Banracing/gatreggad Volvo 855. Vilka regler gäller?

johannisson
10 maj 2014 · 534 Inlägg

Hej!

Ska ev överta min mors Volvo 855 GLT som gått 40 000mil och är skaplig i karossen. Tänkte ev bygga en replika av Rydells bil. Vet att många har gjort de men de e en drömbil som jag velat byggt sen jag fatta intresse för bil/bilsport.

Kan ju vara kul att både köra på gata o någon typ av race? Finns det någon typ av lista man kan gå efter vad som gäller för mina ändamål?

Tack på förhand.

https://www1.garaget.org/gallery/images/58/57620/57620-6a7d31e4086ac0d177bbfec09ae29114.jpg

Senast redigerat av johannisson (10 maj 2014)

Mack Forum- och sitemoderator
10 maj 2014 · 26 186 Inlägg

Vill du alltså köra på skogsvägar med en 855:a?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
johannisson
10 maj 2014 · 534 Inlägg

Mack skrev:
Vill du alltså köra på skogsvägar med en 855:a?

haha neej sorry,menar banracing smile ska ändra rubrik.

FLindgren
10 maj 2014 · 5 089 Inlägg

En voc rallybil får du ju köra på gatan om du har licens. Borde ju vara samma om du bygger en voc banbil?

Men det är väll bara att bygga och regga med sfro.

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
johannisson
10 maj 2014 · 534 Inlägg

FLindgren skrev:
En voc rallybil får du ju köra på gatan om du har licens. Borde ju vara samma om du bygger en voc banbil?

Men det är väll bara att bygga och regga med sfro.

Okok. så de e två parter du behöver besiktiga hos?

baltis
10 maj 2014 · 1 948 Inlägg

Du får inte bruka en voc rally bil på gatan... du får däremot köra den på allmän väg UNDER tävling... blir nya skyltar på dessa bilar snart också...

Fast tycker ts går händelserna väldigt mycket i förväg.....

Börja med att dekaltrimma (antar att det e det du vill mest), finns färdiga kit från england för inte alls många kronor.
Sen så ger du dig ut och prova på någon trackday.
Vill inte vara dum.... men det är helt fel utgångsobjekt. Förstår att du FÅR bilen...men ärligt talat så är den ju inte värd mycket mer än däcken som sitter på... hmm

wofflan- Gear Heads Göteborg
10 maj 2014 · 156 Inlägg

baltis skrev:
Du får inte bruka en voc rally bil på gatan... du får däremot köra den på allmän väg UNDER tävling... blir nya skyltar på dessa bilar snart också...

Fast tycker ts går händelserna väldigt mycket i förväg.....

Börja med att dekaltrimma (antar att det e det du vill mest), finns färdiga kit från england för inte alls många kronor.
Sen så ger du dig ut och prova på någon trackday.
Vill inte vara dum.... men det är helt fel utgångsobjekt. Förstår att du FÅR bilen...men ärligt talat så är den ju inte värd mycket mer än däcken som sitter på... hmm

Det är väl kanon bra med tanke på att det är svårt med försäkrningar när man demolerar bilen på en trackday? Vad skulle vara rätt utgångobjekt enl dig?

Senast redigerat av mrglass (10 maj 2014)

gravityone Fixare
11 maj 2014 · 321 Inlägg

mrglass skrev:

baltis skrev:
Du får inte bruka en voc rally bil på gatan... du får däremot köra den på allmän väg UNDER tävling... blir nya skyltar på dessa bilar snart också...

Fast tycker ts går händelserna väldigt mycket i förväg.....

Börja med att dekaltrimma (antar att det e det du vill mest), finns färdiga kit från england för inte alls många kronor.
Sen så ger du dig ut och prova på någon trackday.
Vill inte vara dum.... men det är helt fel utgångsobjekt. Förstår att du FÅR bilen...men ärligt talat så är den ju inte värd mycket mer än däcken som sitter på... hmm

Det är väl kanon bra med tanke på att det är svårt med försäkrningar när man demolerar bilen på en trackday? Vad skulle vara rätt utgångobjekt enl dig?

Ja T5 vore ju en bra början om man vill bygga en trackday bil.

Lone Star Garage
Nissan 300zx TT "Fairlady" (1991)
Chevrolet Avalanche "Z71" (2005)
simlar
11 maj 2014 · 5 548 Inlägg

Sålänge karossen är fräsch är det väl ett perfekt utgångsobjekt?

Lär ju ändå byta alla bussningar till hårdare, andra fjädrar, andra stötdämpare osv för att få väghållning som duger för banåka.
Sen motorn lär ju renoveras och trimmas alternativt bytas ut för hur kul är 170 hästar (då den var ny, lär ju ha sprungit bort några med milen) i en bil som väger närmare 1600kg?

Men som sagt, TS börja med dekaler för att få rätt utseende, prova på lite bankörning och se om det är något du gillar och bygg sen vidare efter det.
Kommer kosta många riksdaler och timmar i garaget om du ska bygga fullständig replika.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
baltis
11 maj 2014 · 1 948 Inlägg

mrglass skrev:

baltis skrev:
Du får inte bruka en voc rally bil på gatan... du får däremot köra den på allmän väg UNDER tävling... blir nya skyltar på dessa bilar snart också...

Fast tycker ts går händelserna väldigt mycket i förväg.....

Börja med att dekaltrimma (antar att det e det du vill mest), finns färdiga kit från england för inte alls många kronor.
Sen så ger du dig ut och prova på någon trackday.
Vill inte vara dum.... men det är helt fel utgångsobjekt. Förstår att du FÅR bilen...men ärligt talat så är den ju inte värd mycket mer än däcken som sitter på... hmm

Det är väl kanon bra med tanke på att det är svårt med försäkrningar när man demolerar bilen på en trackday? Vad skulle vara rätt utgångobjekt enl dig?

Det är inte svårt med försäkringar, det är omöjligt.

Rätt utgångsobjekt enligt mig hade varit framförallt en lättare bil och en som troligtvis haft mer effekt.
Som jag ser det måste han byta ut mer eller mindre allt i bilen.

Men som det skrivs från andra, dekaltrimma och prova på banåkning! (går bra att köra med allt original på bana se dock till att kylsystem och allt är tätt)
Fastnar du för det och vill absolut ha en 855 till banåkning så skulle jag rekommendera dig att köpa en till bil och bygga till just ren banracing bil - lätta max, bur, diff, dämpare bussningar krängare osv osv... för 100k så borde det gå att få till en ganska så rolig bil (för att vara framhjulsdriven...)

Extrazz En 5a är Livet.
11 maj 2014 · 2 005 Inlägg

Dessa bilar hade väl plast/kolfiber skärmar dörrar mm?  Ska man löpa loppet ut så kan de bli dyrt och bilen blir ganska högljud. Fast cool!

Bygg den för gatan. Man kan ju köra lite race på bana med. Vet inte exakt men antar att du bara kör på skoj och inte något seriöst så. 

Strippa ner bilen. In med bur och dekaltrimma!

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
johannisson
11 maj 2014 · 534 Inlägg

Det jag vill åstadkomma med bilen är ju att kunna rejsa lite och kunna köra gata.. Det ska ju vara en replika inte en exakt kopia. Den rydell körde med var väl en sugmotor? Vilka klasser kan man ställa upp med me sugmotor?

johannisson
11 maj 2014 · 534 Inlägg

Någon som vet var man kan få tag i dekalerna?

Christian S
11 maj 2014 · 4 816 Inlägg

johannisson skrev:
Den rydell körde med var väl en sugmotor?

ja det va en 2liters 5a på 300Hk, knappast standard någonstanns wink


johannisson skrev:
Någon som vet var man kan få tag i dekalerna?

efter en snabb googling hittade jag det här http://www.creative-vinyl.com/578-volvo … s-kit.html

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
baltis
11 maj 2014 · 1 948 Inlägg

johannisson skrev:
Det jag vill åstadkomma med bilen är ju att kunna rejsa lite och kunna köra gata.. Det ska ju vara en replika inte en exakt kopia. Den rydell körde med var väl en sugmotor? Vilka klasser kan man ställa upp med me sugmotor?

finns ju en voc arena cup.

Nu vet ju inte jag hur mycket racing erfarenhet du har, men gissar på ingen. börja med att köra trackdays och lär dig köra sen kan du börja fundera på å tävla. kostar mycket mer än folk tror att tävla...

jonTe
13 maj 2014 · 5 710 Inlägg

Man kan köra väldigt mycket bana idag utan att köra i en tävlingsserie. Bli medlem i en klubb, förslagsvis en Volvo-klubb och åk på deras banträffar. Sedan finns det massor med andra klubbar som anordnar banträffar som man kan åka på.
Engagerar man sig lite kan man köra ganska ofta på en sommar.

Var dock beredd på att det kostar ganska mycket pengar.....Stämmer in på Baltis gissning på 100.000 om man startar från 0 och vill vara ganska snabb.
Säkert vad jag lagt på min 9000......
Byggnationen av bilen är en kostnad.....driftkostnaden att åka mycket bana är en annan.
Jag har kört en del bana på somrarna förr, kanske 5-6ggr/år.
Skulle tippa på att totalkostnaden är 15-20.000 för detta med däck, bromsar, bränsle mm. Det anses nog som ganska billigt i jämförelse med andra som t.ex åker M3 wink


Kombinationen gatreggad/banbil är inta alltid helt lätt. Det finns vissa saker som ogillas av besiktningen men som är ett "måste" för att vara snabb på banan.

• Fjädring. Lågt, omgjort och hårt. Gillas inte av den årliga kontrollen och det finns risk för 2:or.
• Motortrim. Man skall klara avgaskraven samt att trimmet inte få sticka ut för mycket. En nitisk besikningsman och han/hon kan sätta "Motor ändrad" och man får bygga om hela skiten igen....
• Stolar och bälten. Andra stolar och bälten är ok av vanliga besikningen men det går inte att regga med det.
• Bur. Kan vara lite joxigt beroende på årsmodell på bilen.

MVH Jonas
..............
johannisson
14 maj 2014 · 534 Inlägg

Tack för alla tips..  Kommer bygga en utseendemässigt lika dan som rydells 855. Nej jag har typ ingen erfarenhet av bankörning. Ska försöka satsa på väghållning och en sugmotor på runt 200hk. får väl se i framtiden vad som sker om man fastnar helt för bankörning smile.     

Kommer väl lägga upp en projekttråd när jag får bilen.

baltis
14 maj 2014 · 1 948 Inlägg

johannisson skrev:
Tack för alla tips..  Kommer bygga en utseendemässigt lika dan som rydells 855. Nej jag har typ ingen erfarenhet av bankörning. Ska försöka satsa på väghållning och en sugmotor på runt 200hk. får väl se i framtiden vad som sker om man fastnar helt för bankörning smile.     

Kommer väl lägga upp en projekttråd när jag får bilen.

Tveka inte att åka å köra "bara för att du inte uppgraderat tillräckligt", man har roligt även utan massa eftermarknadsprylar!

Då du verkar hemlig och inte skrivit vart i sverige du bor så är det ju svårt att ge dig några tips om vart du kan åka men kolla rejsa.nu finns kalender med nästintill alla bankörningstillfällen på sveriges alla banor.

johannisson
15 maj 2014 · 534 Inlägg

baltis skrev:

johannisson skrev:
Tack för alla tips..  Kommer bygga en utseendemässigt lika dan som rydells 855. Nej jag har typ ingen erfarenhet av bankörning. Ska försöka satsa på väghållning och en sugmotor på runt 200hk. får väl se i framtiden vad som sker om man fastnar helt för bankörning smile.     

Kommer väl lägga upp en projekttråd när jag får bilen.

Tveka inte att åka å köra "bara för att du inte uppgraderat tillräckligt", man har roligt även utan massa eftermarknadsprylar!

Då du verkar hemlig och inte skrivit vart i sverige du bor så är det ju svårt att ge dig några tips om vart du kan åka men kolla rejsa.nu finns kalender med nästintill alla bankörningstillfällen på sveriges alla banor.

Haha min adress är inte hemlig. Bor i Nyköping men har kompisar i olika bilklubbar som fixar bandagar på mantorp. Men vi får se hur långt jag kommer med allt. Långtidsprojekt är vad det blir smile

gravityone Fixare
15 maj 2014 · 321 Inlägg

glöm inte projekt tråd :-)

Lone Star Garage
Nissan 300zx TT "Fairlady" (1991)
Chevrolet Avalanche "Z71" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang