Bil framför som tvärnitar...? HJÄLP MIG! Skadeanmälan??

julle_j
25 november 2006 · 66 Inlägg

Hej ! Precis som rubriken säger. Ja körde hem igår. Låg bakom en bmw. Han som körde är inte så förtjust i mig och valde att göra som vanligt.
TVÄRNITA såfort jag är bakom. Ja körde morsans bil. Med slitna vinterdäck å ja smällde i hans bak..

Han hade me en brud i bilen å ja hade me en. Alltså 2 vittnen. Enligt lagen är de mitt fel. Men va tusan kan man göra mer? Det fanns inga övergångställen, inga bilar, inga djur. han erkännde att han inte hade nån anlednign att tvärnita! .
Kan han åka dit för vårdslöshet eller nått?

Snälla snälla Hjälp mig.. Han brukar ligga å trycka mig i röven med. men då skulle aldrig ens tanken slå mig å tvärnita. Däremot köra ifrån han.

MilleN
25 november 2006 · 9 108 Inlägg

Det är alltid 'ditt' fel i en sådan situation... Konstigt att han erkände att han inte hade någon anledning dock, det hade ju varit bättre för hans del om han sa att han trodde sig se en katt eller ett spöke eller vad som helst.. Om det hjälper dig vet jag faktiskt inte.

Jävla idiot verkar det vara i alla fall.

julle_j
25 november 2006 · 66 Inlägg

Jo ja vet.! Det är en possitiv sak. Han har iaf erkännt att han inte hade någon anlednign att tvärnita. Gjorde de bara för att jag låg bakom...

Ingen som vet om man kan anmäla nån för att han gör så här uprepade antal gånger? Tvärnitar samt ligger å kör i 10 km/h mitt i vägen för att man inte ska komma om..

Nknn
25 november 2006 ·

Jävligt dåligt av dig att ligga o trycka han i röven också. Jag hatar folk som kör så, och jag får ofta lust att tvärnita själv i sånna situtaioner, men jag skulle aldrig göra det med risk för skador.

julle_j
25 november 2006 · 66 Inlägg

Precis så tänker jag med. Ja vill inte sabba min bil. å inte hans.! Sannignen är att det alltid är han som ligger å trycker mig i röven... Då måste man väl ge igen nån gång..

mickecorrado Bilplåtslagare
25 november 2006 · 1 036 Inlägg

felet är ju ditt för att du ligger för nära.

fyll i skadeblanketens framsida med motparten och skriv under båda två, Ta vars ett ex.
sedan fyller du i lugn och ro i baksidan hemma och beskriver hur det gick till och han har erkänt att han bromsa för ingenting och fyller i att du anser han är vållande till olyckan.
skriv under

skicka in pappret till dit försäkringsbolag och vänta på svar. kan ju alltid hoppas på någon lindring.

Smoke Tires Not Drugs.
julle_j
25 november 2006 · 66 Inlägg

Aaa ja tycker det med. Joo. ja får ta självrisken å den biten. Men jag vill fan inte släppa han för det.
Nu har han hållt på lika dant en jävla massa veckor. Å ja har börjat tröttna.

Vet att det är olagligt att köra på fel sida vägen. De har han ju gjort ett antal gånger. HAr vittnen på de me.. Sen att han tvärnitar såfort just jag är bakom är kanske inte de bästa en trafikant kan göra..

Någon som har fler tips å nån som varit utsatt för liknande?

Tompa Wheel whore
25 november 2006 · 215 Inlägg

De finns väll nått nummer man kan ringa å prata om sånt har jag förmig (utan å blanda in försäkringsgubbarna)..Surt läge sad.

Va ute för en lite liknande grej för ett par månadersen.Kom i en rondell å framförvarande bil tvärnitade utan att de fanns en bil så långt ögat nådde.Jag åkte på de såklart..4000:- minde sad.Sen att dom som "lagade" bilen åt mig va ett par riktiga nötter va inte så skoj sad..Så jag ska ALDRIG mer krocka..iaf inte så de blir mitt fel :p

Volkswagen Jetta LS "HennryJetta" (1981)
Audi A6 "Sportback" (2008)
Volkswagen Golf GTi "5W Coupe" (2005)
julle_j
25 november 2006 · 66 Inlägg

mickecorrado skrev:
felet är ju ditt för att du ligger för nära.

fyll i skadeblanketens framsida med motparten och skriv under båda två, Ta vars ett ex.
sedan fyller du i lugn och ro i baksidan hemma och beskriver hur det gick till och han har erkänt att han bromsa för ingenting och fyller i att du anser han är vållande till olyckan.
skriv under

skicka in pappret till dit försäkringsbolag och vänta på svar. kan ju alltid hoppas på någon lindring.

Tack.! de låter som en bra ide. Men hur fungerar det när man bara haft körkort i ett halvår?? Vi har inte fyllt i nån skadeanmälan än. Sa att vi skulle snacka om de på månda. Men du kanske har några tips ?

Kristian_L
25 november 2006 · 1 893 Inlägg

julle_j skrev:

mickecorrado skrev:
felet är ju ditt för att du ligger för nära.

fyll i skadeblanketens framsida med motparten och skriv under båda två, Ta vars ett ex.
sedan fyller du i lugn och ro i baksidan hemma och beskriver hur det gick till och han har erkänt att han bromsa för ingenting och fyller i att du anser han är vållande till olyckan.
skriv under

skicka in pappret till dit försäkringsbolag och vänta på svar. kan ju alltid hoppas på någon lindring.

Tack.! de låter som en bra ide. Men hur fungerar det när man bara haft körkort i ett halvår?? Vi har inte fyllt i nån skadeanmälan än. Sa att vi skulle snacka om de på månda. Men du kanske har några tips ?

Ifall detta bara går till bolaget. Alltså inte till polisen för traffik brott, så bara ta det, du kommer aldrig ifrån att du låg för nära, även om han "lurade dig" till det.
Blandar ni in polisen och det blir fråga om traffikbrott, så kommer ditt kort dras eftersom du har prövotid kvar. Jag vet inte detta med säkerhet, men löser ni det bara med era bolag, borde du klara dig med bara självrisken. Du har ju inte varken bonus eller skade fria år i bakfickan som du kan bli av med.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Kristian_L
25 november 2006 · 1 893 Inlägg

Hmmm...
Glömde. Det var din morsas bil va? Tyvär blir hon av med bonus och alla skadefria år.
Surt!

Jag brukar ställa mig på bromsen när jag har någon som ligger för nära länge, men jag håller inte kvar. Bara bromsar till kraftigt en gång, för att ge bakomvarande en liten"näs-knäpp". Håller man inte kvar, så hinner den andra också bromsa. Håller man kvar så blir det plåt skav. Personligen iriterar jag mig på när någon ligger aldeles för nära länge. Alla kan vi hamna nära, men man behöver inte ligga i röven hela tiden. Gör de det, så stampar jag till.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
julle_j
25 november 2006 · 66 Inlägg

mmm jo du har rätt.

Morsans bonus å de där försvinner ju ut i tomma intet. Inget stort problem dock. Men ja kommer fan inte kunna släppa han. Han är så jävla kaxig utåt men en tönt på insidan:!

Allt handlar om att jävlas ... Inte särskilt kul.

mickecorrado Bilplåtslagare
25 november 2006 · 1 036 Inlägg

Din mamma blir inte av med alla skadefria år, Tror det tar två år för att få full bonus igen.
Du kan höra med försäkringsbolaget vad merkostnaden blir under tiden så att du kan ge lite bidrag till din mor.

Blanda inte in polisen om det inte behövs. kostar dig bara 2000kr direkt i böter och risk med körkortet.

Smoke Tires Not Drugs.
Miklen
25 november 2006 ·

Va glad att ingen skada sig å håll avstånden för VAD som helst kan hända bilen framför.. Nu va han ju jävligt dum å tvärnita utan anledning men d spelar ingen roll.. Men som sagt innan..ta smällen å betala självrisken å glöm d..

Kristian_L
25 november 2006 · 1 893 Inlägg

mickecorrado skrev:
Din mamma blir inte av med alla skadefria år, Tror det tar två år för att få full bonus igen.
Du kan höra med försäkringsbolaget vad merkostnaden blir under tiden så att du kan ge lite bidrag till din mor.

Blanda inte in polisen om det inte behövs. kostar dig bara 2000kr direkt i böter och risk med körkortet.

Hon blir av med 20% (25% ifall hon hade fulla 75%.) och det tar två år innan hon kan klätra uppåt igen. Efter som hennes försäkring krockat, så har hon nu noll skadefria år. Om skadorna inte blev omfattande, kan din mor begära "bonus bevakning", och betala skadorna själv. Kan bli billigare i långa loppet. använder hon inte försäkringen, så blir hon inte av med varken skadefria år eller bonus.
Det fungerar ifall det bara blev lite på kofångaren på hans bil. Tryckte du in rumpan ordentligt, så är det ingen idé.

Det viktiga är dock att du håller polisen utanför. Det är inte alls säkert att du får böter, eller blir av med lappen, det finns ju anledningar till att vi alla hamnar för nära framförvarande ibland. Men det är dumt att chansa. När din front och hans akter är skadade, så spelar omständigheterna ingen roll, du åker på det.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
FreddeK
25 november 2006 ·

öhh fattar inte...varför åker du efter honom om du inte gillar honom och varför smällde det? var du för nära...gick det för fort? du skrev att det har hänt tidigare att han bromsat...finns det bara en gata i din stad? en undrande kille bara!

julle_j
25 november 2006 · 66 Inlägg

Freddeponken skrev:
öhh fattar inte...varför åker du efter honom om du inte gillar honom och varför smällde det? var du för nära...gick det för fort? du skrev att det har hänt tidigare att han bromsat...finns det bara en gata i din stad? en undrande kille bara!

Japp. Jag var påväg hem. Ut ifrån stan. Han bor i närheten av mig & skulle med hem. Jag hade väl lite för kort avstånd till han och satt å fipplade med stereon när han tvärnitade..

Japp . Innan när jag varit ute å kört å hamnat bakom han så har han spärrat hela vägen å kört 30. sen andra gånger så har han gjort som nu. Bara tvärnitat. men då har ja ju inte legat nära honom. han gör de bara för å jävlas.


Kristian_V skrev:
Hon blir av med 20% (25% ifall hon hade fulla 75%.) och det tar två år innan hon kan klätra uppåt igen. Efter som hennes försäkring krockat, så har hon nu noll skadefria år. Om skadorna inte blev omfattande, kan din mor begära "bonus bevakning", och betala skadorna själv. Kan bli billigare i långa loppet. använder hon inte försäkringen, så blir hon inte av med varken skadefria år eller bonus.
Det fungerar ifall det bara blev lite på kofångaren på hans bil. Tryckte du in rumpan ordentligt, så är det ingen idé.

Det viktiga är dock att du håller polisen utanför. Det är inte alls säkert att du får böter, eller blir av med lappen, det finns ju anledningar till att vi alla hamnar för nära framförvarande ibland. Men det är dumt att chansa. När din front och hans akter är skadade, så spelar omständigheterna ingen roll, du åker på det.

Okey. Han fick nästan inga skador på sin bil. Kanske lite på dragkroksinfästningen. MEn de va nästan inget . Å han verkade inte bry sig om det. Jag fick grillen spräckt samt kjolen å spoilern lite tillslagen. inte förstörd. Å sen vänstra lyktan pekar neråt. Men det syns inget på glasen. UNdrar om det är reflektorn. Vänster dimljus är löst me..

Machin Fartmissbrukare
25 november 2006 · 1 302 Inlägg

enligt lagens mening så är det ditt fel då man är skyldig att hålla sådant avstånd till framförvarande bil att man ska hinna stanna om denna panikbromsar...

förstår dock din frustration om han bara gjorde så för att jävlas...

mitt tips är att du pratar med killen och eftersom att han redan har erkänt för dig att han inte hade någon anledning att stanna så kan ni juh splitta på självrisken..

tror det är enda sättet som du kan tjäna nånting på...

å gör ni det så gör ni ju bara en helt vanlig skadeanmälan.. han bromsa du låg för nära.. du tar smällen helt enkelt...

bara ett tips..

"I de blindas rike , är den enögde Kung"
julle_j
25 november 2006 · 66 Inlägg

tack så mkt. för de tipset.

ska snacka med han.. får se hur de går. Turkar som är lite för kaxiga är inte så lätt att diskutera med i alla fall.. =/

Kristian_L
25 november 2006 · 1 893 Inlägg

Ifall det inte blev mera?
Kolla då ifall han bara kan lämna in bilen på en verkstad ni båda är OK med, de lagar bilen o du betalar. Ingen polis, ingett försäkringsbolag. Fixa morsans bil själv så gott det går, o be henne vackert om ursäkt.
Saken klar, o du slipper hamna i klistret, morsan blir inte av med bonusar eller skadefria år. Allt är ganska OK.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang