Tips för motortvätt (Volvo V50 1.8F)

Conscious
9 juli 2014 · 95 Inlägg

Tja!

Har en redigt sketen motor som jag tänkte ge mig på att försöka tvätta själv, men blir lite tveksam på hur jag bör gå tillväga här:

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198908/198908-80e42f9c8ad3b978541bb156cfca05ac.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198908/198908-705ca68d8bdce2fc8ec2d570f6e65099.jpg

Vågar man avfetta och spola med vatten här eller blir det till att ta en fuktig trasa och torka försiktigt? Jag vet inte hur känslig elektroniken är på den här bilen... hmm

Alla tips mottages tacksamt! smile

BMW F11 goes Black on Black Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316267
BMW 520d F11 "Gibson" (2011)
Mack855
9 juli 2014 · 1 354 Inlägg

Här har du lite att läsa http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119806 smile jag vågar inte tvätta min motor själv ändå men om du är manad så läs det här först smile

Conscious
9 juli 2014 · 95 Inlägg

Tack för svar! Men jag tycker tyvärr inte att den är tillräckligt tydlig för att jag ska känna mig säker, många som säger helt olika gällande avfettning och högtryck, täcka för eller inte etc. tongue
En del motorer är ju uppenbarligen känsliga för fukt, någon som vet hur det är med 1.8F?

BMW F11 goes Black on Black Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316267
BMW 520d F11 "Gibson" (2011)
Mack855
9 juli 2014 · 1 354 Inlägg

Dom säger ju att motorn ska vara kall vad gäller avfettning för att inte få massa missfärgningar tongue Skulle jag mot all förmodan ge mig på motortvätt skulle jag täcka över delarna som innefattar el smile Ett annat tips är att koppla från, alternativt ta bort batteriet ur bilen så är du garanterad bilen inte får någon strömtillförsel iallafall! Du ska ju också vara försiktig oavsett vilken motor det är. Fråga annars på någon rekondfirma vad dom ska ha för en motortvätt, fråga om du får vara med och kika hur dom gör så vet du till nästa gång smile

djukk34
9 juli 2014 · 309 Inlägg

Det finns en väldigt överdriven rädsla när det kommer till motortvätt.
Ja vissa bilar är känsliga, men lååångt ifrån många. När det gäller s40/v50 har jag tvättat minst 50 motorer inom jobbet. Där har jag tyvärr inte tid att gå med pensel så där dränks allting i 3 olika lösningsmedel och sedan spolas av med högtryck och varmvatten. Täcker aldrig över något på en sån bil. Aldrig fått bekymmer.

Av dom kanske 5000 motortvättar man gjort har jag fått bekymmer med kanske ca 20-30 bilar.
Och det är aldrig el-problem, utan man får blåsa ur med tryckluft runt stiften så går det galant igen.
Kan tillägga att det som vanligt är mest franska bilar som gör livet surt för en.

jocke_gronberg
9 juli 2014 · 4 586 Inlägg

Ifall du är osäker så kan rekondfirman fixa en motortvätt för 150 kr

Tycker det är värt pengarna ifall nu bilen inte skulle starta efteråt

Djo
9 juli 2014 · 10 157 Inlägg

Ska inte vara några problem med avfettning och högtryck men håll avstånd med högtrycken. Behöver ju inte tvångsmata elektronik med fullt tryck som du nog förstår.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Mack855
9 juli 2014 · 1 354 Inlägg

jocke_gronberg skrev:
Ifall du är osäker så kan rekondfirman fixa en motortvätt för 150 kr

Tycker det är värt pengarna ifall nu bilen inte skulle starta efteråt

Håller med Jocke.  Dom har ju gjort det massa gånger

Conscious
10 juli 2014 · 95 Inlägg

Grejen är att det vore roligt att lära sig och jag har inte riktigt möjlighet att lämna bort bilen i nuläget... Men det kanske är bäst att avvakta ett tag tills det är lugnare i schemat och sen gå på ditt förslag, Mack855, och be om att få kika medan en firma gör det. Vore jävligt surt att tvätta motorn i en GDS-hall och sen startar inte bilen roll

BMW F11 goes Black on Black Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316267
BMW 520d F11 "Gibson" (2011)
Funkiee Saab älskare!
10 juli 2014 · 4 597 Inlägg

Viktiga är att du blåser rent "röret" ner till tändstiftet så inte tändspolen kortsluts. Annars är det bara o avfetta o spola big_smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Jockk3
10 juli 2014 · 1 426 Inlägg

täck över det känsliga med lite plast så är det bara köra på.
det som man inte bör spola allt förmycket på är generator/säkringslåda/tändspole/tändstift/fördelarlocket.
det går att spola om man låter bilen torka efter.

Markus1987
10 juli 2014 · 498 Inlägg

Jag brukar bara täcka över det öppna luftfiltret jag har, tror även jag täckte batteriet men hursomhelst... Har gjort motortvätt på både min gamla Golf MK4 GTI samt nuvarande Volvo S70 2,5T och aldrig fått några problem! Har använt mig av högtryck med svag stråle samt vattenslang och använt borste till dom värsta bitarna! Medel jag testat är Sonax motortvätt och Meguiars EngineCleaner! Båda har gjort ett bra jobb!

Mack855
10 juli 2014 · 1 354 Inlägg

Conscious skrev:
Grejen är att det vore roligt att lära sig och jag har inte riktigt möjlighet att lämna bort bilen i nuläget... Men det kanske är bäst att avvakta ett tag tills det är lugnare i schemat och sen gå på ditt förslag, Mack855, och be om att få kika medan en firma gör det. Vore jävligt surt att tvätta motorn i en GDS-hall och sen startar inte bilen roll

Behöver inte vara just din bil. Fråga om du bara får vara med och kika när dom gör det smile Men nu har du fått flera svar från andra som gjort det. Är du ändå osäker så tycker jag du ska överväga att lämna bort det smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang