Volvo 945-853 GL 1991

PellePrupp
15 maj 2014 · 12 Inlägg

Tjenare! Nån som har någon aning om hur man åtgärdar en varningslampa som tänds för att varna att lambdasonden är ur funktion? Lampan har en tendens att varna då den tror att lambdan är ur funktion, tex. vid avgasknallar eller liknande. lambdan är bytt för nåt år sen och fungerar som den ska, men när lampan tänds verkar det som bilen tror att lambdan faktiskt är trasig ändå och blir väldigt ryckig i körningen... Lampan blir också nollställd när jag plockar bort pluspolen ett tag på batteri, men det är ju lite jobbigt att göra varje gång den tänds..

Så nån som har en lösning? big_smile

Mack Forum- och sitemoderator
15 maj 2014 · 26 183 Inlägg

Jag tror inte den blir ryckig i körningen på grund av att lampan tänds.
Lampan indikerar nog att något fortfarande är fel.
Laga felet, och lampan slocknar.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
PellePrupp
15 maj 2014 · 12 Inlägg

Jo såg nu att det kanske lät ganska dumt det jag skrev, men ryckningarna uppstår enbart när lampan vart tänd ett längre tag, typ 4 timmar eller mer, och upphör nästan direkt efter jag nollställer med batteripolen, kan det vara nåt som felar bland elen. Eller är det lambdan som gett upp igen tro?

mange_240
15 maj 2014 · 1 562 Inlägg

Lyser lampan har du felkoder, kolla dem till att börja med.

spokenratt
15 maj 2014 · 3 860 Inlägg

Lampan har väl mig veterligen med mer än lambdan att göra!?

Kolla felkoderna som sagt.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Zzoink
15 maj 2014 · 1 229 Inlägg

klart som fan att lambdan börjar lysa om du får avgasknallar.. är väl antagligen helt åt helvete blandning wink vad har du gjort med bilen?

spokenratt
15 maj 2014 · 3 860 Inlägg
Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
PellePrupp
16 maj 2014 · 12 Inlägg

Hmm... Problemet är inte löst men fick höra av morsan som jag ärvt bilen av igår och hon visste tydligen att lambdan tjyva luft nånstans, ungefär fjärde gången jag frågade... Men då vet jag då det iallafall!

mange_240
16 maj 2014 · 1 562 Inlägg

Då har du ju läckage på avgassystemet före lambdan, åtgärda det om du har läckage där. Men är fortfarande intressant att veta vilken eller vilka felkoder du har.

PellePrupp
16 maj 2014 · 12 Inlägg

Mjoo, måste väl vara så, får ut i skogen och försöka tända lampan igen och kolla koder efter jobbet! Men jag tycker det skulle vara intressant att veta varför bilen beter sig som lambdan är helt ur funktion när lampan tänds? Någon som har nån aning om det är nåt som "stänger av" lambdan när varningen kommer?

mange_240
16 maj 2014 · 1 562 Inlägg

Anledningen till att lampan tänds är ju för att uppmärksamma föraren på att något är fel med motorelektroniken. Orimliga, felaktiga eller uteblivna värden tänder lampan. Lambdans funktion är att mäta avgasernas renhet och utifrån dom bestämmer styrboxen om den ska ge fetare eller magrare blandning. behöver inte vara något fel på lambdan.

PellePrupp
16 maj 2014 · 12 Inlägg

Okej, så då är det styrboxen som skickar ut annan blandning då den blir "lurad" att värdena är fel då? Men borde den inte återgå till normal blandning om lambdan börjar mäta normalare värden igen då? (är inte så haj på teknik jag eller)

Tack för svar iallafall!

spokenratt
16 maj 2014 · 3 860 Inlägg

PellePrupp skrev:
Okej, så då är det styrboxen som skickar ut annan blandning då den blir "lurad" att värdena är fel då? Men borde den inte återgå till normal blandning om lambdan börjar mäta normalare värden igen då? (är inte så haj på teknik jag eller)

Tack för svar iallafall!

Nej men... läs ur felkoden så att du vet att det faktiskt är lambdan som varnar!
Orimliga, felaktiga eller uteblivna värden gäller ju för mer än lambdan.. alltså ALL elektronik som styrboxen "pratar med"
Och "lambdalampan" är alltså motorelektronik lampan....

Senast redigerat av spokenratt (16 maj 2014)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
mange_240
16 maj 2014 · 1 562 Inlägg

PellePrupp skrev:
Okej, så då är det styrboxen som skickar ut annan blandning då den blir "lurad" att värdena är fel då? Men borde den inte återgå till normal blandning om lambdan börjar mäta normalare värden igen då? (är inte så haj på teknik jag eller)

Tack för svar iallafall!

Den blir inte lurad, eftersom lampan lyser är ju något värde så pass orimligt att den talar om att något är fel. Har du nu ett avgasläckage före lambdan så tror ju den att motorn får för mager blandning, alltså fetar den på blandningen. Men det kan ju lika gärna vara något annat som är fel, därför vore det mycket enklare att hjälpa dig om du kan läsa ut felkoderna ur blinkdosan. Lambdan är ju bara en av flera sensorer som hjälper styrboxen att bestämma blandningen. Du har till exempel en luftmassemätare, tempgivare, knacksensor som ställer om tändningen, osv.

PellePrupp
16 maj 2014 · 12 Inlägg

Okej, tack! Ska försöka tända lampan igen efter jobbet så ska vi si..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang