Chipning utav Golf 6 1,4 TSI -11

Lundgren90
6 juli 2014 · 13 Inlägg

Hejsan!

Har under en längre tid funderat på att chippa min Golf 6a. En TSI 1,4 med 122hk och 200nm orginal.
Är det värt det, vart såfall är det bästa chippet till bilen?

MVH// Anton smile

Mack855
6 juli 2014 · 1 354 Inlägg

Ska du spara soppa eller få mera påsch?

felthragar
6 juli 2014 · 12 Inlägg

Kan varmt rekommendera BSR. Jag har själv en Audi A1 1,2 liters TFSI som normalt har 86hk och 160nm. Efter en steg 1 trimning har jag 122hk och 191nm. Tro mig, det märks! :-)

Ser att det även finns steg 2 till din modell, men vet inte exakt vad det innebär i siffror.

De har ju rea nu under sommaren också...

Lundgren90
7 juli 2014 · 13 Inlägg

Vad gör BSRs steg 1 på bensinförbrukningen? Jo dom har ju det så man kanske ska slå till!

Lundgren90
7 juli 2014 · 13 Inlägg

Vad gör BSRs steg 1 på bensinförbrukningen? Jo dom har ju det så man kanske ska slå till!

TomBjorklund VAGIS Car Club
7 juli 2014 · 1 093 Inlägg

Steg två innebär oftast i BSR's värd enbart att man kompletterar med ett avgassystem för ljud och öppetsportluftfilter med avskärmning för lite turbopys smile

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Lundgren90
7 juli 2014 · 13 Inlägg

Hur är det med motorn vid steg 1? Måste man behöva byta massa delar eller det kanske inte spelar någon större roll med bara steg 1? smile

TomBjorklund VAGIS Car Club
7 juli 2014 · 1 093 Inlägg

Nej då behöver du inte mer än att ladda i programvaran smile

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Lundgren90
7 juli 2014 · 13 Inlägg

Kanon tack så mycket smile

DasAuto
7 juli 2014 · 2 751 Inlägg

Nu har jag inte samma motor som dig men jag körde på BSR.
Fortfarande samma körkänsla som tidigare i bil och motor men allt går mycket snabbare.
Största pluset som jag ser är att den drar bättre på låga varv. T.ex. 6an i 110+

Samma karaktär på motorn och samma förbrukning

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Lundgren90
7 juli 2014 · 13 Inlägg

Tack så mycket! smile

felthragar
7 juli 2014 · 12 Inlägg

Jag tror (gissar) att du har samma 1,4 i din som sitter i Audi A1. I så fall det som ändras rent konkret med en ändring av programvaran är turbotrycket. När man ändrar det följer även tändning och bränsleanpassning med för de nya förhållandena. Det kan därför ta upp till 10 mil innan allt har anpassat sig fullt ut. Hur som helst, jag satt för ett tag sedan och undrade "hmm, undrar om det verkligen är så stor skillnad på original och trim eller om det mest är placebo", så jag testade att återställa till original (med den ppc du köper kan du trimma av/på när du vill). Oj, jo det var verkligen skillnad! MEN, viktigt att tänka på... jag vet inte hur bra bottendraget är i din, men bottendraget är i princip det samma på min A1 (ganska kasst). Det som ändras är just när turbon kickar in, det är då det börjar röra på sig. Bara så du tänker på det. :-) Men när man är beroende av turbon i vanliga fall lär man sig köra så att man alltid använder turbon ändå. :-) Ligg på tvåans växel runt 2500-3000 varv i ett par sekunder så har du byggt upp ett fint tryck, sen släpper du lös det genom att trycka ner foten. Jävlar vad den drar då, faktum är att min kompis som har en 3,0L 245hk NA Subaru inte kom ikapp (visst han tappade inget heller men ändå) förrän senare när vi kom upp över 100.

DasAuto
7 juli 2014 · 2 751 Inlägg

felthragar skrev:
Jag tror (gissar) att du har samma 1,4 i din som sitter i Audi A1. I så fall det som ändras rent konkret med en ändring av programvaran är turbotrycket. När man ändrar det följer även tändning och bränsleanpassning med för de nya förhållandena. Det kan därför ta upp till 10 mil innan allt har anpassat sig fullt ut. Hur som helst, jag satt för ett tag sedan och undrade "hmm, undrar om det verkligen är så stor skillnad på original och trim eller om det mest är placebo", så jag testade att återställa till original (med den ppc du köper kan du trimma av/på när du vill). Oj, jo det var verkligen skillnad! MEN, viktigt att tänka på... jag vet inte hur bra bottendraget är i din, men bottendraget är i princip det samma på min A1 (ganska kasst). Det som ändras är just när turbon kickar in, det är då det börjar röra på sig. Bara så du tänker på det. :-) Men när man är beroende av turbon i vanliga fall lär man sig köra så att man alltid använder turbon ändå. :-) Ligg på tvåans växel runt 2500-3000 varv i ett par sekunder så har du byggt upp ett fint tryck, sen släpper du lös det genom att trycka ner foten. Jävlar vad den drar då, faktum är att min kompis som har en 3,0L 245hk NA Subaru inte kom ikapp (visst han tappade inget heller men ändå) förrän senare när vi kom upp över 100.

Helt korrekt smile Jag blev först väldigt besviken när jag läste in BSR's programvara i min, kände ingen skillnad alls.
Men sen så läste jag också att den anpassas efter en del körning smile Provade också att återställa o fyfan skillnaden där alltså..

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Lundgren90
7 juli 2014 · 13 Inlägg

Spännande! Tack för alla svar! Var mest orolig för slitage och om man skulle behöva byta delar för ett steg 1.. så inte allt kollapsar smile återigen tack för tipsen!

DasAuto
7 juli 2014 · 2 751 Inlägg

Lundgren90 skrev:
Spännande! Tack för alla svar! Var mest orolig för slitage och om man skulle behöva byta delar för ett steg 1.. så inte allt kollapsar smile återigen tack för tipsen!

Vet inte hur det är med 1.4 motorn. Men vet att många chippar sina 2.0 TFSI och där har det inte varit speciellt mycket slitage. Kör du bara vettigt så håller det nog bra. Se till att inte gasa sönder bilen i 1an från stillastående allt för ofta smile

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
TomBjorklund VAGIS Car Club
7 juli 2014 · 1 093 Inlägg

DasAuto skrev:

Lundgren90 skrev:
Spännande! Tack för alla svar! Var mest orolig för slitage och om man skulle behöva byta delar för ett steg 1.. så inte allt kollapsar smile återigen tack för tipsen!

Vet inte hur det är med 1.4 motorn. Men vet att många chippar sina 2.0 TFSI och där har det inte varit speciellt mycket slitage. Kör du bara vettigt så håller det nog bra. Se till att inte gasa sönder bilen i 1an från stillastående allt för ofta smile

Framför allt!: Se till att byta motoroljan samt filter var 1500 mil istället för det rekommenderade på 3000.
Det är det som löper störst risk att förstöra både motor och turbo.

Byt oljan oftare och se till att låta bilen stå lit e på tomgång innan du stänger av motorn om du gasat på lite extra, så kommer turbon ner i temperatur och risken att oljan börjar koksa minskar avsevärt smile

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
felthragar
7 juli 2014 · 12 Inlägg

DasAuto skrev:

felthragar skrev:
Jag tror (gissar) att du har samma 1,4 i din som sitter i Audi A1. I så fall det som ändras rent konkret med en ändring av programvaran är turbotrycket. När man ändrar det följer även tändning och bränsleanpassning med för de nya förhållandena. Det kan därför ta upp till 10 mil innan allt har anpassat sig fullt ut. Hur som helst, jag satt för ett tag sedan och undrade "hmm, undrar om det verkligen är så stor skillnad på original och trim eller om det mest är placebo", så jag testade att återställa till original (med den ppc du köper kan du trimma av/på när du vill). Oj, jo det var verkligen skillnad! MEN, viktigt att tänka på... jag vet inte hur bra bottendraget är i din, men bottendraget är i princip det samma på min A1 (ganska kasst). Det som ändras är just när turbon kickar in, det är då det börjar röra på sig. Bara så du tänker på det. :-) Men när man är beroende av turbon i vanliga fall lär man sig köra så att man alltid använder turbon ändå. :-) Ligg på tvåans växel runt 2500-3000 varv i ett par sekunder så har du byggt upp ett fint tryck, sen släpper du lös det genom att trycka ner foten. Jävlar vad den drar då, faktum är att min kompis som har en 3,0L 245hk NA Subaru inte kom ikapp (visst han tappade inget heller men ändå) förrän senare när vi kom upp över 100.

Helt korrekt smile Jag blev först väldigt besviken när jag läste in BSR's programvara i min, kände ingen skillnad alls.
Men sen så läste jag också att den anpassas efter en del körning smile Provade också att återställa o fyfan skillnaden där alltså..

Haha, bra att höra att jag inte var den ända som var lite besviken till en början. tongue Jag tänkte typ också... "var det inte mer skillnad?" till en början. smile

felthragar
7 juli 2014 · 12 Inlägg

t_one21 skrev:

DasAuto skrev:

Lundgren90 skrev:
Spännande! Tack för alla svar! Var mest orolig för slitage och om man skulle behöva byta delar för ett steg 1.. så inte allt kollapsar smile återigen tack för tipsen!

Vet inte hur det är med 1.4 motorn. Men vet att många chippar sina 2.0 TFSI och där har det inte varit speciellt mycket slitage. Kör du bara vettigt så håller det nog bra. Se till att inte gasa sönder bilen i 1an från stillastående allt för ofta smile

Framför allt!: Se till att byta motoroljan samt filter var 1500 mil istället för det rekommenderade på 3000.
Det är det som löper störst risk att förstöra både motor och turbo.

Byt oljan oftare och se till att låta bilen stå lit e på tomgång innan du stänger av motorn om du gasat på lite extra, så kommer turbon ner i temperatur och risken att oljan börjar koksa minskar avsevärt smile

Bra du sa det, det ska nämnas att BSR har krav i sin motorgaranti / försäkring att du måste byta olja var 1500 mil / 12 månader oavsett vad tillverkaren angivit för att BSR's garanti ska gälla. Så den (eventuellt) extra utgiften får du tänka på.

TomBjorklund VAGIS Car Club
7 juli 2014 · 1 093 Inlägg

felthragar skrev:
Bra du sa det, det ska nämnas att BSR har krav i sin motorgaranti / försäkring att du måste byta olja var 1500 mil / 12 månader oavsett vad tillverkaren angivit för att BSR's garanti ska gälla. Så den (eventuellt) extra utgiften får du tänka på.

Att tillägga ytterligare på det är att risken finns att de då kräver att du ska kunna uppvisa kvitto för detta från verkstad som utfört bytet... Kolla detta så att du vet spelreglerna!

Min 2.0TFSI från 2005 har totalt gått 20K och varit chippad i 2-3000, går som en klocka! 25% effektökning märks när turbon börjar ladda wink

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
DasAuto
7 juli 2014 · 2 751 Inlägg

t_one21 skrev:

DasAuto skrev:

Lundgren90 skrev:
Spännande! Tack för alla svar! Var mest orolig för slitage och om man skulle behöva byta delar för ett steg 1.. så inte allt kollapsar smile återigen tack för tipsen!

Vet inte hur det är med 1.4 motorn. Men vet att många chippar sina 2.0 TFSI och där har det inte varit speciellt mycket slitage. Kör du bara vettigt så håller det nog bra. Se till att inte gasa sönder bilen i 1an från stillastående allt för ofta smile

Framför allt!: Se till att byta motoroljan samt filter var 1500 mil istället för det rekommenderade på 3000.
Det är det som löper störst risk att förstöra både motor och turbo.

Byt oljan oftare och se till att låta bilen stå lit e på tomgång innan du stänger av motorn om du gasat på lite extra, så kommer turbon ner i temperatur och risken att oljan börjar koksa minskar avsevärt smile

Stämmer väldigt bra. Min var longlife servad upp till ca 7000mil, fast den passerade aldrig 2000mil totalt. Nu servas den efter 1500mil. Så även TS borde följa dessa spelregler så kan han vara lugn smile

Jag lade dessutom in Oljetemp i färddatorn. Väntar alltid tills den nått ca 90c innan jag stänger av bilen.
90c brukar den ligga på när man kör normalt, kommer upp i ca 97 när man gasar på en del.

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang