Bilsteron tappar minnet

BoRag
20 maj 2014 · 118 Inlägg

bilstereon tappar minnet varje gång jag stängt av bilen så jag tvingas göra alla inställningar varje gång.
Har haft denna Pioneer spelare i tre bilar med samma resultat, så det beror alltså på själva stereon.
Någon som vart med om detta och vet vad det kan bero på?

Ghurra
20 maj 2014 · 61 Inlägg

Har du kollat hur iso-kablaget är kopplat? Det finns en röd och en gul som kan vara hopkopplade.
Annars får du ta en bild.
Antar att elen stämmer i bilen/bilarna... Du ska ha en tändning/radioläge och en konstantström.

<passing side - suicide>
Mazda 1300 (1975)
joH900
20 maj 2014 · 414 Inlägg

Originalstereon i gamla Saab 9-3 kan tappa minnet också, då är det ofta pga dåliga/trasiga minneskretsar i stereon.

Men kolla kablaget först

BoRag
21 maj 2014 · 118 Inlägg

Ok ska kolla iso kablaget. Japp kablaget i bilarna är det inget problem med för jag har haft annan spelare i dom och då har det funkat. Har sett däremot att VW Golf och Audi ägare däremot verkat ha problem med kablaget i bilarna.

Vad jag förstått så ska en gul kabel ha konstant ström.

Kajzeeer
21 maj 2014 · 64 Inlägg

Har också ett liknande problem med min pioneerstereo, men den tappar bara minnet om den är igång och man sedan startar bilen. Så om jag står parkerad så måste jag tänka på att stänga av tändningen och sedan starta.

Volvo V70 "The rolling olive" (1998)
lighter22
21 maj 2014 · 436 Inlägg

vill minnas att VAG bilarna kunde ha omvänt minnes plus och signal plus testa att skifta dessa.

EDIT: från stereon är det Gul kabel som skall ha constant ström (minnes kabeln) och röd ska ha signal (endast ström när stereo ska vara igång)

EDIT 2: Woopsi glom VAG biten läste en annan tråd parallelt hehe tongue

Senast redigerat av lighter22 (21 maj 2014)

Ghurra
21 maj 2014 · 61 Inlägg

Japp, gul brukar vara konstantström och röd tändning.
Kabeln till Pioneerapparaten har en förgrening på den gula som en del kopplar ihop med röd.
Då får man ström hela tiden och man kan då ha radion på fast bilen är avstängd.
Den får ström hela tiden = kommer ihåg inställningarna men man får stänga av manuellt.
Ibland "korsar" någon de kablarna (röd-gul byter plats) så då får radion ingen konstant ström = tappar minnet.

Kolla isot! :-)

<passing side - suicide>
Mazda 1300 (1975)
Ghurra
21 maj 2014 · 61 Inlägg

Kajzeeer skrev:
Har också ett liknande problem med min pioneerstereo, men den tappar bara minnet om den är igång och man sedan startar bilen. Så om jag står parkerad så måste jag tänka på att stänga av tändningen och sedan starta.

Mja, låter som ett elproblem i bilen...?
Sitter radion kopplad till original radiokablage eller har någon dragit egna kablar?
Vad är det för bil???

<passing side - suicide>
Mazda 1300 (1975)
Ghurra
21 maj 2014 · 61 Inlägg

lighter22 skrev:
vill minnas att VAG bilarna kunde ha omvänt minnes plus och signal plus testa att skifta dessa.

EDIT: från stereon är det Gul kabel som skall ha constant ström (minnes kabeln) och röd ska ha signal (endast ström när stereo ska vara igång)

Japp, fast nu är det väl ingen VAG-bil om jag inte missat nåt...cool

<passing side - suicide>
Mazda 1300 (1975)
lighter22
21 maj 2014 · 436 Inlägg

Ghurra skrev:

lighter22 skrev:
vill minnas att VAG bilarna kunde ha omvänt minnes plus och signal plus testa att skifta dessa.

EDIT: från stereon är det Gul kabel som skall ha constant ström (minnes kabeln) och röd ska ha signal (endast ström när stereo ska vara igång)

Japp, fast nu är det väl ingen VAG-bil om jag inte missat nåt...cool

woopsi tongue läste en annan tråd parallelt tongue

Kajzeeer
21 maj 2014 · 64 Inlägg

Ghurra skrev:

Kajzeeer skrev:
Har också ett liknande problem med min pioneerstereo, men den tappar bara minnet om den är igång och man sedan startar bilen. Så om jag står parkerad så måste jag tänka på att stänga av tändningen och sedan starta.

Mja, låter som ett elproblem i bilen...?
Sitter radion kopplad till original radiokablage eller har någon dragit egna kablar?
Vad är det för bil???

Nejnej inga egna kablar. Det är en V70 -98. Har kopplat på ett isokablage på bilens befintliga kontakter. Jag tror att det beror på att startmotorn slukar så mycket ström (Typ allt annat blir ju strömlöst i startögonblicket) Så jag misstänker att detta gör att stereon tappar sitt minne.

Volvo V70 "The rolling olive" (1998)
BoRag
21 maj 2014 · 118 Inlägg

Ghurra skrev:

Kajzeeer skrev:
Har också ett liknande problem med min pioneerstereo, men den tappar bara minnet om den är igång och man sedan startar bilen. Så om jag står parkerad så måste jag tänka på att stänga av tändningen och sedan starta.

Mja, låter som ett elproblem i bilen...?
Sitter radion kopplad till original radiokablage eller har någon dragit egna kablar?
Vad är det för bil???

Jag har provat den i tre olika bilar med samma resultat så man kan nog utesluta att det är bilen. Jo den är kopplad med iso.

Evildan
21 maj 2014 ·

mjrn skrev:

Ghurra skrev:

Kajzeeer skrev:
Har också ett liknande problem med min pioneerstereo, men den tappar bara minnet om den är igång och man sedan startar bilen. Så om jag står parkerad så måste jag tänka på att stänga av tändningen och sedan starta.

Mja, låter som ett elproblem i bilen...?
Sitter radion kopplad till original radiokablage eller har någon dragit egna kablar?
Vad är det för bil???

Jag har provat den i tre olika bilar med samma resultat så man kan nog utesluta att det är bilen. Jo den är kopplad med iso.

Men är kablaget "vänt" i kontaktstycket kommer du inte få någon minnesfunktion.

Har du mätt vilken av kablarna som är vad?
Ständig matning. Gul.
Tändningslåsstyrd matning. Röd.

Hur är kablaget sedan kopplat emellan isokontakten fram till stereon?
Kan finnas en bygling/ihopkoppling emellan den ständiga matningen och den tändningslåsstyrda matningen.

Senast redigerat av Evildan (21 maj 2014)

Tagg3N Konsult
21 maj 2014 · 1 247 Inlägg

Lättaste är att bara prova skifta gul och röd. Avhjälper det problemet så blev det plötsligt en busenkel fix.

Brukar allt som oftast se ut såhär redan från början. Ta isär och byt plats. Annars är det bara klippa och sen sätta ihop med kabelskor så det går lätt att skifta. smile
http://i1092.photobucket.com/albums/i403/chrislledrod/DSC_0275.jpg?iact=hc&vpx=1045&vpy=448&dur=1540&hovh=259&hovw=194&tx=154&ty=149&sig=101149179763316661953&ei=QNnQT9XRMo3P4QS004DSDA&page=2&tbnh=159&tbnw=119&start=20&ndsp=25&ved=1t:429,r:4,s:20,i:121

Senast redigerat av Tagg3N (21 maj 2014)

Ghurra
21 maj 2014 · 61 Inlägg

Kortfattat så har jag ju redan påtalat detta i första inlägget... cool

Senast redigerat av Ghurra (21 maj 2014)

<passing side - suicide>
Mazda 1300 (1975)
Ghurra
21 maj 2014 · 61 Inlägg

mjrn skrev:

Ghurra skrev:

Kajzeeer skrev:
Har också ett liknande problem med min pioneerstereo, men den tappar bara minnet om den är igång och man sedan startar bilen. Så om jag står parkerad så måste jag tänka på att stänga av tändningen och sedan starta.

Mja, låter som ett elproblem i bilen...?
Sitter radion kopplad till original radiokablage eller har någon dragit egna kablar?
Vad är det för bil???

Jag har provat den i tre olika bilar med samma resultat så man kan nog utesluta att det är bilen. Jo den är kopplad med iso.

mjrn: Jodå, jag är med dig...

Jag svarade Kajzeer, sorry för OT (typ) cool

<passing side - suicide>
Mazda 1300 (1975)
BoRag
23 maj 2014 · 118 Inlägg

Tagg3N skrev:
Lättaste är att bara prova skifta gul och röd. Avhjälper det problemet så blev det plötsligt en busenkel fix.

Brukar allt som oftast se ut såhär redan från början. Ta isär och byt plats. Annars är det bara klippa och sen sätta ihop med kabelskor så det går lätt att skifta. smile
http://i1092.photobucket.com/albums/i40 … s:20,i:121

Har kollat nu och det var precis så som på bilden. Så jag fick sätta tillbaka gul på gul och röd på röd.
Har inte provat den i bilen än men troligen ska det fungera nu. wink

Ghurra
23 maj 2014 · 61 Inlägg

Bingo! :-)

<passing side - suicide>
Mazda 1300 (1975)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang