Bromsar ligger på ibland

rakpipa
4 juni 2014 · 4 Inlägg

Hej!

Jag har en Audi 80 tdi 1994 som är lite kinkig på bromsarna.
Efter lugn körning i ett par mil och med normala inbromsningar så har bromsarna runt om en tendens att bli rätt så varma.
Bilen rullar inte av sig självt efter körning men däremot om den får stå en stund så rullar den hur lätt som helst hmm

Så frågan är om det är någon här inne som kanske kan veta vad felet är?

Tacksam för svar smile

Maitiu
31 december 2014 · 5 Inlägg

Jag har exakt samma problem. Skulle oxo vilja veta. Jag har en Toyota Corolla kombi från 1998. För mig är det främst vänster frambroms som är varm, vid ett tillfälle glödde bromsskivan efter att jag stannat. Jag väntar i ett par minuter och sedan kan jag köra igen utan problem.

Jag kan även tillägga att jag de senaste dagarna struntat i att dra åt handbromsen och har inte haft några som helst problem efter det. Vet dock ej om det är relaterat, men som sagt, bromsarna ligger bara på ibland, inte varje gång jag kör.

Senast redigerat av Maitiu (31 december 2014)

Darkie dARKiE
31 december 2014 · 5 031 Inlägg

Smörj kolvarna så dem går lätt, problem solved

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Maitiu
31 december 2014 · 5 Inlägg

Då har jag en ytterligare fråga, går det att köra vidare långsiktigt när det är så där, eller måste det åtgärdas med en gång? För en dryg månad sedan körde jag till Malmö från Borås, bilen bromsade in efter ungefär en mil, jag stannade, bromsarna släppte och jag körde vidare utan problem. Likadant blev det på tillbaka-resan.

dawwe ...has left the building...
31 december 2014 · 4 474 Inlägg

Smörj kolvarna...Härligt svar. Not. Men det är delvis rätt, kolvarna verkar inte gå tillbaka så lätt som de borde.
Möjliga orsaker: Kassa bromslang/bromsslangar (de "löses upp" o kan "slamma" igen o agera som"backventil"). Skadade damasker vilket lett till att bromsokets kolv rostat, dvs går trögare pga detta. Gäller det bakbromsarna kan den i oket integrerade handbromsfunktionen ha "gått sönder".

Förslag på lösningar i den ordning de bör göras...
1: Kontrollera om det finns skadade damasker. Om inte så lyft lätt på damasken o kika om kolven är rostangripen. Är damasken skadad och/eller kolve är rostangripen så bör oket bytas ut eller renoveras. Nya ok finns på Biltema för typ 700.
2: Kontrollera "glidbussningarna", oken skall kunna röra på sig lätt. Kontrollera även så att beläggen inte kärvar i oken.
3: Motionera oken när beläggen är borta, de skall kunna tryckas/skruvas tillbaka rätt enkelt. Behöver man ta i o trixa så kärvar de..
4: Om 1-3 är OK, så är mitt förslag att byta samtliga bromsslangar. Givetvis byter man bromsoljan med, man återanvänder ALDRIG den gamla bromsoljan.

Jag hade likadant på min Bruxis, vänster bak kunde ligga på ibland, till o med så skivan glödde. Oftast så släppte oket men det kunde få för sig att ligga an när som helst. I mitt fall berodde det på att kolven i oket kärvade, monterade nytt ok o sedan dess är allt frid o fröjd.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Maitiu
31 december 2014 · 5 Inlägg

Tusen tack för svar! smile

Jag hade in bilen på verkstad relativt nyligen och de sade att de bytt bromsslangar fram. Men ett par dagar senare så nöp bromsarna iaf, så jag fick stanna och vänta ett tag, och sedan släppte det i vanlig ordning. Bilverkstaden säger att de tror att det kan vara huvudbromscylindern som börjar bli dålig, kan det stämma? Bromsvätskan har bytts ut, då det fanns misstankar om fukt i bromsvätskan. Oket, vänster fram, gick ej tillbaka förs man öppnade upp med nippeln, och då gick det tillbaka hur lätt som helst.

Senast redigerat av Maitiu (31 december 2014)

ValP2k
31 december 2014 · 1 122 Inlägg

som tidigare. Spruta in wd 40 som fan innanför damasken för bromskolven och smörj upp glidpinnarna med nytt kopparfett

gasa nu foer faen!
dawwe ...has left the building...
31 december 2014 · 4 474 Inlägg

Nej nej nej...Spruta inte inte inte in WD40 innanför damasken. Varför? Jo för det kommer få kolven att gå lätt ett tag men det kommer även få gummit att svälla med tiden, o då kommer det kärva ännu mer...Skall du tvunget smörja med något så smörjer du med *tada* bromsvätska, eller bromscylinderfett, inget annat.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
ValP2k
31 december 2014 · 1 122 Inlägg

Har aldrig haft problem när jag gjort d. Egentligen bör man ju ta kolven å fina till den jävligt fint men d verkar vara överkurs i detta fallet

gasa nu foer faen!
dawwe ...has left the building...
31 december 2014 · 4 474 Inlägg

Att DU inte haft problem med det betyder väl inte att det är RÄTT att göra så? Man skall aldrig smörja bromsokens gummidetaljer med annat än bromsvätska eller bromscylinderfett. Om en kolv behöver "finas till jävligt fint" så är den skrot. Kolvarna har i regel en "kromad" yta, är denna yta skadad är kolven att betrakta som kass. En mindre skada ytterst kan vara OK, men inte om skadan sitter i höjd med din inre tätningen när kolven är maximalt intryckt i oket. Ett nytt ok är billigt, dessutom kan man i många fall köpa nya kolvar billigt på ebay.de....

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Maitiu
31 december 2014 · 5 Inlägg

Hm, okelidokeli. Men vad tror ni om huvudbromscylindern? Kan den ha ett finger med i spelet?

Och vad är det värsta som kan hända om jag inte gör något åt det här? Jag menar, för det mesta rullar ju bilen på finfint, det är som sagt bara ibland det händer. Skulle det gå bra att köra t ex 200 mil om man stannar då och då om det blir för varmt? Som sagt, bromsarna släpper ju när man stannar till och sen går et hur bra som helst att köra.

Senast redigerat av Maitiu (31 december 2014)

JacobSoh
10 januari 2015 · 72 Inlägg

Det går bra att köra med detta "problem". Enda som påverkas negativt är att bilen drar mer soppa pga det högre rullmotståndet. Precis som dawwe säger, så instämmer jag med honom.

Tror inte de är huvudcylindern, då skulle de (mest troligen) kärva på fler hjul. Alternativt att bromsarna inte tar alls.

Damasken till bromskolven är förmodligen inte tät, eller så är den helt enkelt trasig. Men de är ju samma sak. tongue

Då har du rostangrepp på kolvens kromade yta. Den ska vara superfint slät. Det går att ta väldigt fin smärjelduk och putsa kolven. INTE I KOLVENS LÄNGDRIKTNING! Utan med/motsols, runt kolven. Har fått gjort denna procedur ett antal gånger på min Skoda felicia när ena framhjulet gick tungt och blev så in i ***vete varmt.
Fungerade några månader, sen kom de tillbaka. På med smärjelduken och så gick de ett tag till. Men till sist tröttnade jag och renoverade oket. Efter det vart det aldrig några problem.

Renoveringssatser går nog att hitta för riktigt bra priser på ebay eller bildelar24online.se (tysk firma med svensk sida) Handlat därifrån själv flera flera gånger. Hemkörning till dörren också. smile

Så ta lös grejjorna och kika under damasken efter rostangrepp.

I mitt fall, kostade renoveringssatsen med nya damasker och tätningsringar drygt 180kr tror jag, och kolven drygt 100 kr.

zzr94092
10 januari 2015 · 4 412 Inlägg

TS skrive ju att ,när bromsen ligger på,då öppnade dom luftskruven,och kolven gick tillbaka....kan knappast vara rost på kolven då..

JacobSoh
10 januari 2015 · 72 Inlägg

Nu antar jag bara, men om det skulle vara huvudbromscylindern som är felet, varför spökar det bara på vänster fram för? Om det vore tryck på huvudbromscylindern så skulle alla hjul ha åtliggande broms, och när man släpper trycket (pedalen) så alla hjul fortfarande ha åtliggande broms.. Inte bara vänster fram?

Tycker ovanstående borde vara rimligt oavsett om hans huvudbromscylinder har 4 utgångar istället för 2 som många andra bilar har..

Om de nu fungera att få bromsen att släppa med att öppna luftnippeln så betyder ju det att oljan inte går tillbaka i slangen/röret upp till ABS pump eller huvudbromscylindern. Vilket i sin tur kanske skulle kunna bero på skit i oljan i ledningen?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang