Vågar man köpa en bil med 10 ägare på 15 år?

ich
30 maj 2014 ·

Tittar runt lite på Golf GTI mk4 och många av dem har haft runt 10 ägare och är runt 15 år gamla. Det känns rätt mycket med tanke på att min 89:a som är ytterligare 10 år endast haft 7 ägare ink. mig.

Är det ens någon idé att åka och kolla på en bil som haft 10 ägare på 15 år?

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
30 maj 2014 · 3 730 Inlägg

Ja. Antal ägare och skicket hör inte ihop. Men det räcker med en idiot till ägare för att bilen ska bli dålig...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Putteliten
30 maj 2014 · 9 084 Inlägg

Populär bil ju! wink Alla vill ha en Golf GTI MK4.
Det finns ju massor av såna på marknaden idag, är bilen skapligt skött så är det inget fel att köpa. Skulle det vara så att något går sönder så finns det delar att få tag på, likaså motorer om det skulle va så illa.

plankan
30 maj 2014 ·

Servicebok/historik säger mera om antalet ägare ......

xXSammy
30 maj 2014 · 6 582 Inlägg

10 ägare på 15 år känns mer rimligt..stötte på en bil med 15 ägare på en 2007a

smile RX-8a

De/Dem
C_Karlzzon Full Gas Spar Tid!!! ;)
31 maj 2014 · 43 Inlägg

Klart man vågar smile.

Evildan
31 maj 2014 ·

DiwraZ skrev:
Ja. Antal ägare och skicket hör inte ihop. Men det räcker med en idiot till ägare för att bilen ska bli dålig...

Jag instämmer helt i detta tänk.

Vidare är dom flesta lite glada i sin nyligen inköpta bil och byter gärna olja och småsaker, när någon haft bilen en längre tid försvinner ofta en del av intresset och bilen får mindre uppmärksamhet, så en bil som bytt ägare några gånger kan vara bättre servad och omhändertagen än en få/enägarbil.

Jag har köpt många enägarbilar genom åren (äger två just nu) där skicket har varit väldigt varierande och liksaså servicehistoriken.

simlar
31 maj 2014 · 5 535 Inlägg

Evildan skrev:

DiwraZ skrev:
Ja. Antal ägare och skicket hör inte ihop. Men det räcker med en idiot till ägare för att bilen ska bli dålig...

Jag instämmer helt i detta tänk.

Vidare är dom flesta lite glada i sin nyligen inköpta bil och byter gärna olja och småsaker, när någon haft bilen en längre tid försvinner ofta en del av intresset och bilen får mindre uppmärksamhet, så en bil som bytt ägare några gånger kan vara bättre servad och omhändertagen än en få/enägarbil.

Jag har köpt många enägarbilar genom åren (äger två just nu) där skicket har varit väldigt varierande och liksaså servicehistoriken.

Håller helt med, antalet ägare säger ingenting om skicket.
Inte heller antalet mil säger något om skicket, har kört flertalet bilar som gått 10000-15000mil som varit i sämre skick än bilar som gått 40000mil+.

Allt hänger på hur pass omhändertagen bilen är, därför man alltid ska kolla, lyssna och känna innan man köper en bil.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
31 maj 2014 · 14 077 Inlägg

ich skrev:
Tittar runt lite på Golf GTI mk4 och många av dem har haft runt 10 ägare och är runt 15 år gamla. Det känns rätt mycket med tanke på att min 89:a som är ytterligare 10 år endast haft 7 ägare ink. mig.

Är det ens någon idé att åka och kolla på en bil som haft 10 ägare på 15 år?

Tänk på att även bilhandlare räknas som ägare så det kan ha varit 5 bilhandlare av dessa 10 ägare.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
ich
31 maj 2014 ·

Tack för alla svar! smile Då vet jag smile

Evildan
31 maj 2014 ·

Däremot kan det vara ett bra prutargument när du försöker få ned priset då många köpare backar ur med 'fler' ägare så den kan bli mer svårsåld senare och du får sälja något billigare.

Germax
1 juni 2014 · 12 086 Inlägg

Vissa bilar har haft en handfull ägare på ett år, då finns det ju skäl att kolla ilen lite extra.
Personligen tycker jag ägarantalet spelar mindre roll så länge förra ägaren inte haft den i några veckor, det gör mig misstänksam.

frasse4
1 juni 2014 · 736 Inlägg

Ta en carfax-rapport så kan man ofta lista ut historiken med ägare. Som nämndes ovan kan det dra på sig ägare snabbt, ex leasingbil som köpts fri och byts hos märkesbilhandlare som säljer vidare till annan bilhandlare och så vidare kanske bara har haft en brukare...

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Evildan
1 juni 2014 ·

Vidare får du även betänka att väldigt många mindre bilhandlare med F-skatt har en bolagsform HB som gör att det enbart anges ett privat namn på ägarbytespappret och då kan det se ut som om bilen sålts emellan privata brukare i korta perioder.
Det finns även många bilhandlare utan F-skatt och även dom står som ägare på pappret.

Senast redigerat av Evildan (1 juni 2014)

Puppetz
1 juni 2014 · 3 Inlägg

Mina föräldrar köpte en C-Klass ifrån Hedin Bil som hade haft 6ägare och det var en 2011 (köptes 2012) dock hade den gått som demo bil hos Hedin på olika filialer och bytt ägare varje gång den bytt demo plats.
Sedan köpte jag en C-klass 2009 som enbart haft en ägare sen 2003. Sämsta bilen jag haft, den var i fint skick utåt osv men efter 3månader gick bussningarna, sen gick det elektroniska tändningslåset, länkarmarna osv osv osv... Och då kör jag lungt. Jag hade bara helt enkelt väldig otur. Men med den bilen gick jag mycket på att den bara haft en ägare innan mig...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang