Åkte på flygande bes, behöver hjälp med fjädrar!

Stripz Voodoo
19 maj 2014 · 1 444 Inlägg

Evildan skrev:

Thullen skrev:

Stripz skrev:
Vissa bilar behövs de andra eller förkorta befintliga genom slags gul min då dessa kmr ligga iprincip emot vid sänkning och därav få en stötig bil som kanske en konstapel tyck ar att de inte är nån fjädringsväg.

no offense men vad försöker du säga?

På vissa bilar behövs det andra eller förkortade genomslagsgummin då dessa kommer ligga emot vid sänkning och därav fås en stötig bil som en konstapel kan tycka saknar fjädringsväg.

Tror jag att han menade.

ursäkta för min sketna autocorrect på mobilen smile

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum
Volkswagen Jetta Ls "Bettzy" (1981)
Audi 100 avant "Slammed" (1993)
Evildan
19 maj 2014 ·

Stripz skrev:

Evildan skrev:

Thullen skrev:

no offense men vad försöker du säga?

På vissa bilar behövs det andra eller förkortade genomslagsgummin då dessa kommer ligga emot vid sänkning och därav fås en stötig bil som en konstapel kan tycka saknar fjädringsväg.

Tror jag att han menade.

ursäkta för min sketna autocorrect på mobilen smile

Ingen fara, var inte svårt att "översätta", om det nu är så att jag lyckades med det. wink

HG_
19 maj 2014 · 2 492 Inlägg

Om du inte får fram något på internet så kan du ju kanske kolla med SFRO & se vad dom säger ang. fjädringsvägen.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
KHRacing
19 maj 2014 ·

HG_ skrev:
Om du inte får fram något på internet så kan du ju kanske kolla med SFRO & se vad dom säger ang. fjädringsvägen.

SFRO ha inte ett skit/dugg med att göra ang fordon som är "normala". bättre kontakta Transportstyrelsen för excakt besked

Crxkoffe
21 maj 2014 · 847 Inlägg

Cadillac_The_King skrev:

HG_ skrev:
hmm Då ska det ju inte vara några problem. Kolla med bes. & se vad dom säger.

Tyvärr så är det polisen regler som gäller dom har mer makt än besiktningen . Tillexempel om bes mannen släpper igenom än bil med nåt fel så är det polisen som kan säga att det inte är godkänt polisen och bes har inte samma regler tydligen . Är så svinigt då kan polisen stå utanför bilprovningen i stället o ge om besiktning om dom tycker det är roligt . Fick höra detta när jag bes Cadillacen i aprill

okej, men jag frågade på en verkstad , allt har gått igenom besiktningen , så han sa att jag skulle besikta den igen och ha pappret som bevis, polisen kan omöjligt ha annorlunda besiktning, för då skulle man ju kunna köra tills man blir stoppad av flygande besiktning smile

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)
Crxkoffe
21 maj 2014 · 847 Inlägg

jag besiktar den nästa vecka med samma fjädrar, ska poliserna börja gråta över det så ställer jag bilen i garaget o köper en ny, finns bilar där jag bor som nästan skrapar i marken och kan inte ens köra över fartgupp, min bil är inte ens låg, man får ju under en hel soffa mellan däck o skärmkant, kolla bilderna på bilen smile

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)
Klevert
21 maj 2014 · 279 Inlägg

kan hålla med om att den inte är låg. vet att min fd golf klagade besikningen på att det var kort fjädringsväg men det fanns lite så dom släpte igenom den

Volvo V70II (2016)
Martin_78
21 maj 2014 · 398 Inlägg

Så här står det i transportstyrelsens papper för fjädringsväg.

Funktionskontroll sker genom att okulärt bedöma fjäderväg och olikheter mellan höger och vänster sida samt genom kontroll vid enkel provkörning.
Vid kontroll och bedömning av fjädringsväg gäller följande:
- Vid tjänstevikt ska fjädringsväg finnas såväl uppåt som nedåt.
- När fordonet lyfts i karossen ska fjädrarna stå kvar på sin plats utan risk att komma ur läge.

Crxkoffe
21 maj 2014 · 847 Inlägg

Klevert skrev:
kan hålla med om att den inte är låg. vet att min fd golf klagade besikningen på att det var kort fjädringsväg men det fanns lite så dom släpte igenom den

precis, jag vill ju sänka den mer, men efter dessa omständigheter vet jag inte tongue det sjuka är att besiktningen inte sa ett ljud om fjädrarna , varken fram eller bak ..

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)
Crxkoffe
21 maj 2014 · 847 Inlägg

Martin_78 skrev:
Så här står det i transportstyrelsens papper för fjädringsväg.

Funktionskontroll sker genom att okulärt bedöma fjäderväg och olikheter mellan höger och vänster sida samt genom kontroll vid enkel provkörning.
Vid kontroll och bedömning av fjädringsväg gäller följande:
- Vid tjänstevikt ska fjädringsväg finnas såväl uppåt som nedåt.
- När fordonet lyfts i karossen ska fjädrarna stå kvar på sin plats utan risk att komma ur läge.

tack för infon, jag har fjäderväg men inte som en volvo 2/7/940 så fort det kommer ett gupp känns det som att åka karusell , jag vet att det är lite men inte överdrivet, erbjöd att han fick prova men han sa nej.  fjädrarna glappar inte heller smile

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)
it_mutt Avstängd
21 maj 2014 · 10 388 Inlägg

KHRacing skrev:

Inox skrev:
Har du inget papper som man får på cpils att dem är tuv godkända?

TUV gäller inte ett skit i Sverige.

Sen kan jag meddela TS att det räcker inte med att möta dig på landsvägen för att få till stånd att göra en Flygande. det kräves SÄRSKILDA SKÄL - enligt deras regelbok

Hänvisa gärna. För lagen säger nämligen;

Fordonslag (2002:574)

2 kap.

10 § Flygande inspektion sker för att kontrollera att ett fordon som anträffas i trafik

1. inte har försämrats i otillåten grad beträffande föreskrivna krav i fråga om den beskaffenhet och utrustning som är av betydelse från miljö- och trafiksäkerhetssynpunkt och att det inte i övrigt avviker från det godkända utförandet, och

2. uppfyller föreskrivna krav till skydd för liv och hälsa.



Det krävs alltså, lagligt sett, inte alls några "särskilda skäl".

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
KHRacing
21 maj 2014 ·

it_mutt skrev:
Hänvisa gärna. För lagen säger nämligen;

Fordonslag (2002:574)

2 kap.

10 § Flygande inspektion sker för att kontrollera att ett fordon som anträffas i trafik

1. inte har försämrats i otillåten grad beträffande föreskrivna krav i fråga om den beskaffenhet och utrustning som är av betydelse från miljö- och trafiksäkerhetssynpunkt och att det inte i övrigt avviker från det godkända utförandet, och

2. uppfyller föreskrivna krav till skydd för liv och hälsa.



Det krävs alltså, lagligt sett, inte alls några "särskilda skäl".

Tack för denna nyare info än vad jag hade, det jag påpekade fanns i laxtext för cirka 3-4 år sedan & jag hade svårt att tro att detta hade ändrats smile

it_mutt Avstängd
21 maj 2014 · 10 388 Inlägg

KHRacing skrev:

it_mutt skrev:
Hänvisa gärna. För lagen säger nämligen;

Fordonslag (2002:574)

2 kap.

10 § Flygande inspektion sker för att kontrollera att ett fordon som anträffas i trafik

1. inte har försämrats i otillåten grad beträffande föreskrivna krav i fråga om den beskaffenhet och utrustning som är av betydelse från miljö- och trafiksäkerhetssynpunkt och att det inte i övrigt avviker från det godkända utförandet, och

2. uppfyller föreskrivna krav till skydd för liv och hälsa.



Det krävs alltså, lagligt sett, inte alls några "särskilda skäl".

Tack för denna nyare info än vad jag hade, det jag påpekade fanns i laxtext för cirka 3-4 år sedan & jag hade svårt att tro att detta hade ändrats smile

Ja, det ändras, och det kan mycket väl stämma att det som du säger, förut måste ha förelegat "särskilt skäl" (tycker nämligen nu i efterhand att även jag känner igen det).

- - - - - - - - - -

Spontant kan man väl dock säga att vid många rutinkontroller görs även en inspektion, det tas en "snabbtitt" på bilen. Nu blir det väl kanske inte riktigt så att man vid ex.vis nykterhetskontroll börjar med att kolla fjädrar och annat. Men, å andra sidan, verkar bilen "suspekt" är det väl inte heller något som hindrar att man tar en mer noggrann koll på bilen.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang