Bilen dog efter att ha varit uppe på motorvägen, varför?

azalfredsson
20 juni 2014 · 28 Inlägg

Kort och gott, jag var uppe över 100km/h med Audin ute på motorvägen (vilket jag har varit en gång tidigare då jag provkörde han, utan några problem), och när jag sedan hade tagit av på en avfart, så märker jag plötsligt efter några meter att ratten blir nästintill ostyrbar, bromsen styv och batterilampan lyser... Kan vara så att det skedde när jag skulle börja svänga ut till rondellen. Jag rullar sedan in till vägkanten, stänger av bilen och startar den igen, och då är den som vanligt igen?? Kör sedan vidare några kilometer tills jag kommer hem, i olika farter upp till max 80km/h kanske, och problemet återkommer inte. Som sagt, bilen var som ingenting hade hänt. Hörde inget missljud från motorrummet och ingen konstig lukt. Jag gick även nyss ut och kolla genratorremmen och allt sitter kvar som det ska.. så jag fattar ingenting!
Hjälp??.

Senast redigerat av azalfredsson (21 juni 2014)

Audi A4 1.8T Quattro "Speedo" (2000)
TomBjorklund VAGIS Car Club
20 juni 2014 · 1 093 Inlägg

Kolla om det är så enkelt att batteripolerna inte sitter fast helt?
Lyckades med den i vintras när jag började träna bredställ med Quattro runt en kundvagn, plötsligt la allt av och fungerade prima efter omstart, bara en sko som satt löst smile

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
djukk34
20 juni 2014 · 309 Inlägg

Finns mycket som kan få en bil att dö. Dog bilen när du kopplade ? kan vara så enkelt som en kass slang eller dålig tomgångsmotor.

caromania Forummoderator
20 juni 2014 · 9 296 Inlägg

Tryckte du ner kopplingen på väg ut så var det nog där motorn fick snurren. Från att ha pumpat på en sjuhelsikes massa soppa (kanske 10l/mil momentant) till nästan noll, kan tänka mig att motorstyrningen (datorn) inte fattat och bara stängde ner. Tror inte du behöver oroa dig.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
azalfredsson
21 juni 2014 · 28 Inlägg

Hej allihopa, tack så mycket för er hjälp!
Jag tror också det har någonting med kopplingen att göra, kan ha lite för brottom med den ibland, så möjligtvis att det hände något med det och bränsle utsprutet. Har dock inte kollat batteripolerna än, kan mycket väl vara det också smile Hmm ja det kan somsagt va många orsaker, men nu går han ju iallafall som vanligt igen och jag tror som ni att det bara var en engångsgrej. Men jag lär defenetivt uppdatera er om det händer igen wink

Och det där med hastigheten.. Snälla nån, har man en bil med lite klös i så tror jag knappast att man aldrig har kört fortare än 120km/h! Då kan man ju skita i att köpa en sån bil om man inte är intresserad utav motorn.

Senast redigerat av azalfredsson (21 juni 2014)

Audi A4 1.8T Quattro "Speedo" (2000)
azalfredsson
21 juni 2014 · 28 Inlägg

qaraqet skrev:
Jag vet varför bilen dog....Den ville inte att du körde så fort som 180-200 km i timmen så den sa ifrån för så fort behöver man inte köra och varför ska man köra så fort för och riskera sitt eget och andras liv...Tänk om du hade fått punka i den hastigheten...

Guud vad ni håller på.. att ni orkar. Var som sagt en engångsgrej, lägg ner och håll er till ämnet istället.
Och du.. det hade gått lika illa om du låg i 100km/h och däcket hade fått punka wink

Audi A4 1.8T Quattro "Speedo" (2000)
it_mutt Avstängd
21 juni 2014 · 10 388 Inlägg

azalfredsson skrev:

qaraqet skrev:
Jag vet varför bilen dog....Den ville inte att du körde så fort som 180-200 km i timmen så den sa ifrån för så fort behöver man inte köra och varför ska man köra så fort för och riskera sitt eget och andras liv...Tänk om du hade fått punka i den hastigheten...

Guud vad ni håller på.. att ni orkar. Var som sagt en engångsgrej, lägg ner och håll er till ämnet istället.
Och du.. det hade gått lika illa om du låg i 100km/h och däcket hade fått punka wink

Känner du för att rota vidare i det för att stilla nyfikenheten (om nu inte problemet återkommer givetvis), så få felkoderna utlästa, det är möjligt där ligger något kvar från "då".

Å andra sidan, uppkommer det inte igen, så är det väl bara att glömma och lägga energin på något viktigare/roligare smile

Senast redigerat av it_mutt (21 juni 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
azalfredsson
21 juni 2014 · 28 Inlägg

it_mutt skrev:

azalfredsson skrev:

qaraqet skrev:
Jag vet varför bilen dog....Den ville inte att du körde så fort som 180-200 km i timmen så den sa ifrån för så fort behöver man inte köra och varför ska man köra så fort för och riskera sitt eget och andras liv...Tänk om du hade fått punka i den hastigheten...

Guud vad ni håller på.. att ni orkar. Var som sagt en engångsgrej, lägg ner och håll er till ämnet istället.
Och du.. det hade gått lika illa om du låg i 100km/h och däcket hade fått punka wink

Känner du för att rota vidare i det för att stilla nyfikenheten (om nu inte problemet givetvis), så få felkoderna utlästa, det är möjligt där ligger något kvar från "då".

Å andra sidan, uppkommer det inte igen, så är det väl bara att glömma och lägga energin på något viktigare/roligare smile

Ja men precis! smile ska felsöka den på jobbet nu till veckan tänkte jag

Audi A4 1.8T Quattro "Speedo" (2000)
it_mutt Avstängd
21 juni 2014 · 10 388 Inlägg

azalfredsson skrev:

it_mutt skrev:

azalfredsson skrev:
Guud vad ni håller på.. att ni orkar. Var som sagt en engångsgrej, lägg ner och håll er till ämnet istället.
Och du.. det hade gått lika illa om du låg i 100km/h och däcket hade fått punka wink

Känner du för att rota vidare i det för att stilla nyfikenheten (om nu inte problemet givetvis), så få felkoderna utlästa, det är möjligt där ligger något kvar från "då".

Å andra sidan, uppkommer det inte igen, så är det väl bara att glömma och lägga energin på något viktigare/roligare smile

Ja men precis! smile ska felsöka den på jobbet nu till veckan tänkte jag

Enda egentliga problemet där är väl, under förutsättning att felkoderna inte blivit nollade "nu/nyss",  att det är omöjligt att säga när vilken felkod kom. Å andra sidan, nollar du eventuella felkoder nu, så blir det ju lätt att hitta en ny felkod om problemet kommer tillbaka (givetvis förutsatt att felet genererar en felkod alls).

Senast redigerat av it_mutt (21 juni 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
azalfredsson
24 juni 2014 · 28 Inlägg

Nu har det hänt 2 gånger till, och det blir när jag har dragit upp den lite och sen trycker ner kopplingen helt för att bara låta den rulla. Brukar göra så med vanliga bensinare när jag kommer till en nedförsbacke eller när jag vet att jag snart ska sakta av och koppla ner. Istället för att sätta den i friläge så gör jag bara såhär med kopplingen, fel av mig kanske men det är något som har bränt fast sig till en vana för mig. Förstår inte vad som är felet då detta har funkat utan problem förut... Förra ägaren hade bara varit med om detta en gång i början, så det hände aldrig igen och han slutade tänka på det. Men för mig har det hänt 3 gånger nu, och de två senaste var när jag bara låg i 60km/h kanske. Han liksom varvar ner i bött när detta sker och sen dör.
Blir tokig! sad

Audi A4 1.8T Quattro "Speedo" (2000)
caromania Forummoderator
24 juni 2014 · 9 296 Inlägg

Är service gjord? Stift, tänddelar etc.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
azalfredsson
24 juni 2014 · 28 Inlägg

caromania skrev:
Är service gjord? Stift, tänddelar etc.

Han har gått ca 199000km nu och senast service gjordes vid 179092km, så det är väl kanske dags för en basservice, men inte en stor service.
Det skulle isåfall vara servicen vid "var 60000km eller 72:e månad" som innehåller stiftbyte, men den stämmer ju inte heller riktigt in. Vid senaste service bytte de även stiften, luftfilter och kupéfilter. Detta var 2012-11-23, så det är visserligen 2 år sedan, men att det ska behövas göras igen..?
Har fått tips om att det skulle bla. kunna vara tändingen, luftfiltret eller vacum sug..?

Felsökte han även igår och hittade ingenting :s

Audi A4 1.8T Quattro "Speedo" (2000)
TomBjorklund VAGIS Car Club
24 juni 2014 · 1 093 Inlägg

kan vara värt att prova byta stiften, men låter kanske inte riktigt som det ändå

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
it_mutt Avstängd
24 juni 2014 · 10 388 Inlägg

När den dör, dör den "snabbt" eller sjunker varvet långsamt för att så småningom "dö"?

Spontant skulle jag gissa på vakuumläcka, Men, det kan ju vara lite vad som; gasspjäll (behov av kalibrering), tomgångsmotor/ventil osv

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
azalfredsson
24 juni 2014 · 28 Inlägg

it_mutt skrev:
När den dör, dör den "snabbt" eller sjunker varvet långsamt för att så småningom "dö"?

Spontant skulle jag gissa på vakuumläcka, Men, det kan ju vara lite vad som; gasspjäll (behov av kalibrering), tomgångsmotor/ventil osv

Den dör rätt snabbt ja, den stutsar först ner i bott, upp till ettan och sen ner i bott igen å stannar där. ska försöka återskapa det och filma så ni får se vad det är som sker.
Om det skulle vara m vacuum, hur återgärdar man då det? Hört att det ska vara ett känt problem på A4 b5:or

Audi A4 1.8T Quattro "Speedo" (2000)
it_mutt Avstängd
24 juni 2014 · 10 388 Inlägg

azalfredsson skrev:

it_mutt skrev:
När den dör, dör den "snabbt" eller sjunker varvet långsamt för att så småningom "dö"?

Spontant skulle jag gissa på vakuumläcka, Men, det kan ju vara lite vad som; gasspjäll (behov av kalibrering), tomgångsmotor/ventil osv

Den dör rätt snabbt ja, den stutsar först ner i bott, upp till ettan och sen ner i bott igen å stannar där. ska försöka återskapa det och filma så ni får se vad det är som sker.
Om det skulle vara m vacuum, hur återgärdar man då det? Hört att det ska vara ett känt problem på A4 b5:or

Ja är det enkelt är det bara byta en slang alternativt en koppling, det trixiga ligger väl, tyvärr, i att hitta läckan. Om den nu ens finns =/

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
azalfredsson
24 juni 2014 · 28 Inlägg

it_mutt skrev:

azalfredsson skrev:

it_mutt skrev:
När den dör, dör den "snabbt" eller sjunker varvet långsamt för att så småningom "dö"?

Spontant skulle jag gissa på vakuumläcka, Men, det kan ju vara lite vad som; gasspjäll (behov av kalibrering), tomgångsmotor/ventil osv

Den dör rätt snabbt ja, den stutsar först ner i bott, upp till ettan och sen ner i bott igen å stannar där. ska försöka återskapa det och filma så ni får se vad det är som sker.
Om det skulle vara m vacuum, hur återgärdar man då det? Hört att det ska vara ett känt problem på A4 b5:or

Ja är det enkelt är det bara byta en slang alternativt en koppling, det trixiga ligger väl, tyvärr, i att hitta läckan. Om den nu ens finns =/

Hm ja, det är ju de.. hmm Fått tips om att jag kan starta den och sen gå till tanklocket där det kan höras att det är vacuum sug. Kan ju vara något?
Haha somsagt, vore ju bra att veta vad det är först iinnan man lämnar in den eller gör något åt det själv big_smile

Audi A4 1.8T Quattro "Speedo" (2000)
caromania Forummoderator
24 juni 2014 · 9 296 Inlägg

Aldrig fel med service. Även ett bensinfilter är en bra investering tätare än förespråkat.

Jag håller med it-mutt, att en liten läcka vid/kring insuget kan ställa till. I vanliga fall kompenserar insprutningen på t ex tomgång så det inte märks men att den inte hinner med när du trycker ner kopplingen efter belastning. Som ovan sagt, slangar kring och på insuget, eventuellt packningen. Hur är tomgången? Pendlar den något? Luktar den mycket när den är kall? (En läcka är ofta värre på kall motor och då kompenserar insprutet rejält=luktar, går fett)

Helt ärligt så tror jag inte att det är något problem då den kompenserar, men en liten läcka kommer ju bli värre med tiden. Roa dig med att successivt byta slangarna då de ändå börjar bli gamla.

Sedan tycker jag att du ska vänja dig bort med att trycka ner kopplingen på sättet du beskriver, det tjänar inget till. Släpp gasen och rulla istället, det drar även mindre soppa.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
azalfredsson
24 juni 2014 · 28 Inlägg

caromania skrev:
Aldrig fel med service. Även ett bensinfilter är en bra investering tätare än förespråkat.

Jag håller med it-mutt, att en liten läcka vid/kring insuget kan ställa till. I vanliga fall kompenserar insprutningen på t ex tomgång så det inte märks men att den inte hinner med när du trycker ner kopplingen efter belastning. Som ovan sagt, slangar kring och på insuget, eventuellt packningen. Hur är tomgången? Pendlar den något? Luktar den mycket när den är kall? (En läcka är ofta värre på kall motor och då kompenserar insprutet rejält=luktar, går fett)

Helt ärligt så tror jag inte att det är något problem då den kompenserar, men en liten läcka kommer ju bli värre med tiden. Roa dig med att successivt byta slangarna då de ändå börjar bli gamla.

Sedan tycker jag att du ska vänja dig bort med att trycka ner kopplingen på sättet du beskriver, det tjänar inget till. Släpp gasen och rulla istället, det drar även mindre soppa.

Låter logiskt. Hur menar du med pendlar?
Det enda jag har märkt någon gång ibland när jag har låtit den stå på tomgång ett tag är att motorn eller något bullrar efter ett tag, inte att det låter något, utan att det börjar vibrera en del efter ett tag. Märkt av detta en gång. Kan det ha något att göra med detta? Har dock inte känt att det luktar något speciellt.
Får väl ta och lämna in den på service och be dom kolla dessa slangar och ev byta dom och bränslefilter... eller försöka mig på detta själv smile

Ja haha det där med kopplingen vet jag inte riktigt vart jag har fått ifrån igentligen, ska bli bättre på det, för då händer ju heller inte detta wink

Audi A4 1.8T Quattro "Speedo" (2000)
TomBjorklund VAGIS Car Club
24 juni 2014 · 1 093 Inlägg

Varning bara; om du nämner "leta fel" eller "felsöka" så finns det stor risk att det kommer sticka iväg i pengar, det tar tid. hmm

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang