Drönirettab skrev:
Din "vanliga elmätare", är det en multimeter?
När det gäller såna här fel så brukar min första misstanke vara att någonting drar tjuvström när bilen är avstängd, jag tycker att man bör kolla upp den saken innan man börjar fundera på eventuellt batteribyte. Visar det sig att allting drar "normalt" mycket viloström så kan man fortsätta med laddningssystemet.
Jo, det är en multimeter. Hur mycket viloström är normalt? Jag trodde det skulle vara 0. Om man kollar kablarna en och en med en tångamperermeter, vad ska man förvänta sig om allt är normalt? Och mäter man spänning eller ström?
Hafgrimr skrev:
Ha multimetern inkopplad så ser du ju om det försvinner volt, dra sedan ur säkringar en efter en tills dess att det slutar tappa. Då ser du var strömtjuven sitter, om du trots urdragna säkringar ser volttalet falla så är det generatorn själv som suger ström
Låter väl bra, men det skulle gå alldeles för långsamt. Min multimeter är inte tillräckligt känslig. Det var 12,22 V vid lunch och är 12,22 V nu. Om den tappar 0,34 V på 4 dagar bli det 3,5 mV i timmen eller 60µV i minuten. Då behövs det bättre prylar än vad jag har för att upptäcka det. Men, det verkar som om det går lite långsammare nu än när jag precis hade kört. Det borde ha annars ha sjunkit någon decimal under dagen, tycker jag.
Kan tillägga att bilen startar med 12,5 V i batteriet, men inte med 12,2 V.