Hjälp med kondingen.

zigoz
17 juni 2005 · 37 Inlägg

Tja!
sjysst foum ni har här!
jag har nyligen köpt en kondensator till mitt system och strax innan jag skulle installera den fick jag höra att dessa kondensatorer måste först "laddas" !??

nå. hur laddar man kondingen och hur ofta måste den laddas?

tack på förhand!

ps. märket är INTE Mds!

TT-Avant
18 juni 2005 · 6 851 Inlägg

Brukar följa med ett motstånd som du skall koppla på första gången. har du väl "laddat" en konding så skall du inte behöva göra det igen..

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
zigoz
24 juni 2005 · 37 Inlägg

Tiaz skrev:
Brukar följa med ett motstånd som du skall koppla på första gången. har du väl "laddat" en konding så skall du inte behöva göra det igen..

ok... jag måste leta reda på motstådet isåfall först, men hur går jag tillväga då jag ska sätta igång och ladda upp den?

Senast redigerat av zigoz (24 juni 2005)

Stickan Svensk Mästare i billjud 2009 & 2010
24 juni 2005 · 961 Inlägg

märke på kondensatorn? eftersom där finns olika saker till att ladda med för varje märke

Volvo 740 GLE "Banbil in progress" (1988)
Volvo 855 "T5-R" (1995)
Volvo 850 T5-R "Ground Zero" (1995)
mrBira
24 juni 2005 · 209 Inlägg

zigoz> hittar du inte motstånded så använd vad som helst som fungerar som ett motstånd. t.ex en glödlampa. : )

gör så hära;
koppla in jorden till kondingen (antingen från jordpunkten eller direkt från minus på batteriet), sen sätter du ett motstånd mellan pluskabeln och pluspolen på kondingen. och som motstånd använder du egentligen valfri pryl, som en lampa, eller liknande. 15-20 sekunder räcker.

KoBo_83
25 juni 2005 · 32 Inlägg

Varför gör man detta då?
ladda upp kondingen ?
Nån som vet varför man gör på detta sett?
//

ma_gag
26 juni 2005 · 12 Inlägg

För att det ska spraka mindre när man kopplar på den (tror jag).

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang