Garagelyft 2-pelar vs Saxlyft, vilken ska man köpa? (Garagebygge)

Blipblop75 Stridsfordonsreparatör
20 juni 2014 · 5 Inlägg

Jag sitter och ritar garage på ca 80 kvm med 3,6m invändig takhöjd.

Frågan är, vilken lyft ska man sikta på?


Saxlyft (nerfälld i golvet)
Fördelar:

Rent och plant golv när den inte används.
Går snabbt att få upp en bil i luften.
Tar liten plats.

Nackdelar:

Måste gjuta form i golvet
Går den överhuvudtaget att använda på Jänkare, tex Cheva X-body 55-64?
Dum vid växellådsbyten bakhjulsdrivet?
Mosar kjolpaket

2-Pelarlyft

Fördelar:
Kan lyfta de flesta bilar
Bilen helt fri under

Nackdelar:
Tar en massa plats när den inte används
Dörrarna tar i pelarna
Låga bilar måste pallas upp innan lyftarmarna kommer under bilen.
Inge bra vid plåtjobb sida


Vad ska man välja? hmm
Jag kommer mest att hålla liv i egna (och ibland andras) bilar, typ V70 och ev. framtida jänkeåterfall.

Bild på Saxlyften som jag funderar på:

http://www.verkstadsexperten.se/i/v/acc … o=tws3-18u

http://www.verkstadsexperten.se/_i/verkstadsexpertense/webshop_images/items/tws3-18u/large5.jpg

Senast redigerat av Blipblop75 (20 juni 2014)

Niklas1987 NO
20 juni 2014 · 2 182 Inlägg

En till fördel med 2 pelar lyft är att du kan köra in en bil under om du behöver wink

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
Bridgestone-
20 juni 2014 · 31 Inlägg

Principen med lyft är väl att komma in under bilen. Med saxlyft försvinner, i princip, det alternativet. Man har ju uppenbarligen lite utrymme i mitten där. Har du mått på mellanrummet? KAN man arbete där emellan? Hur breda är skenorna?

Jag kan vara lite ute med cykeln nu men dom enda verkstäder, som jag sett, som använder saxlyft är just däckverkstäder, just för att det går snabbt att få upp bilen i rätt arbetshöjd. Men då sysslar dom ju bara med hjul och ev hjulupphängning.

Så fort du ska göra något under bilen kommer du att ångra det köpet, tror jag!


Nä, jag tänker skaffa en 2 pelarlyft och jag råder dig att göra detsamma.

Dom gånger man har en såå låg bil, är det väl inte så jobbigt att lägga ut några plankor som man kör upp bilen på, dessutom går ju själva lyftkuddarna att justeras i höjd. Och när bilen väl är på lyften springer man väl inte ut och in i bilen? Och sååå svårt är det inte att fixa någon form av skydd på pelarna för dörrarna (finns väl "extra breda" lyftar också, om man nojar över det?

Lycka till med garaget! Släng upp nån bild på planerna!

turbo98
20 juni 2014 · 1 362 Inlägg

skulle också säga att 2 pelar lyften verkar bättre

Volvo 740 limo "Limousine" (1990)
Chevrolet Impala "Diesel" (1964)
Volvo 960 "Breddad Turbofemma" (1991)
mb_pucken
20 juni 2014 · 5 091 Inlägg

Saxlyft duger till att byta däck, polera bilar och vissa karossjobb.
Säger därför 2pelarlyft. Mer mångsidig och en bra 2 pelarlyft går att placera bilen långt fram/bak på om man behöver in i dörrar osv smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Blipblop75 Stridsfordonsreparatör
21 juni 2014 · 5 Inlägg

Bridgestone- skrev:
Principen med lyft är väl att komma in under bilen. Med saxlyft försvinner, i princip, det alternativet. Man har ju uppenbarligen lite utrymme i mitten där. Har du mått på mellanrummet? KAN man arbete där emellan? Hur breda är skenorna?

Jag kan vara lite ute med cykeln nu men dom enda verkstäder, som jag sett, som använder saxlyft är just däckverkstäder, just för att det går snabbt att få upp bilen i rätt arbetshöjd. Men då sysslar dom ju bara med hjul och ev hjulupphängning.

Fast, vad behöver man komma åt mitt under bilen, särskilt på en framhjusdriven bil?
På en AWD eller bakhjulsdriven så är det kanske en kardan eller nått bromsrör, men annars vet jag inte?
Och man kommer ju åt i mitten, men under trösklar behöver man ju inte jobba, om de inte är kexchoklad förstås.

http://www.verkstadsexperten.se/_i/verkstadsexpertense/webshop_images/items/tws3-18u/medium.jpg

Med personbilar har jag bara använt 2/4-pelarlyftar och (och låglyftande saxlyftar) och jag var helt inställd på en 2-pelarlyft till garaget, kanske av gammal vana eftersom jag gillar 2-pelarlyft.

På Upplands motor körde de inne på verkstan med Höglyftande saxlyftar, kanske var det bara en snabbservice plats bara, jag vet inte.

Men det verkar så smidiga.
Finns det någon här, som jobbar på en höglyftsplats på nån firma, som kan dela med sig av erfarenheter?

Senast redigerat av Blipblop75 (21 juni 2014)

trucker1
21 juni 2014 · 41 Inlägg

Jag har både en "däckslyft" och en 2 pelare,fördel med låglyften är att du har bilen uppe på några sek.
Ska du däremot jobba med bromsrör,motor o låda osv är ju 2 pelare klockren,min brukar jag även använda som motorlyft smile
http://www.garaget.org/?car=359697&image=3411156

trucker1
21 juni 2014 · 41 Inlägg

Sen är det ju inte ett måste att ha den nerfälld i golv,min står på golv och kan då flyttas längre in i garaget om man skulle vilja det.
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1365377
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1632034

myran Foto/Bilnörd
21 juni 2014 · 1 541 Inlägg

Saxlyft duger till det mesta förutom laga trösklar. Inget problem att göra växelåds byten eller ta ner en bakvagn. Visst kanske det är smidigare med en 2-pelare men då får man en pelare mitt i garaget.

Jag valde sax-lyft för att jag har begränsad takhöjd och kände att jag inte har plats med en pelare mitt i garaget då vi parkerar ena bruksbilen inomhus hela vintern och får svårt att öppna dörren..

Saxlyften tar ju väldigt lite plats.. ännu mindre om man försänker den i golvet.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Blipblop75 Stridsfordonsreparatör
21 juni 2014 · 5 Inlägg

trucker1 skrev:
Jag har både en "däckslyft" och en 2 pelare,fördel med låglyften är att du har bilen uppe på några sek.
Ska du däremot jobba med bromsrör,motor o låda osv är ju 2 pelare klockren,min brukar jag även använda som motorlyft smile
http://www.garaget.org/?car=359697&image=3411156

Fiffigt smile
Det är ju härligt att bara köra in och lyfta upp utan att hålla på med massa armar med lyftplattor.

Jag gissar att en sådan här blir krånglig att lyfta (Cheva 59:a)
Jag minns inte (hade en 58:a) om det gick att lyfta i trösklarna på en jänkare med x-body, men jag antar att de måste vara förstärkta för donkraft fram ock bak?

http://www.curbsideclassic.com/wp-content/uploads/2012/01/X-Frame-1959-Chevrolet-frame-lg.jpg

Senast redigerat av Blipblop75 (21 juni 2014)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang