Hur mäter man gängor ?

Moparracing
12 maj 2014 · 371 Inlägg

har funderat på en grej ett tag,om man skal mäta tex en skruv, skal man använda skutmåttet på själva upphöjningen eller i "dalarna" mellan upphöjningarna på skruven ? smile

Dodge b250 custom van. "big blue" (1982)
Evildan
12 maj 2014 ·

Du mäter uppepå gängorna, den största gängförsedda diametern alltså.

Moparracing
12 maj 2014 · 371 Inlägg

gött,då vet jag, jag skal beställa lite munstycken till en förgasare och ville vara säker först smile

Dodge b250 custom van. "big blue" (1982)
Evildan
12 maj 2014 ·

De Nada.

caromania Forummoderator
12 maj 2014 · 9 296 Inlägg

Nu blir jag lite nyfiken. Hur menar du mäta gängorna? Är det bara diametern på skruven du menar? Det kan ju finnas en rad olika gängor med samma ytterdiameter, tänk på det. Jag har haft förmånen att montera isär 2 engelska bilar från 30 talet där det är minst sagt spännande att klura ut hur man tänkt när man monterat ihop det hela. Just förgasare är roliga då de kan innehålla diverse obskyra gängor faktiskt.

Förövrigt är ju Whitworth (auto) tveklöst den bästa gängan att arbeta med. Storleken på verktyget är det gängan heter till skillnad från det ogenomtänkta mm-systemet där tex 10mm verktyg används på 6mm skruv eller 13 på 8. Lika ologiskt som fiskbullar. Den stora stigningen på BSW gör även att det är lätt att få i ihop skadade gängor med skadade skruvar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
12 maj 2014 ·

Mmmmmm, fiskbullar i hummersås.

Språng mot Willys!!

Lillkanto Inbiten Volvonörd
12 maj 2014 · 799 Inlägg

Evildan skrev:
Mmmmmm, fiskbullar i hummersås.

Språng mot Willys!!

Nä men usch!

Volvo V70N 2,5T projekt>>> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=290249
www.skogenracing.com
Volvo 944 Turbo+ 1991
Volvo 854 SE 1995
Honda Legend Ka7 "Bossen" (1992)
nordstromj
12 maj 2014 · 1 772 Inlägg

steifan skrev:
http://www.pricerunner.se/pl/802-221062112/Boecker/Verkstadshandboken-%28Haeftad-2011%29-priser <- tips smile

Lust att förklara lite mer om vad som står i den?

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
Masterboy Underhållsmekaniker på Arla Plast
12 maj 2014 · 14 Inlägg

Här har du ett annat alternativ att mäta gängor med.
(finns väl en hel del modeller ang vilka gänger som är aktuella vill säga, men slog till med ett alternativ).

http://www.esska.se/esska_se_s/Gaengtol … 21950.html

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den.
steifan DR!FTT3KN!K3R
12 maj 2014 · 10 427 Inlägg

nordstromj skrev:

steifan skrev:
http://www.pricerunner.se/pl/802-221062112/Boecker/Verkstadshandboken-%28Haeftad-2011%29-priser <- tips smile

Lust att förklara lite mer om vad som står i den?

Ptja, saker man vill och inte vill veta om skärande bearbetning, svetsning, mätning, toleranser, material osv.
360 sidor så det finns en del info. Mest listor på mått & toleranser.

Germax
12 maj 2014 · 12 086 Inlägg

caromania skrev:
Nu blir jag lite nyfiken. Hur menar du mäta gängorna? Är det bara diametern på skruven du menar? Det kan ju finnas en rad olika gängor med samma ytterdiameter, tänk på det. Jag har haft förmånen att montera isär 2 engelska bilar från 30 talet där det är minst sagt spännande att klura ut hur man tänkt när man monterat ihop det hela. Just förgasare är roliga då de kan innehålla diverse obskyra gängor faktiskt.

Förövrigt är ju Whitworth (auto) tveklöst den bästa gängan att arbeta med. Storleken på verktyget är det gängan heter till skillnad från det ogenomtänkta mm-systemet där tex 10mm verktyg används på 6mm skruv eller 13 på 8. Lika ologiskt som fiskbullar. Den stora stigningen på BSW gör även att det är lätt att få i ihop skadade gängor med skadade skruvar.

Varför skulle Whitworth, eller rörgänga som mig veterligen är den ända med Withworthdimensioner förekommande standarden i Sverige vara så överlägsen? Skruvar med BSW-standard har jag bara läst om, men det fanns säkert några på dina bilar från förekrigstiden tongue Inget en normal människa skulle föredra idag.
Det metriska systemet för gängor är så pass omfattande så ett system som döper skruven efter verktygen skulle va omöjligt i praktiken. Lura inte in folk på dina stenåldersfasoner tongue

caromania Forummoderator
12 maj 2014 · 9 296 Inlägg

Germax skrev:

caromania skrev:
Nu blir jag lite nyfiken. Hur menar du mäta gängorna? Är det bara diametern på skruven du menar? Det kan ju finnas en rad olika gängor med samma ytterdiameter, tänk på det. Jag har haft förmånen att montera isär 2 engelska bilar från 30 talet där det är minst sagt spännande att klura ut hur man tänkt när man monterat ihop det hela. Just förgasare är roliga då de kan innehålla diverse obskyra gängor faktiskt.

Förövrigt är ju Whitworth (auto) tveklöst den bästa gängan att arbeta med. Storleken på verktyget är det gängan heter till skillnad från det ogenomtänkta mm-systemet där tex 10mm verktyg används på 6mm skruv eller 13 på 8. Lika ologiskt som fiskbullar. Den stora stigningen på BSW gör även att det är lätt att få i ihop skadade gängor med skadade skruvar.

Varför skulle Whitworth, eller rörgänga som mig veterligen är den ända med Withworthdimensioner förekommande standarden i Sverige vara så överlägsen? Skruvar med BSW-standard har jag bara läst om, men det fanns säkert några på dina bilar från förekrigstiden tongue Inget en normal människa skulle föredra idag.
Det metriska systemet för gängor är så pass omfattande så ett system som döper skruven efter verktygen skulle va omöjligt i praktiken. Lura inte in folk på dina stenåldersfasoner tongue

Rörgänga? Rörigt det blev.
Nja. Min kunskap har inget med stenåldern att göra utan den baseras på renovering av ett antal fordon med olika typer av gängor. BSF-BSW-UNC/UNF och mm med normal stigning. Att sedan UNC (världens mest använda gänga) är i praktiken samma och en plankad BSW är ju bara ytterligare ett strå i hatten för den kunskapen. BSW är tveklöst den gänga som är lättast att arbeta med. (vid sidan av kopian UNC) Fast det vet du inget om. wink

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
St3v3
12 maj 2014 · 358 Inlägg

caromania skrev:
Nu blir jag lite nyfiken. Hur menar du mäta gängorna? Är det bara diametern på skruven du menar? Det kan ju finnas en rad olika gängor med samma ytterdiameter, tänk på det. Jag har haft förmånen att montera isär 2 engelska bilar från 30 talet där det är minst sagt spännande att klura ut hur man tänkt när man monterat ihop det hela. Just förgasare är roliga då de kan innehålla diverse obskyra gängor faktiskt.

Förövrigt är ju Whitworth (auto) tveklöst den bästa gängan att arbeta med. Storleken på verktyget är det gängan heter till skillnad från det ogenomtänkta mm-systemet där tex 10mm verktyg används på 6mm skruv eller 13 på 8. Lika ologiskt som fiskbullar. Den stora stigningen på BSW gör även att det är lätt att få i ihop skadade gängor med skadade skruvar.

M8 har 10 mm skalle wink

caromania Forummoderator
12 maj 2014 · 9 296 Inlägg

St3v3 skrev:

caromania skrev:
Nu blir jag lite nyfiken. Hur menar du mäta gängorna? Är det bara diametern på skruven du menar? Det kan ju finnas en rad olika gängor med samma ytterdiameter, tänk på det. Jag har haft förmånen att montera isär 2 engelska bilar från 30 talet där det är minst sagt spännande att klura ut hur man tänkt när man monterat ihop det hela. Just förgasare är roliga då de kan innehålla diverse obskyra gängor faktiskt.

Förövrigt är ju Whitworth (auto) tveklöst den bästa gängan att arbeta med. Storleken på verktyget är det gängan heter till skillnad från det ogenomtänkta mm-systemet där tex 10mm verktyg används på 6mm skruv eller 13 på 8. Lika ologiskt som fiskbullar. Den stora stigningen på BSW gör även att det är lätt att få i ihop skadade gängor med skadade skruvar.

M8 har 10 mm skalle wink

Hmm. Är du säker på det?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
simlar
12 maj 2014 · 5 535 Inlägg

St3v3 skrev:

caromania skrev:
Nu blir jag lite nyfiken. Hur menar du mäta gängorna? Är det bara diametern på skruven du menar? Det kan ju finnas en rad olika gängor med samma ytterdiameter, tänk på det. Jag har haft förmånen att montera isär 2 engelska bilar från 30 talet där det är minst sagt spännande att klura ut hur man tänkt när man monterat ihop det hela. Just förgasare är roliga då de kan innehålla diverse obskyra gängor faktiskt.

Förövrigt är ju Whitworth (auto) tveklöst den bästa gängan att arbeta med. Storleken på verktyget är det gängan heter till skillnad från det ogenomtänkta mm-systemet där tex 10mm verktyg används på 6mm skruv eller 13 på 8. Lika ologiskt som fiskbullar. Den stora stigningen på BSW gör även att det är lätt att få i ihop skadade gängor med skadade skruvar.

M8 har 10 mm skalle wink

Då har du någon special M8, jag har endast stött på 12mm och 13mm skalle på M8or.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Drönirettab
12 maj 2014 · 21 761 Inlägg

M8 skruv med sexkantsskalle ska ha 13 mm mått, jag har iaf inte sett någon sån skruv med 10 mm mått. smile

mb_pucken
12 maj 2014 · 5 088 Inlägg

Har stött på M8 med allt från 10 till 14mm men även 8mm förekommer ganska ofta, lika så en M6 med 6mm skalle :-) men då kanske dem mäts i sitt 6kantiga hål ;-)

Gängor mäter jag med skjutmått och gängtolk för att få reda på aktuell stigning :-)

Edit skulle stå 10 till 14 :-)

Senast redigerat av mb_pucken (12 maj 2014)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Germax
12 maj 2014 · 12 086 Inlägg

caromania skrev:

Germax skrev:

caromania skrev:
Nu blir jag lite nyfiken. Hur menar du mäta gängorna? Är det bara diametern på skruven du menar? Det kan ju finnas en rad olika gängor med samma ytterdiameter, tänk på det. Jag har haft förmånen att montera isär 2 engelska bilar från 30 talet där det är minst sagt spännande att klura ut hur man tänkt när man monterat ihop det hela. Just förgasare är roliga då de kan innehålla diverse obskyra gängor faktiskt.

Förövrigt är ju Whitworth (auto) tveklöst den bästa gängan att arbeta med. Storleken på verktyget är det gängan heter till skillnad från det ogenomtänkta mm-systemet där tex 10mm verktyg används på 6mm skruv eller 13 på 8. Lika ologiskt som fiskbullar. Den stora stigningen på BSW gör även att det är lätt att få i ihop skadade gängor med skadade skruvar.

Varför skulle Whitworth, eller rörgänga som mig veterligen är den ända med Withworthdimensioner förekommande standarden i Sverige vara så överlägsen? Skruvar med BSW-standard har jag bara läst om, men det fanns säkert några på dina bilar från förekrigstiden tongue Inget en normal människa skulle föredra idag.
Det metriska systemet för gängor är så pass omfattande så ett system som döper skruven efter verktygen skulle va omöjligt i praktiken. Lura inte in folk på dina stenåldersfasoner tongue

Rörgänga? Rörigt det blev.
Nja. Min kunskap har inget med stenåldern att göra utan den baseras på renovering av ett antal fordon med olika typer av gängor. BSF-BSW-UNC/UNF och mm med normal stigning. Att sedan UNC (världens mest använda gänga) är i praktiken samma och en plankad BSW är ju bara ytterligare ett strå i hatten för den kunskapen. BSW är tveklöst den gänga som är lättast att arbeta med. (vid sidan av kopian UNC) Fast det vet du inget om. wink

Jag vet ganska mycket om gängor. Att UNC historisk sätt är världens vanligaste gänga kan jag köpa. Att UNC är världens vanligaste gänga idag har jag svårt att tro, finns väl ingen i bilindustrin som använder UTS idag tex.

Vad som är lättast att arbeta med är ju högst subjektivt, men att arbeta med en standard som inte används längre och som består av en handfull användbara storlekar (i bilsammanhang) har jag svårt att förstå hur man kan föredra. Du har fortf inte gett något bra argument varför.

Drönirettab
12 maj 2014 · 21 761 Inlägg

mb_pucken skrev:
Har stött på M8 med allt från 10 till 14mm men även 8mm förekommer ganska ofta, lika så en M6 med 6mm skalle :-) men då kanske dem mäts i sitt 6kantiga hål ;-)

Ja, det är ju skillnad på insex och sexkant när det gäller nyckelfattningen. M8 insexskruv kan ha tex 13 mm i yttermått på skallen, men nyckelfattningen är 8 mm. M8 sexkantskruv har ju samma mått på skallen som i nyckelfattningen.

Enligt min erfarenhet iaf, men jag har inte använt så många olika sorters skruvar. smile

Och för att nämna något om trådens riktiga ämne så brukar jag använda en sån där gängtolk som Masterboy länkade till.

Senast redigerat av Drönirettab (12 maj 2014)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang