Batteriet tappar ladding

Drönirettab
3 maj 2014 · 21 761 Inlägg

Det är normalt att spänningen sjunker ganska snabbt minuterna efter att man har stängt av motorn och sedan sjunker det långsammare, det beror på att batteriets vilospänning ligger en bra bit lägre än generatorns laddspänning.

Mätningen i inlägg #18 visade däremot att spänningen sjönk för tvärt och för mycket i mina ögon, därför reagerade jag där. Blir intressant att få reda på hur spänningen beter sig i morgon när du har laddat batteriet över natten. smile

HakanH
4 maj 2014 · 39 Inlägg

OK, batteriet laddat, mycket bättre nu! En timme efter laddning låg batteriet på 13.25 V. Sen gjorde jag samma test som förut, med alla säkringar i.

Resultat:
Tomgång 1000 varv:                                      Batteri - 14,08     Generator - 14,22
2000 varv (+helljus, säten, bakruta, fläkt)     Batteri - 13,62     Generator - 13,87
Motorn stannas, efter 1 minut                        Batteri - 13,44     Generator - 13,44
Efter 20 minuter                                             Batteri - 13,31     Generator - 13,31

Jag kollade också spänningen en gång i minuten. Mycket flackare kurvor nu. Mindre brant kurva och högre slutspänning. Jag tror jag kan betrakta bilen som fixad nu. Eller? Tack för all hjälp!!! smile

Drönirettab
4 maj 2014 · 21 761 Inlägg

Ja, det blev bättre resultat på batteriets spänning när motorn slogs av. Aningen större spänningsskillnad mellan generator och batteri den här gången, men inget katastrofalt egentligen. Fast det skadar inte att plocka loss batterikablar och generatorkablar och putsa plåtrent i alla kontaktytor. smile

HakanH
4 maj 2014 · 39 Inlägg

Jag har nog putsat så gott det går nu. Det blir till att köpa nya kablar om det ska bli bättre. Det kunde kanske vara värt besväret.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang