Är det lönt att göra något med bilen? Volvo 740

andlin103
16 maj 2014 · 125 Inlägg

Tjenare. Det är så att jag har en volvo 740 -88 som jag funderar på att fräscha upp! men vet inte om det är lönt. är inte så sugen på att lägga flera tusen på den om den inte klarar besiktningen nästa år.

det är nämligen så att den är nybesiktad. då jag fick en notering på rost i stomme sidobalk båda sidom. men den gick igenom.

sist jag besiktade fick jag 2 a4 papper med fel jag var tvungen att åtgärda. bland annat Infästning länkarm rostskadad.. detta är då svetsat nu och jag gick igenom besiktningen. efter bytt skivor bak, luftat bromsar, spänt handbroms, lite nya lampor och lagat rost i golvet!

Och för att vara ärlig om jag inte missminner mig så var den hyfsat fräsch under. tänkte mer på balkarna. är det svårt att laga och är det lönt att montera ned bilen och lacka eller liknande?


Tack för svar! :=

Volvo S90 "M103 Turbo" (1997)
mb_pucken
16 maj 2014 · 5 090 Inlägg

Gillar du bilen och har tid och möjlighet så vist smile behöver inte bli så dyrt
Men har man inte kunskap, vilja och möjlighet så brukar det vara billigare och köpa en fin. Fördelen med den bilen man har är att man vet vad man har.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Extrazz En 5a är Livet.
16 maj 2014 · 2 005 Inlägg

Är det bara någon mindre plåtbit där och här så är det ju bara att svets och se glad ut smile Annars lär man sig mycket med att skruva. Det du nämner verkar ju inte vara några bekymmer alls faktiskt.  Svetsar du själv eller kan få det gjort för några hundra så är bilen värd att behålla.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
mange_240
17 maj 2014 · 1 562 Inlägg

Så svårt att veta hur illa det är, när varje besiktningsman bedömer olikt. Trösklarna brukar ju vara bland det enklare att svetsa upp i alla fall.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
17 maj 2014 · 14 082 Inlägg

andlin103 skrev:
Tjenare. Det är så att jag har en volvo 740 -88 som jag funderar på att fräscha upp! men vet inte om det är lönt. är inte så sugen på att lägga flera tusen på den om den inte klarar besiktningen nästa år.

det är nämligen så att den är nybesiktad. då jag fick en notering på rost i stomme sidobalk båda sidom. men den gick igenom.

sist jag besiktade fick jag 2 a4 papper med fel jag var tvungen att åtgärda. bland annat Infästning länkarm rostskadad.. detta är då svetsat nu och jag gick igenom besiktningen. efter bytt skivor bak, luftat bromsar, spänt handbroms, lite nya lampor och lagat rost i golvet!

Och för att vara ärlig om jag inte missminner mig så var den hyfsat fräsch under. tänkte mer på balkarna. är det svårt att laga och är det lönt att montera ned bilen och lacka eller liknande?


Tack för svar! :=

Mycket kan hända med en gammal bil på ett år. Ibland så får man ta en funderare på om man ska skaffa en annan bil i stället.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang