Batteriet tappar ladding

HakanH
1 maj 2014 · 39 Inlägg

Hej,
Har en Golf III variant 1.8 -98, motor ADZ. Batteriet tappar laddning om den står några dagar. Låter man den stå en vecka eller längre startar den inte. I söndags var det 12,56 V mellan plus och minus. Idag är det 12,22 V. Det låter kanske inte så mycket, men det bara 4 dagar. Den borde inte tappa något på den korta tiden, tycker jag. Så nu letar jag efter krypströmmar. Men, hur gör man det effektivast? Ellära är min absolut sämsta gren, så jag vill gärna ha en övertydlig beskrivning. Jag har en vanlig elmätare och en tångamperemeter. Med elmätaren kollade jag av alla jordkontakter jag hittade, spänningen var 12,22 överallt. En kontakt på generatorn gav dock 12,15, ett litet spänningstapp. Är det naturligt, eller kan det vara där felet ligger? Eller är det bara ett dåligt batteri?

TomBjorklund VAGIS Car Club
1 maj 2014 · 1 093 Inlägg

Tillverkningsår på batteriet?

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
HakanH
1 maj 2014 · 39 Inlägg

Vet inte exakt. Några år är det nog, 2 år kanske. Det står inget på. Hur länge ska man förvänta sig att ett batteri håller? Detta är ett VARTA, köpt för 1000-1500 kr skulle jag tro. I detta fall kanske det är batteriet, men den har alltid varit svårstartad när det är fuktigt eller kallt, och jag tänkte att problemen hänger ihop.

Drönirettab
1 maj 2014 · 21 761 Inlägg

Din "vanliga elmätare", är det en multimeter?

När det gäller såna här fel så brukar min första misstanke vara att någonting drar tjuvström när bilen är avstängd, jag tycker att man bör kolla upp den saken innan man börjar fundera på eventuellt batteribyte. Visar det sig att allting drar "normalt" mycket viloström så kan man fortsätta med laddningssystemet. smile

Hafgrimr
1 maj 2014 · 15 Inlägg

Ha multimetern inkopplad så ser du ju om det försvinner volt, dra sedan ur säkringar en efter en tills dess att det slutar tappa. Då ser du var strömtjuven sitter, om du trots urdragna säkringar ser volttalet falla så är det generatorn själv som suger ström

HakanH
1 maj 2014 · 39 Inlägg

Drönirettab skrev:
Din "vanliga elmätare", är det en multimeter?

När det gäller såna här fel så brukar min första misstanke vara att någonting drar tjuvström när bilen är avstängd, jag tycker att man bör kolla upp den saken innan man börjar fundera på eventuellt batteribyte. Visar det sig att allting drar "normalt" mycket viloström så kan man fortsätta med laddningssystemet. smile

Jo, det är en multimeter. Hur mycket viloström är normalt? Jag trodde det skulle vara 0. Om man kollar kablarna en och en med en tångamperermeter, vad ska man förvänta sig om allt är normalt? Och mäter man spänning eller ström?

Hafgrimr skrev:
Ha multimetern inkopplad så ser du ju om det försvinner volt, dra sedan ur säkringar en efter en tills dess att det slutar tappa. Då ser du var strömtjuven sitter, om du trots urdragna säkringar ser volttalet falla så är det generatorn själv som suger ström

Låter väl bra, men det skulle gå alldeles för långsamt. Min multimeter är inte tillräckligt känslig. Det var 12,22 V vid lunch och är 12,22 V nu. Om den tappar 0,34 V på 4 dagar bli det 3,5 mV i timmen eller 60µV i minuten. Då behövs det bättre prylar än vad jag har för att upptäcka det. Men, det verkar som om det går lite långsammare nu än när jag precis hade kört. Det borde ha annars ha sjunkit någon decimal under dagen, tycker jag.

Kan tillägga att bilen startar med 12,5 V i batteriet, men inte med 12,2 V.

Drönirettab
1 maj 2014 · 21 761 Inlägg

Mätte du alltså 12,56 V precis efter att du hade kört bilen?

HakanH
1 maj 2014 · 39 Inlägg

Ja, ca en kvart efter.

Drönirettab
1 maj 2014 · 21 761 Inlägg

Okej, då blir det en annan sak. Jag trodde att du hade mätt efter att bilen stått något dygn eller så. Att spänningen var 12,56 V fastän det bara gått en kvart innebär att batteriet antingen är dåligt eller helt enkelt dåligt laddat, då är inte tjuvström det första att misstänka som jag ser det.

Generatorns laddning och batteriets skick är viktigast att kolla upp, men först av allt bör du sätta batteriet på laddning med en batteriladdare tills det visar fulladdat. Om batteriet är dåligt laddat så kan mätningar av generatorns laddspänning bli missvisande eftersom att generatorn blir rejält belastad av dåligt laddat batteri.

Efter att det blivit fulladdat (om det tar emot laddning) så kollar du hur hög laddspänningen är, dels på generatorn och dels på batteriet, när motorn går på tomgång och endast halvljuset är påslaget. Sedan höjer du motorvarvet till 1500-2000 varv konstant och slår på fläkt+eventuella elsitsar+elbakruta, mät på både generator och batteri. smile

TomBjorklund VAGIS Car Club
1 maj 2014 · 1 093 Inlägg

Framför allt, ladda batteriet fullt, vänta en timme, sedan gör du första mätningen.
Så du inte får med första toppen av laddspänning alls

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
HakanH
1 maj 2014 · 39 Inlägg

Tack för tipsen. Jag testar efter en natts laddning. Men, batteriet var fulladdat innan provkörningen i söndags. Vid tomgång då var spänningen på batteriet över 14 V. Minns inte om jag mätte på generatorn. Generatorn kan kanske varar dålig, men jag har precis bytt kol. De gamla var helt slut, jag tror bara ett hade kontakt. Kan detta ha gjort att batteriet har slitits ovanligt fort? För jag tycker inte att två år är särskilt mycket för ett batteri, även om det är ett budgetbatteri.

Drönirettab
1 maj 2014 · 21 761 Inlägg

Eftersom att de gamla kolen var slut så kan batteriet ha fått dålig laddning ett längre tag och en sån sak gör att det sulfaterar, då tappar det en del kapacitet och det kan vara svårt att få tillbaka batteriet i bra skick igen. Om ett batteri inte råkar ut för såna saker så är inte två års ålder några problem, det bör hålla flera år till. smile

Har batteriet skruvkorkar på varje cell eller är det slutet?

Senast redigerat av Drönirettab (1 maj 2014)

HakanH
1 maj 2014 · 39 Inlägg

Aha! Jag såg (på wikipedia) att ett sulfaterat batteri kan återställas genom att ladda batteriet med låg ström. Jag testar det.

HakanH
1 maj 2014 · 39 Inlägg

Och, det har skruvkorkar. Jag har inte kollat laddningen med syraprovare. Gör det i morgon.

Drönirettab
1 maj 2014 · 21 761 Inlägg

Gör så, syraviktsmätning kommer att ge svar på om batteriet tar emot laddning som det ska och på så sätt märker du troligen om det har blivit sulfaterat eller inte.

Relativt hög laddpänning med låg laddström är det som gäller för att försöka få bort sulfateringar, men då bör batteriet kopplas loss för att inte riskera att bilens elsystem tar skada. smile

HakanH
2 maj 2014 · 39 Inlägg

Batteriet tog inte laddning. En cell vägrade gå upp över 1,15, en annan låg på 1,22 resten på mellan 1,25 och 1,31. Efter ca 20 timmar. Jag tänkte att det blir nog svårt att få ordning på det där batteriet, så jag köpte ett nytt. Batteriet var inte gammalt och om jag minns rätt var det samma historia förra gången. Ett ganska nytt batteri vägrade ta laddning. Så nu är frågan hur jag undviker att detta upprepar sig. Kan bytet av kol vara tillräckligt? Hur kollar man om generatorn är OK?

Drönirettab
2 maj 2014 · 21 761 Inlägg

Okej, håller med om att det kan bli svårt att få batteriet i bra skick.

Generatorns funktion kan du kolla genom att mäta på det sätt jag beskrev i inlägg #9, mätresultaten kommer att ge ett ganska hyfsat bra svar på om generatorn är i bra skick. Drivremmen till generatorn ska ju också vara fräsch, tänk på det.

Det är viktigt att mäta på både generator och batteri för att se om det finns förluster och på så sätt hitta en eventuell felkälla. Mäter man enbart på batteriet så kan generatorn bli misstänkt för dålig laddning, men att felet kanske egentligen ligger i dålig kontakt mellan generator och batteri. smile

Laddspänningen i mätningarna bör ligga på minst 14 V (men hellre uppåt 14,4 V) i den första mätningen, den andra mätningen kan ha litegrann lägre spänning om strömförbrukningen ligger på betydligt mer än hälften av generatorns kapacitet.

Senast redigerat av Drönirettab (2 maj 2014)

HakanH
3 maj 2014 · 39 Inlägg

Drönirettab skrev:
Laddspänningen i mätningarna bör ligga på minst 14 V (men hellre uppåt 14,4 V) i den första mätningen, den andra mätningen kan ha litegrann lägre spänning om strömförbrukningen ligger på betydligt mer än hälften av generatorns kapacitet.

Då har jag varit ute och mätt lite. (Generator innebär svart kabel på jord, röd kabel på generators anslutning till batteriet).
Resultat:
Tomgång 1000 varv:                                      Batteri - 14,00     Generator - 14,12
2000 varv (+helljus, säten, bakruta, fläkt)     Batteri - 13,88     Generator - 13,78
Motorn stannad                                              Batteri - 12,75     Generator - 12,75
Efter 15 minuter                                             Batteri - 12,43     Generator - 12,43

Bilen startar utan problem, men värdena är lite lägre än vad du anger. Och är det normalt att spänningen sjunker så snabbt när man stänger av motorn? I butiken mättes spänningen i batteriet till 12,75.

Vad kan man utläsa av detta?

Drönirettab
3 maj 2014 · 21 761 Inlägg

Mätningen vid 2000 varv har ju högre spänning på batteriet än nere vid generatorn, där måste det ha råkat bli felskrivet antar jag. Spänningsvärdena är egentligen inte dåliga på något sätt, även om jag hade föredragit litegrann högre. Spänningsskillnaden mellan generator och batteri ligger inom rimliga gränser, inga problem där som skulle kunna orsaka dålig laddning.

När man mäter med flera förbrukare påslagna så gäller det att inte strömförbrukningen är högre än vad generatorn kan ge, vilket kan vara svårt att veta om man inte vet hur mycket ström sakerna drar och vilken maxström generatorn har. Din mätning verkar dock visa att generatorn klarar av de saker som du slog på och det är positivt, annars skulle spänningen ha sjunkit ner under 13 V. smile

Jag tycker inte om att spänningen direkt efter att motorn stannade sjönk till 12,75 V och sedan efter 15 minuter sjönk till 12,43 V, då kan inte batteriet ha varit bra laddat från början i så fall. Men i det här läget kan du även göra en tjuvströmsmätning eftersom att vi vet att generatorn fungerar och att batteriet är nytt.

Senast redigerat av Drönirettab (3 maj 2014)

HakanH
3 maj 2014 · 39 Inlägg

Stort tack för alla tips! Jag har nu försökt hitta tjuvströmmar utan resultat. Jag körde först motorn på tomgång, mätte spänningen och stängde av. Sen mätte jag spänningen 1 gång per minut i 15 minuter. Spänningen dyker brant i början, sen flackar det ut. Första minuten minskar laddningen med 0,78 V. Därefter minskar den ytterligare 0,6 V på 15 minuter. Sen plockade jag bort (nästan) alla säkringar och gjorde samma manöver en gång till. Jämför man kurvorna ser det ut som om spänningsförlusten går lite långsammare med alla säkringar bortplockade. Jag plockade sen bort några "gömda" säkringar (till abs) och kontakterna till generator och solenoid samt de till bränslepump och motorelektronik (när motorn stängts av). Ytterligare lite bättre. Sen när jag satt tillbaka alla säkringar och testade igen fick jag lika bra resultat som utan alla säkringar! Tomgång 13,84 på batteriet och 12,88 efter 15 minuter. Lite för svajigt för att dra några slutsatser, tycker jag. Jag satte batteriet på laddning över natten. I morgon får jag se om det blir bättre.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang