökända skruven. Det tog typ en halv dag och gick åt ett antal borr, vettifan vad den var gjord av, typ diamant eller nåt yikes Alla borr blev trubbiga direkt, och gängan släppte inte förrän det var såhär lite kvar tongue

MEN JAG VANN big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-a1c38139b5af4c5cc1a55b20ee4c5412.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-a7e5a655746752e2d461ec73db9b93b1.jpg
Och på plats igen, den här gången gick samtliga skruvar i utan problem smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-5c49169c98c71c1ac5a9850bb5a3dc81.jpg
Hänger fast i ramen på egen hand (stackars små kundvagnshjul)
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-2aee547b75ba62261e3cf556a2fd8261.jpg
Blev ju tvungen att hämta hjulen och hänga på tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-9ea1ab7ab249b3b79c90e50e179d724e.jpg
Och här står den på hjulen för första gången cool
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-f7748c5c0301bcf7a9209ca6368a7cd6.jpg
Så var det dags för styrväxeln, så hängde upp den för o matcha in alla vinklar igen
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-eb9945f63f8a35fcca2c32b6257cc186.jpg
För att få vinkeln på armarna att bli lika, och samtidigt ligga mitt i spannet på styrväxeln, måste jag vinkla in växeln mer, vilket betydde att jag fick kapa i röret
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-7a47c94ebf35d87556fcf64653a8e910.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-a2bb57953ea7cdf3b3e0b9707ca561fb.jpg
Kändes sådär att ge sig på det fina röret tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-fba3bf07783323bc498b1326eaa1f092.jpg
Så nu passar den fint platt emot röret
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-3ad343a0ca67b7f783a16049c893046d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-4396570bf8f848c43262915398a36e8a.jpg
Klämde fast den i leden för att sedan märka ut hålen i röret
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-b71b7c90be4e0923daf263cf6b56e18f.jpg
Fick plocka av spetsen på tuschpennan för att komma åt men det gick bra till slut smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-84bc9e8f418e6f17128d9e8ad7e80c4d.jpg
Lade dit ett plattjärn och svetsade fast, blir nog tillräckligt styvt i sidled, och i vridled kan de andra skruvarna hålla det hela smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-da378f6513ab7f054da486f1d005c87f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-ad44fd40fa54bd30be0b3279bd7c2f81.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-545f6ee3908dd18863b4689ec14e4414.jpg
Monterade igen när det hade svalnat lite, så nu är fronten mer eller mindre färdigmonterad big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-4c37aaf0d73468a69d181eda6957c9ac.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-ed9e76b3d605fd69914320db1f9dd295.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-90d950623b80b30708fda364e0ce2234.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-69f519c5f5c1ada44500590ba1159f85.jpg

Saknas bara en lösning på sista skruven på styrväxeln där jag inte fick plats med nån skalle. Så jag kunde inte riktigt kryssa fästet till styrväxeln, men hål till framvagn är definitivt kryssat iaf cool

Nästa gång kanske jag löser det, annars är det dags att ge sig på bakvagnen genom att tillverka de främre bladfjäderfästena smile

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
MaskinarN
4 december 2016 · 500 Inlägg

Djo skrev:
Jag skulle vilja att du förstärker fästet till styrväxeln betydligt mer speciellt för sidokraften som blir när du svänger.

Annars ser det mycket bra ut smile

Ska räkna på saken wink

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
MaskinarN
5 december 2016 · 500 Inlägg

Lucif3r skrev:
Va skumt det ser ut med styrväxeln längst fram i fronten tongue Jag är van med styrväxlar bakom framvagnen tongue

Haha, japp det är de jämrans jänkarna som alltid ska vara så speciella!

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
MaskinarN
18 december 2016 · 500 Inlägg

Blev en ganska bra helg, lite svetsar som jävlades men annars avkopplande jobb smile

Mätte allt inför tillverkning av bladfjäderfästen, vilket var bra för inga av måtten jag hade stämde big_smile

Ramen är 14 mm smalare än på ritningen där de ska sitta, platåerna på bakaxeln hade jag nog gissat var de satt så där skiljde runt 150 mm och slutligen var bussningarna i fjädrarna en annan bredd smile

Men jag kollade och dubbelkollade sen hade jag mina mått att gå efter tongue

Började med att släpa fram röret som blev över, hade inget intresse av att lyfta upp det i sågen en gång till så jag plockade en bit med plasman istället
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-94466e57cad28d7efc90b39fd4c52bef.jpg
Lyckades göra ett hyfsat snyggt snitt med lite mothåll som hjälp, kanske inte är en djävulsmaskin ändå wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-d5dda0118b3c5d4063444f271bd7de81.jpg
Övriga snitt behöver vi inte titta nämre på roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-776d4db0aa9dc9567442a174949d27cf.jpg
Kapade till det i sågen, efter många olika ritningar på fästena bestämde jag mig för att det var lämpligt att använda röret när jag ändå hade det liggades.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-4c7043ebe17891f1105644fd87f57319.jpg
Sen avbröt jag genom att ge mig på den fastrostade bulten i den ena bladfjädern. När jag köpte dem försökte säljaren förgäves slå ut den med hammare, men pressen funkade bättre. Dock satt den som satans jävlar så med hammare kunde man nog hållit på ett tag wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-6107352197d6f9b36dad0be46e4da9c8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-603f2b9c19e7b004cc6a00cafaba64fd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-be9b97001f5fa14452585f7082fd13a6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-6d88a513599d44ab8cc60b282216f065.jpg
Sen återgick jag till fästena. Kapade upp en hög med bitar
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-16cd5a8bd38dd3efe30d9b4cf253946f.jpg
Och såhär ska det sitta är det tänkt
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-6c951c0a1ca646043e2e11d3bad60077.jpg
I och med att avståndet på platåerna och därmed fjädrarna inte var rätt blev röret väldigt kort, men jag tror det ska vara tillräckligt med plats för att svetsa ändå
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-3d1e0b72a6c652bc2354ae14809d17f9.jpg
Fixade lite hål, bulten ska vara något så exotiskt som en 9/16" vilket i vettiga enheter motsvarar 14.29 mm. För att det skulle styra utan för mycket glapp borrade jag 14.5 mm.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-95f2bf77c5f9bca762a33a3224d6afeb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-e7f7718bbfea09b15df3291dee54fd36.jpg
Bussningarna är tänka att låsas fast av bulten, något jag inte trodde först. Detta gjorde att jag fick göra fästet smalare. Det gjorde även att bredden behövde bli ganska exakt, bred nog för att få in bussningen men smal nog att klämma åt runt den. Som synes är bussningarna ganska slitna så jag får beställa ett par nya sådana ihop med bultar smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-a9a88c9bb11df0bb98e66a319a38fb68.jpg
För att få bredden rätt svarvade jag en distans att montera ihop det runt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-edc714fb9075808201671bb2cfd1b8b4.jpg
Jag gjorde den två tiondelar större än bussningen som ska vara 3" enligt uppgift
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-7489bc24e495d46feb9b4226eda0462f.jpg
Efter att två olika svetsar hade jävlats med mig fick jag den ena att funka
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-f7eb43090fe56938b5a2f531ac471f01.jpg
Började med att svetsa plattjärnen löst innan jag satte det på rören
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-a126b03f3e332265c65d17966b94c435.jpg
Ibland blir svetsarna snyggare än annars tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-c28f0281fe2796c98a7de96eba84074b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-365f15f1f9909e4bf882d2dca6cfcdc7.jpg
Så nu återstår bara att svetsa dem på ramen också, sen får jag ge mig på de bakre fästena smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-75fb2c23c8ef96be3e691f1ee91fb480.jpg

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
MaskinarN
19 december 2016 · 500 Inlägg

Lucif3r skrev:
Ptja.... Det där bör väl hålla iaf tongue

Jag håller tummarna wink Gick upp till 6 mm från 5 mm för säkerhets skull tongue

ssmon skrev:
Lika fint som vanligt!

Man tackar, det gäller att ta bort bilderna på det som ser värst ut lol

Djo skrev:
Påtal om sitta fast på gamla jobbet tänkte vi flytta över hjullager hubbarna i från bilens bakaxeln till den "nya vi skulle sätta på bilen" När pressen var uppe på 15 ton och det inte hade rört sig en mm så gav vi upp wink

Kan ju hända tråkiga saker om man tar i för mycket tongue Har ingen mätare som funkar på vår, men det kom aggressiva ljud från bulten när den började röra sig roll

Enligt uppgift bottnar den på 200 ton, så man får gå försiktigt fram wink

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
MaskinarN
31 december 2016 · 500 Inlägg

Kunde klämma in en skvätt verkstadstid i mellandagarna smile

Fick ju de främre bladfjäderfästena färdiga sist, så nu var det dags för de bakre. Jag tror lösningen blev mer eller mindre så enkel som möjligt, vilket alltid är trevligt när man sen ska bygga wink

Började med att kapa upp delarna, till vänster har vi 120x8 mm plattjärn och till höger 75x6 mm. Jag hade byggt allt i 6 mm men vi hade inga så breda plattjärn i den tjockleken så det fick bli lite överdimensionerat tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-f7edf02e6881f19b5fd5996535b35eae.jpg
Använde samma distans som till de främre fästena
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-dfd3006d1c8b9606f36c160e6667cf46.jpg
Ritade med rits och sågade i bandsåg, tar ett tag när det är 8 mm men det är rätt smidigt annars
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-5213d8491e898043d10fe5520ca896d8.jpg
Och så ska det sitta ihop, ingen boxning här eftersom fästet mer eller mindre bara tar krafter uppåt och i sidled, det vill säga inte framåt/bakåt som det främre fästet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-d23a7cab2580fd4b57aa502097d5a6e0.jpg
Försökte spänna ihop så rakt som möjligt runt distansen och punkta upp det hela
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-b3bae5c35a2c6d21bf36e5a16facc0e6.jpg
Sen var det bara att elda ihop det, inget som jävlades nåt speciellt så det var trevligt smile Kanske bättrar ändarna på svetsarna i ett senare skede då en kompis anmärkte att avslutet är känsligast för sprickor.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-f4f6b90761ec4957e4da78e55322f59c.jpg
Och med samtliga fästen klara var det dags att släpa fram axeln och dra dit fjädrarna
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-8bae0064c8e3c8d21000c854559da8b5.jpg
Skruvade dit fästena provisoriskt för att kolla så mina mått inte var helt åt helvete, med centreringen av axeln i kickupen och så. Det var dock helt ok så jag körde vidare på måtten jag hade...
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-077665a30e5ca08afc4f2fcb80d54bf1.jpg
...och svetsade dit de främre fästena.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-f447bf59983b0aeb2c55e61988597acf.jpg
Nu kunde jag lyfta axeln så de bakre fästena gick emot ramen och därmed kolla det måttet också. Här tyckte jag att mina tidigare mått placerade fästena lite väl långt fram så jag lät fjädrarna bestämma istället smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-3b0197284566cf734114ee0d1f6e2031.jpg
Och där punktade jag dem. Provade rörelsen och det ser bra ut, nedre ändläget kommer nog bestämmas av stötdämparna sen, för just nu tar det inte stopp förrän hänket bottnar i fästet tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-c76aeac8518923357b8e12d1330e9b0f.jpg
Glömde fota efter helsvets så tog en innan den ställdes in.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-4518ad0fb1fbf6a40a30a569975a969d.jpg

Och härmed har jag ett rullande chassie, även om jag inte hann med att montera båda axlarna tongue Nästa steg och även det i princip sista på själva ramen är att bygga motorfästen big_smile

Så inom en inte allt för avlägsen framtid kanske jag släpper ner motorn på skiten och hoppas på att ramen inte går av på mitten wink

Edit: GOTT NYTT ÅR big_smile

Senast redigerat av MaskinarN (31 december 2016)

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
MaskinarN
31 december 2016 · 500 Inlägg

Mack skrev:
Stiligt som vanligt!

Gott nytt år grabben!

Gott nytt år big_smile

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
MaskinarN
14 januari 2017 · 500 Inlägg

Jahapp då skulle man komma igång efter jul och tentor och sånt.. och så blir man sjuk tongue

Men lyckades släpa mig till verkstan en stund iaf

Eftersom det var dags för PV:n att dö och den står i en ouppvärmd lokal fick jag börja i en annan ände. Vi har nämligen en dieselkanon som stått trasig rätt länge, brossan hade tagit fram och provat laga den så jag gjorde ett försök jag med.

Och var det ljus! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-4628e7272b70e5bd21e16720e8875731.jpg
Med ett lite trevligare klimat gav jag mig sedan på PV:n
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-8f86ff0e9855fa62c5451bf4809258b4.jpg
Tänkte börja plocka ner fronten så det sen blir lättare att tömma motorrummet. Skärmarna behöver bort först såvitt jag kan se, vilket visade sig jobbigt tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-4ddc785a2f23eb7c07de77898c20978f.jpg
De sitter med ganska många skruvar, som är mutter i motorrummet och spårskalle(!) i hjulhuset, dvs fullständigt omöjligt att få grepp i tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-36badab1d8a00b291f9a0b5e8829a5dc.jpg
Så jag fick inte ens loss en av skärmarna under dagen hmm Dock bara en kvar, där spårskallen istället sitter inne i kupén, inne i väggen på karossen så den inte går att nå big_smile Hälften av skruvarna har redan fått smaka vinkelslip så får se om jag kan nå den sista också.

Men jag ska få mekhjälp imorgon så hoppas på underverk wink

Senast redigerat av MaskinarN (14 januari 2017)

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
MaskinarN
15 januari 2017 · 500 Inlägg

Djo skrev:
Någon har bytt skärmar på den där förr för det är inte spårskruv orginal.

Tur kapen finns iallafall smile

Så sant, den andra skärmen satt till mer än hälften med sexkantsskruv i clips, som det brukar vara på Volvo. Mycket smidigare smile

Skärmarna är i glasfiber så definitivt bytta cool

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
MaskinarN
16 januari 2017 · 500 Inlägg

Söndagen bjöd på mer meck, och framförallt mekhjälp! Så plötsligt flög skärmarna av lite lättare smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-b4a3cc37725ca65ff92997e87020527c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-eb7efb67a18e44a9d42041f68bcb2537.jpg
Spjutformad som en gammal F1-bil, gör säkert 300 km/h nu wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-b9133aeeb7a4cb155e7dba649f04499e.jpg
Min mekhjälp, döden.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-e96673291b4f877edf490bdb5b244dd6.jpg
Och så långt hann vi, fick bortplockat lite småplock runt motorn också så nästa steg är att lyfta ur motor och låda smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-2dffb65411f7d15c6662e726b91d63ee.jpg
Och det här ska hängas på ramen vid ett senare tillfälle tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-372744c87b351fae3a4f0f8ec0c9e2e0.jpg
Och så en konstnärlig bild också, courtesy av döden:
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-6b93eb8c8d3dd808188cf7be1e805d13.jpg

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
MaskinarN
21 januari 2017 · 500 Inlägg

Då fortsätter vi där vi slutade smile

Efter lite google visade det sig att spaken satt med en gängad hylsa, och mycket riktigt, gick hur lätt som helst
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-4d656af61f6fad7b55d124e281e0e38a.jpg
Sen fick den åka lyft
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-70f9c5bc3197371490268c9743e1a7b8.jpg
Oerhört fin undertill för sin ålder, aldrig varit under en PV innan men jämfört med min 945:a är den här i utställningsskick tongue Allt är täckt med underredesmassa som inte kan vara speciellt gammal, så någon har nog tänkt att den skulle rulla ett tag till.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-5cbbb15c3efbcbd061ca4710bec6688d.jpg
Fick bort kopplingslänkage och växellådsbalk utan större besvär, sen kom den så snällt så smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-a9e3384986b408afa0007a20251a2378.jpg
Motorn verkar också ha fått en uppfräschning för inte så länge sen
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-95a5ccec9aec957ff3633bbd36766f24.jpg
Så nu finns motor med tillbehör samt växellåda att tillgå om någon fortfarande är intresserad smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-d73d0fce32bcd537ee3dd5156dd6ddf5.jpg
Sen skulle jag ha ut kardanen, den bakre var inga problem, men när jag skulle ha ut den främre tog det stopp. Stödlagret gick inte ut genom tunneln, vilket min flickvän sedan kom på var för att tunneln hade koksat igen av 50+ år av skit så det satt något i stil med betong ivägen tongue Lyckades till slut slå bort det med kofot och ilska sen gick det bra att få ut den wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-a8cc2c382edc3a1daf449f8dc88b64e8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-4266faca0036fbffac6807dc2d5928a2.jpg
Tidigare ägare har varit mån om att fetta in allt, när jag var färdig hade jag centimetertjockt lager fett på handskarna, hyfsat ofräscht roll Kardan finns därmed också att tillgå.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-be7c7e228e82e08cb11695dcda4898d4.jpg
Rev även ut det mesta av inredningen, jag är väl lite tveksam till om någon vill ha stolarna, men jag sparar på det ett tag iaf. Klädseln är som synes kass men mekaniskt är de i bra skick.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-e076a5481044b88e80735ff97b4d92cd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-0a3c92d2f97a5d57f6b82ce7933096a8.jpg
Alltid bra med mekhjälp, tror inte jag sparar på bältena, känns lite spröda på nåt vis tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-48bf375a3a4d08d6620359e6733be487.jpg
Soffan är i bättre skick, klädseln är hel men har diverse misstänkta fläckar wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-bfc5d1f66aef44958537b1221abf2a16.jpg
Vidare ska instrumentpanelen ut, sen börjar det bli dags att ta av hjulupphängningarna. Det får dock ske i samband med att jag kan lägga den på ramen eftersom den annars blir jobbig att flytta tongue

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
MaskinarN
22 januari 2017 · 500 Inlägg

Rev ut lite mer ljuddämpningsmattor och sånt idag, sen försökte jag plocka av dörrarna. Och vad fann jag där om inte spårskruv! roll

Fick loss några av dem men vissa satt så hårt så skruvmejseln blev polkagris sad Därför tror jag dörrarna får stanna kvar, borde inte vara allt för mycket ivägen.

När jag har fått ut instrumentpanelen kan jag nog inte göra så mycket mer på PV:n innan hjulupphängningarna ska av, så det börjar bli dags att fixa bultar till bladfjädrarna så jag har chassiet klart för att lägga på karossen, det blir nog nästa uppgift smile

Kan sköta eventuella köp i PM.

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
MaskinarN
6 februari 2017 · 500 Inlägg

Har varit i verkstan ett par gånger sen sist, men det har inte varit så intressant så nu blir det en snabbresumé tongue

Fick bort dörrarna för åtkomlighet
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-5aa09ceec03beb3b40c63b6ce32ceaed.jpg
24 kg styck vägde de smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-d823b06bed4940376a394428200fc145.jpg
Ratten rök
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-e6f461750730e5a3e49770eb5615ba95.jpg
Styrväxeln hängde med, styrstagen satt som faan
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-d0d20e4c8816d71945bff55e21c97af2.jpg
Sen skulle brädan ut, nog meningen att man ska ha rutan ute för det, men jag lyckades med den här fantastiska kombinationen cool
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-08d3ddc58bbb3570427cdfa62516955c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-5949758b1dc7b6ccf7466bd2471650f0.jpg
Hyfsat tom, upp på lyften igen
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-b22e8b1735770044e32fff1ac428077e.jpg
Ner med bakre upphängningen, tog rätt lång tid tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-ceece7fb13f25dcc388a314a5fd69679.jpg
Bort med fronten, tog 5 minuter med tigersågen big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-e9858d6bf9340470b7b68e3f866ef83d.jpg
Provade in om man kunde lyfta den med trucken då den rullar dåligt nu
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-50bf29d486e41da7ef23866210103b47.jpg
Och det gick!
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-69dc6afa7c3d846aaea45a7364e547e8.jpg
Så jag körde in och vägde och dammsög den
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-004a18e429d7f46e9026ba5bc18cc802.jpg
Och nu står den ur vägen på pall igen smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-440353258e857453ea9997558e972533.jpg

Nu är skruvar beställda till bakaxeln så nästa grej är att få rullande chassi på riktigt och sen börja prova in karossen och se vad som måste bort wink

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang