För mycket diskant ur alla högtalare samt lågt mellanregister

Daskil
10 juni 2014 · 12 Inlägg

Hallåj! Jag har 4''gas alpha fram gas alpha 6;9or bak. framsystemet drivs på stereon Kenwood KDC-BT47SD ( http://www.brl.se/sv/artiklar/kenwood-kdc-bt47sd.html) och 6:9orna drivs på ett Magnat Edition Two 2 kanals steg.

Nu till problemet, det spelas så jävulskt mycket diskant när man vrider på lite så att det gör ont i öronen, så rock musik med symbaler är ju ett helvete. Jag har såklart vart inne i inställningarna och pillat med treble/middle osv men skillnaden är inte alls stor. jag har fixat equalizer på telefonen och försökt sänka men inte till nå mycket hjälp där heller.
En annan grej är att om man spelar en vanligt låt med max volym på, så kan man om man höjer rösten en anning, föra en konversation med passageraren hmm
Man kan alltså dra ner diskanten på stereon till lägsta (-8) och man kan fortfarande klaga på att det är liksom låg ljudnivå men mycket diskant...

ja nu har jag väl skrivit det här rätt jävla krångligt så det e bara att ställa 1000 frågor om ni inte fattar. Annars är jag tacksam för hjälp om detta big_smile

Streethawk Billjuds Wannabe
10 juni 2014 · 1 771 Inlägg

Vad är det som låter för mycket diskant? fram eller bak eller både och?
Har du prövat någon annan ljudkälla än telefonen, te.x cd/radio?

Misstänker antingen fasfel eller att kabeln är skavd någonstans och jordar.
Sen är inte 4" direkt kända för att spela "bas"

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
Daskil
10 juni 2014 · 12 Inlägg

Streethawk skrev:
Vad är det som låter för mycket diskant? fram eller bak eller både och?
Har du prövat någon annan ljudkälla än telefonen, te.x cd/radio?

Misstänker antingen fasfel eller att kabeln är skavd någonstans och jordar.
Sen är inte 4" direkt kända för att spela "bas"

Det är ur både fram och bak!
Ja jag har spelat i både cd/usb minne/aux och bt
Och nej det förstår jag, men man borde inte kunna tala värst bra bak med högtalarna bakom huvudet heller :3
Sen att det sitter i en Saab 9000 och bakhögtalarna spelar rakt ner i ventilation samt rakt upp på rutan e ju inte så jävulskt händigt hmm

Drönirettab
10 juni 2014 · 21 761 Inlägg

Ställ tre/mid/bass på neutralläge, även i menyn "EQ PRO". I menyn "EQ PRESET" väljer du "NEUTRAL".

Justera nu stereons "fader" så att bara framhögtalarna spelar, lyssna om det fortfarande spelar för mycket diskant. Om det är för mycket diskant och för lite mellanregister/bas så provar du att justera balansen så att bara ena högtalaren spelar, blir det bättre ljud i detta läge så är en av högtalarna kopplad i fel fas och då får du byta plats på ena högtalarens plus/minuskabel.

Blev ljudet bättre så gör du samma kontroll på enbart bakre högtalarna. Blir ljudet bra även på dem så testar du alla högtalare samtidigt, låter ljudet dåligt igen så får du byta plats på plus/minuskablarna till båda högtalarna på antingen främre eller bakre högtalare.

Hoppas att jag inte krånglade till det nu. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang