Turbokonverterad Volvo 944 Lh2,4 som helt plötsligt vägrar att starta

McCormick
9 juni 2014 · 36 Inlägg

har turbokonverterat en volvo 944,-1993, har kört 2 månader med den,

va på en vacker morgon och pillade på tändboxen  för att sänka tändningen,  genom att jorda pin 18, eller om det va 19 kommer ej ihåg.,  va ute och körde, då den plötsligt började gå på 3 cylindrar, tänkte att det bara va dåligt med besnin så jag körde inom ett bensinstation och tankade, när jag skulle starta den igen så hóppade han igång på 3 cylindrar igen, och så dog den, provade att starta igen och den gick igång sen dog,
nu låter ingen av bensin pumparna. har provat att spruta in startgas genom insuget, men den tänder inte.

har provat att dra direkt ström från batteriet till pumpen och då hoppar pumpen igång. har provat byta bränslepumps reläet men fortfarande så startar den ej, vad kan vara fel?  bränsleboxen som gått åt skogen,?

Skriv bättre rubrik än bara "Volvo 944 Lh2,4". Nu fixar vi det denna gång. Nästa gång låses tråden / Moderatorerna

BMW 318 TI "Oneblock" (1997)
Volvo 744 "Piggy" (1992)
Dr_struts
9 juni 2014 · 1 861 Inlägg

Testat och plocka ful kopplingen?

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
McCormick
9 juni 2014 · 36 Inlägg

? om du mennar att ta boxar o det ifrån volvo turbo, så ja nångång, men det har inte något med att bilen plötligt dog att göra.

BMW 318 TI "Oneblock" (1997)
Volvo 744 "Piggy" (1992)
Dr_struts
9 juni 2014 · 1 861 Inlägg

McCormick skrev:
? om du mennar att ta boxar o det ifrån volvo turbo, så ja nångång, men det har inte något med att bilen plötligt dog att göra.

Nej du hade backat tändningen med att jorda en pin!

Och sen på volvo turbo så är det ju annat motstånd på spridarna, kommer inte ihåg om det va lågohm på turbo eller sug! Men har för mig att det va turbo som hade det... Då hade du ju dock bränt boxen!

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
9 juni 2014 · 2 390 Inlägg

Dr_struts skrev:

McCormick skrev:
? om du mennar att ta boxar o det ifrån volvo turbo, så ja nångång, men det har inte något med att bilen plötligt dog att göra.

Nej du hade backat tändningen med att jorda en pin!

Och sen på volvo turbo så är det ju annat motstånd på spridarna, kommer inte ihåg om det va lågohm på turbo eller sug! Men har för mig att det va turbo som hade det... Då hade du ju dock bränt boxen!

på sugmotorerna sitter det inget motstånd smile

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
McCormick
9 juni 2014 · 36 Inlägg

ja det sitter lågohm i dom ,  jo men efter den dog så återställde jag tändningen igen, misstänker att det är bräsnleboxen som gått eller nån givare kanske.

BMW 318 TI "Oneblock" (1997)
Volvo 744 "Piggy" (1992)
Dr_struts
9 juni 2014 · 1 861 Inlägg

Plocka loss fuelrailen och se om det flödar då? Stod ingen stans om att det va återställt! smile

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
9 juni 2014 · 2 390 Inlägg

McCormick skrev:
ja det sitter lågohm i dom ,  jo men efter den dog så återställde jag tändningen igen, misstänker att det är bräsnleboxen som gått eller nån givare kanske.

HAr du satt i Lågohm utan att sätta dit spridarmotstånd så du antagligen grillat boxen

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
McCormick
9 juni 2014 · 36 Inlägg

det kommer ingen soppa fram, båda pumparna står stilla, nej jag har högohmiga,  kopplar jag direkt ström på pumpen så går det

BMW 318 TI "Oneblock" (1997)
Volvo 744 "Piggy" (1992)
Dr_struts
9 juni 2014 · 1 861 Inlägg

Soppa relä? Säkringar? Kabelbrott?

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
McCormick
9 juni 2014 · 36 Inlägg

relä o säkringar är hella, ska mäta imoron o kolla

BMW 318 TI "Oneblock" (1997)
Volvo 744 "Piggy" (1992)
Dr_struts
9 juni 2014 · 1 861 Inlägg

Då är det ju bara kabelbrott som kan va fel...

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
namcon
9 juni 2014 · 242 Inlägg

Impulsgivaren eftersom den inte starta på startgas = den tänder inte, och eftersom du säger att ingen pump går heller trots att du bytt relät så känns det som Impulsgivaren. Är den paj brukar man varken få soppa eller gnista för ingen box känner då av att motorn snurrar. Rör sig varvräknaren lite grann när du maler på startmotorn? Är svaret nej så är det impulsgivaren.

Har du äns kollat felkoder?

Senast redigerat av namcon (9 juni 2014)

Volvo V50 1,8F "Flex Limited Edition Momentum" (2009)
McCormick
9 juni 2014 · 36 Inlägg

felkosläsaren är kass så har inte kunnat, ska prova att chirra o kolla varvtal, tack för svar.

BMW 318 TI "Oneblock" (1997)
Volvo 744 "Piggy" (1992)
bosabengt
10 juni 2014 · 2 035 Inlägg

Vad jag vet så funkar det inte att bygla boxen på 2.4 utan bara 2.2.

Biljudsveteran sen 1984!
McCormick
11 juni 2014 · 36 Inlägg

när man chirrar runt så hoppar varvtalsmätaren upp till 1:an sen ner på noll igen, och ibland hoppar den inte ens upp utan är stendöd.

BMW 318 TI "Oneblock" (1997)
Volvo 744 "Piggy" (1992)
Dr_struts
11 juni 2014 · 1 861 Inlägg

McCormick skrev:
när man chirrar runt så hoppar varvtalsmätaren upp till 1:an sen ner på noll igen, och ibland hoppar den inte ens upp utan är stendöd.

Mät upp vevlägesgivaren! Låter som att den är död smile

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang