Fundering: Oljeproblematik kring Audi/BMW

MLE
7 juli 2014 · 11 Inlägg

Hej,
har under en tid sökt efter en beg. Audi A4 2.0TS men ännu inte hittat någon jag fastnat för av olika anledningar. Främsta anledningen är väl att jag inte hittat någon som rullat med oljebyten tätare än 2-3000 mil(Long Life). Söker man info ang. oljeproblematiken bland Audis får man ofta upp liknande svar med att "har den rullat mer än 2000mil innan oljebyte skulle jag aldrig köpa", "har en kompis var sugsil satte igen då han köpte en beg. A4 trots rengöring av oljetråg etc, följden var motorras pga lågt oljetryck" etc. Själv tycker jag kring 2-3000mil är helt för mycket, för vilken bil som helst oavsett körning.

Problemet är ju då att man antingen får söka otroligt länge efter en beg. bil som rullat enligt mina egna principer eller köpa "grisen i säcken". Därför har jag nu börjat kolla efter lite andra märken. Har hittat en intressant BMW 530i E60 till salu som rullat lite över 15K mil med oljebyten kring 2000-2500 mil, bilen har rullat långkörning mestadels och verkar vara i riktigt bra skick.

Googlar man på svenska och amerikanska forum hittar man knappt något gällande BMW, Audi i sin tur hittar man massivs info om sugsilar som sätter igen, oljan som koksar, motorhaveri som följd etc.

Nu till min fråga, hur står sig BMW i jämförelse med Audin kring dessa oljeproblem? Är det ett "säkrare" köp än Audin gällande oljeproblemet?

Senast redigerat av MLE (7 juli 2014)

steifan DR!FTT3KN!K3R
7 juli 2014 · 10 427 Inlägg

Tror man får väga in att Audi införde direktinsprutning (~2004?) tidigare än BMW (from årsmodell 2007 på "vanliga" sexorna).

MLE
7 juli 2014 · 11 Inlägg

steifan skrev:
Tror man får väga in att Audi införde direktinsprutning (~2004?) tidigare än BMW (from årsmodell 2007 på "vanliga" sexorna).

Kan ju vara något åt det håller, har också läst liknande påstående på andra sidor.
Ser att du själv kör BMW, har du nånsin haft en 5-serie? Hur håller automatlådorna på dessa eller BMW generellt?

Cupra_
7 juli 2014 ·

Jag har haft ett par Bmw som har gått på longlife.. Aldrig haft några problem med dem. Den ena en 325 (E91, som jag har nu) och en Z4 3.0. Med Inga problem menar jag såklart oljerelaterade problem.. Vi kör skoda och VW på jobbet, och MIN PERSONLIGA UPPFATTNING är att deras motorer och drivlina håller lägre kvalité, och det är samma dynga (bäst jag förklarar dynga med delar för någon tar säkert illa vid sig nu) som audi kör med.. Däremot tror jag VAG mer generellt har ett effektivare rostskydd.

Jag har den uppfattningen att audi är en sminkad skoda med saftig prislapp, så jag hade kört på bmw, men jag är partisk. Vad gäller automatlådor så vet jag bara att de nyare på bmw funkar kalas och växlar mjukt. De 7-stegade DSG som VAG kör med ska du akta dig för, vanligt med ras på mekatronik eller slirande koppling. Just den du tiitar på har iof den 6-stegade som verkar hålla betydligt bättre.

azid Det som inte dödar gör ont
8 juli 2014 · 2 668 Inlägg

Har inte detta att göra med att Audi har tunga stora bilar med små stressade turbomotorer när BMW kör med sina sug 6or med tilltagen oljemängd?

Senast redigerat av azid (8 juli 2014)

2slow
Cupra_
8 juli 2014 ·

azid skrev:
Har inte detta att göra med att Audi har tunga stora bilar med små stressade turbomotorer när BMW kör med sina sug 6or med tilltagen oljemängd?

Mycket möjligt smile

TomBjorklund VAGIS Car Club
8 juli 2014 · 1 093 Inlägg

Blir lite äpplen och päron att jämföra BMW 6or med VAG 4or lol

Sen kan man självklart tycka att Audi är en sminkad Skoda, fast den är en sminkad VW...
Allt som sitter i en Audi är provat i Skoda eller VW innan för att bättre garantera Audi-köparna hållfasthet.
Där får ju BMW prova i sina bilar direkt wink

1.8 är vanligare att sumpen och silen sätter igen, 2.0TFSi tål ganska mycket stryk och går att kräma ur rätt bra. Så sikta på att hitta en med få ägare och full servicebok och kör tätare byten om du pressar den så slipper du trubbel smile
Menar mest att om oljemängderna vore ett problem så skulle inte S3orna leva länge med tanke på att det jämfört med tex A3 sitter en betydligt större turbo som blir "rätt" varm och håller en del olja smile

Senast redigerat av t_one21 (8 juli 2014)

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
DasAuto
8 juli 2014 · 2 751 Inlägg

Polarn har en 530i 08- Den har han haft lite problem med när det gäller Tändspolar, Stift, Insprut, nox sensor smile Gott och blandat.

Senast redigerat av DasAuto (8 juli 2014)

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
DasAuto
8 juli 2014 · 2 751 Inlägg

Deception skrev:

azid skrev:
Har inte detta att göra med att Audi har tunga stora bilar med små stressade turbomotorer när BMW kör med sina sug 6or med tilltagen oljemängd?

Mycket möjligt smile

Stämmer ju inte helt riktigt, Bmw har ju lika många fyror till sin 5-serie som Audi har till sin A6a.

A6 - 2.0 TFSI & 2.0 TDI
5-serie - 520i & 520D

Dock har BMW bättre verkstäder rent generellt tycker jag, men av det jag känner till så har de minst lika mycket problem som Audi. Skillnaden är att Audins motorer finner man i rätt många andra märken och på så sätt så märker man det mer. Säljs ju betydligt fler VAG 4cyl än Bmw 4cyl

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
TomBjorklund VAGIS Car Club
8 juli 2014 · 1 093 Inlägg

DasAuto skrev:

Deception skrev:

azid skrev:
Har inte detta att göra med att Audi har tunga stora bilar med små stressade turbomotorer när BMW kör med sina sug 6or med tilltagen oljemängd?

Mycket möjligt smile

Stämmer ju inte helt riktigt, Bmw har ju lika många fyror till sin 5-serie som Audi har till sin A6a.

A6 - 2.0 TFSI & 2.0 TDI
5-serie - 520i & 520D

Dock har BMW bättre verkstäder rent generellt tycker jag, men av det jag känner till så har de minst lika mycket problem som Audi. Skillnaden är att Audins motorer finner man i rätt många andra märken och på så sätt så märker man det mer. Säljs ju betydligt fler VAG 4cyl än Bmw 4cyl

Pratar vi verkstäder för enbart BMW eller de som bland annat kör BMW? smile
Tidigare var alla VAG-märken inne under samma tak, nu har man fokuserat på att bryta ut Audi så att de både säljs och servas/repareras i egna verkstäder och lokaler.

Jag tror att det är lika mycket/lite skit med båda två, vad är det för årsmodeller du kikar på?

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Cupra_
8 juli 2014 ·

t_one21 skrev:
Blir lite äpplen och päron att jämföra BMW 6or med VAG 4or lol

Sen kan man självklart tycka att Audi är en sminkad Skoda, fast den är en sminkad VW...
Allt som sitter i en Audi är provat i Skoda eller VW innan för att bättre garantera Audi-köparna hållfasthet

Så du menar att Skoda åker runt med VAGs senaste teknik som testbänk? Ursäkta men det är bland det dummaste jag hört.. Jag vet att Seat ibiza fick Audi A1s plattform först, innan Audi. Men du menar att man som audiköpare betalar mer för äldre teknologi som Skoda/seat haft flera år? Nja.. Skoda Fabia ligger t.ex. en generation efter seat ibiza och Audi A1 när det gäller plattform.. Så ditt påstående stämmer snarare in på Skoda/seat än Audi, att man betalar för beprövade delar.

Ang ursprungsfrågan så står jag fast vid vad jag sa:
Av egen erfarenhet så har jag aldrig haft oljerelaterade problem på någon bmw, inte någon jag känner heller. Däremot har jag haft diverse andra störande småfel på dem. Jag har själv ägt fabriksnya VAG-motorer (2,0Tfsi och 1,4TSI)  samt att vi har deras dieslar på jobbet.. De motorerna har alltid slukat olja av någon anledning.. Speciellt 1,4.. Det, ihop med DSG-7 och deras kassa verkstäder (det är en helt annan diskussion men jag har horribla exempel) gjorde att jag valde bort dem helt vid köp av privat bil..

DasAuto
8 juli 2014 · 2 751 Inlägg

Deception skrev:

t_one21 skrev:
Blir lite äpplen och päron att jämföra BMW 6or med VAG 4or lol

Sen kan man självklart tycka att Audi är en sminkad Skoda, fast den är en sminkad VW...
Allt som sitter i en Audi är provat i Skoda eller VW innan för att bättre garantera Audi-köparna hållfasthet

Så du menar att Skoda åker runt med VAGs senaste teknik som testbänk? Ursäkta men det är bland det dummaste jag hört.. Jag vet att Seat ibiza fick Audi A1s plattform först, innan Audi. Men du menar att man som audiköpare betalar mer för äldre teknologi som Skoda/seat haft flera år? Nja.. Skoda Fabia ligger t.ex. en generation efter seat ibiza och Audi A1 när det gäller plattform.. Så ditt påstående stämmer snarare in på Skoda/seat än Audi, att man betalar för beprövade delar.

Ang ursprungsfrågan så står jag fast vid vad jag sa:
Av egen erfarenhet så har jag aldrig haft oljerelaterade problem på någon bmw, inte någon jag känner heller. Däremot har jag haft diverse andra störande småfel på dem. Jag har själv ägt fabriksnya VAG-motorer (2,0Tfsi och 1,4TSI)  samt att vi har deras dieslar på jobbet.. De motorerna har alltid slukat olja av någon anledning.. Speciellt 1,4.. Det, ihop med DSG-7 och deras kassa verkstäder (det är en helt annan diskussion men jag har horribla exempel) gjorde att jag valde bort dem helt vid köp av privat bil..

Älskar att tråden blir Audi vs BMW smile
Jag personligen gillar både audi och bmw lika mycket och känner flertal personer som har dessa bilar. Alla dom har haft liknande problem oavsett audi eller bmw. Tändspolar, stift som går åt, insprut problem el problem etc etc.

Jag kan inte påstå att Audi inte har problem med sina bilar bara för att jag aldrig stött på problem med min. Dessutom att avgöra hur bra en bil är genom forum är ju vansinnigt, hur många startar trådar om sina bilar som inte har problem? Man hittar ju alltid forumtrådar med folk som har eller haft diverse problem.

Av dem jag känner som har E60 och A6or så har vi faktiskt haft liknande problem alla. Komiskt nog.
Tycker mest Audi och BMW ägare är whiners på hög nivå. Man tror att man får en problemfri bil bara för att man betalar dyrt.

Köp Toyota om ni vill vara säkra smile

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
TomBjorklund VAGIS Car Club
8 juli 2014 · 1 093 Inlägg

DasAuto skrev:
[Man tror att man får en problemfri bil bara för att man betalar dyrt.

Köp Toyota om ni vill vara säkra smile

+1 smile

Yes, att delar provas i de andra först är inget konstigt, att man betalar för en Audi innebär ju inte automatiskt att man köper gammal teknik men det vet du med...

Pajkastning är jag inget för, har redogjort enbart saker som rör Audi/VAG och en del av upplägget inom koncernen.

Gissar att du heller inte då uppskattar en Lambo heller är ju nära på exakt samma styrboxar där...

tillbaka till topic:

2.0TDi och TFSi dricker lite olja men det är inget skadligt i sig. Är bilen körd under vanliga förhållanden och inte tokmosad varje sträcka den åkt så räcker 3000mil/oljebyte OK även om det absolut vore bättre med 1500.

Är bilen fräsch i övrigt (låda, lack, bussningar etc.) så BRUKAR motorn vara i dugligt skick, speciellt om det är en TS smile

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Seth
8 juli 2014 · 3 354 Inlägg

t_one21 skrev:

DasAuto skrev:
[Man tror att man får en problemfri bil bara för att man betalar dyrt.

Köp Toyota om ni vill vara säkra smile

+1 smile

Yes, att delar provas i de andra först är inget konstigt, att man betalar för en Audi innebär ju inte automatiskt att man köper gammal teknik men det vet du med...

Pajkastning är jag inget för, har redogjort enbart saker som rör Audi/VAG och en del av upplägget inom koncernen.

Gissar att du heller inte då uppskattar en Lambo heller är ju nära på exakt samma styrboxar där...

tillbaka till topic:

2.0TDi och TFSi dricker lite olja men det är inget skadligt i sig. Är bilen körd under vanliga förhållanden och inte tokmosad varje sträcka den åkt så räcker 3000mil/oljebyte OK även om det absolut vore bättre med 1500.

Är bilen fräsch i övrigt (låda, lack, bussningar etc.) så BRUKAR motorn vara i dugligt skick, speciellt om det är en TS smile

Rent allmän fråga:  Ge gärna ett exempel på vad för delar som testas/används först i VW o Skoda innan de används i Audi?

Senast redigerat av Seth (8 juli 2014)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
TomBjorklund VAGIS Car Club
8 juli 2014 · 1 093 Inlägg

Seth skrev:
Rent allmän fråga:  Ge gärna ett exempel på vad för delar som testas/används först i VW o Skoda innan de används i Audi?

Styrboxar till system, styrkretsar i tex vindrutetorkare, centrallås, radioenheter (som får nytt yttreskal till Audi).

Mycket utvecklas i VW´s regi för att sedan som färdig produkt köpas in av Audi, antingen med VW art.no. eller rättigheterna att tillverka med Audi på.

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang