Nybörjarguide: Tillverkning av kolfiberdelar. (Ej drapering eller foliering)

davebooone
16 juli 2014 · 13 Inlägg

Liten tutorial för tillverkning av kolfiberdelar.

Prylar som behövs:
Vacuumpump, Epoxy, kolfiber, vax, släppmedel, våg, vacuumbag, peelply, bagtejp, breathercloth, kilar, penslar, svampar,blandningskärl, vacuumslang.

https://www1.garaget.org/gallery/images/197/196967/196967-90b45a68eed6bc120569cf45ab72e50f_large.jpg

Det viktigaste jag lärt mig under tillverkning är att använda rätt material och inte ta för grova genvägar. Det slutar oftast med en pryl som man sen får kasta, och med det.... alla pengar man lagt ned i den tillverkningen.

Kolfiberartiklar är skapade med en filt/matta utav kolfiberväv. Dessa finns i olika typer, varav den vanligaste typen är "twill" som man oftast ser på prylar. "Plain" ser mer ut som ett rakt rutnät. "Unidirectional" där alla fiber ligger åt samma håll(och är då väldigt stark i en ledd men svag i andra ledden).
Alla dessa väver finns i olika "tjocklekar/tätheter" allt från vad jag sett från 8g/m2 upp till 833 g/m2.

Dom jag använt är runt 200, 400, 600 g/m2

Dessa fibrer skall sedan bakas tillsammans med en epoxy.

Jag använder 2 olika metoder för tillverkning: vacuumbagging och vacuum-Infusion.

Det jag kommer gå igenom nu är vacuumbagging:

Material som behövs för att sätta igång. Vacuumpump. Den jag köpte som fungerar alldeles utmärkt hittade jag på Jula för 1300 kr.
Har sett samma pump runt om bland firmor som säljer kolfiber men då för en större summa pengar.

Kolfiber. Om man får chansen, handla på rulle! Viker dom den så får den gärna veck som kan ställa till det lite vid tillverkning.
200g/m2 kostar ca 270kr per m. 600g/m2 1.25x1m 530kr där jag handlar. Jag vet att Biltema säljer kolfiber. Testat den. Dom viker sin väv, och den känns inte så tät. Rekomenderas inte av mig.

Epoxy: Här har jag märkt ordentlig skillnad på produkter! Åter igen, testat Biltemas. Inte ens värt att försöka om man vill få det riktigt bra. Den jag handlar och kommer fortsätta handla är Nils Malmgrens epoxy. Finns i massa olika varianter för vilken anpassning man vill ha. Stället jag just nu handlar prylar heter Carbix.se. Dom skickar prylar på inom en vecka ungefär. Handlar man saker som epoxy eller någon annan kemikalie så går det via bussgods. Annars vanlig postorder. Nils Malmgrens epoxy finns även i Stockholmsområdet (Länna) http://www.epotex.se/

Dom produkter jag inte lämnar länkar till har jag inhandlat genom carbix.se men det finns fler firmor och kika även utomlands.(fraktkostnaden kan löna sig)

Tillverkning av friskluftsintag til min STi 07:a:

Denna sak var tvungen att göras i två delar så på bilder finns det både på överdel och underdel. Men dom är gjorda på samma sätt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/197/196967/196967-8e85e62f93f7b783fac8aade135fefc5.jpg

Först ut måste man göra en sk plugg. Det är formen som man sedan skall gjuta artikeln i. Denna plugg går att använda sen flera
gånger.(Vilket jag har gjort till fler bilar)

Jag började med att göra en "fläns" runt hela artikeln.

https://www1.garaget.org/gallery/images/197/196967/196967-9b94d4a8f6459938ccd46d5bb7671aa2_large.jpg

Viktigt att tänka på är släppvinkar, det får ju inte bli motsläpp någonstas. Då kommer du inte få bort pluggen utan att den går sönder. Jag tog papp i mitten av artikeln( det fanns en gammal gjutkant jag gick efter), har man tillgång till någon plast eller liknande så är det att föredra. Smältlim på undersidan, bara för att fästa upp det hela. Var inte snål, för ju mer fläns du har desto mer material har du att arbeta med sen. Jag har använt samma plugg nu 2 ggr, (svär man över att man tog till för lite första gången, gör man det om och om igen vid varje tillvekning).

Om ytan du skall gjuta mot har skarpa gropar eller liknande som inte igentligen behövs, kan man med fördel fylla igen dessa med
någonting som heter "Plastilina". Det är en lera som aldrig torkar. Den används ofta vid formning av såna här grejer (och säker annat också). Billig! https://www.inspiraart.se/plastilina...934-c-767.aspx hittade för 29kr för 350 gr.
Om man tänker pyssla lite med sånt här rekomenderar jag att handla ett par pack plastilina!

Nästa steg blir att vaxa ytan som skall bli plugg med släppvax. (Jag köpte mitt vax på "seasea" 249kr) Vanligt bilvax rekomenderas ej.(släppvax är det som gäller) Vaxa ytan 3 eller fler gånger,se till att det blir torrt, och polera mellan lagren. Efter det skall det till ett släppmedel kallat "PVA". Detta medel blir som en tunn film som gör det möjligt för pluggen/artikeln att släppa. Jag använder en bit tvättsvamp att aplicera med.(kanske funkar med pensel också?) Lägg ett tunnt lager, men se ditt att det är täckt överallt.

Nu är det dax för Gelcoat. Jag köpte även det på "seasea", 255kr/kg. Blanda enligt anvisat och lägg på ett lager, ett par mm tjockt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/197/196967/196967-25a6a4c5b37c0f369f63d85afcb0ba9e_large.jpg

Täck artikeln så långt ut på flänsen som möjligt med gelcoaten. Gelcoat får en bra finish som är utmärkt att sedan gjuta kolfibern emot. Låt gelcoaten härda till så att den börjar bli hård men fortfarande är "klibbig".

Nu är det dags för förstärkning! Glasfiber med polyesterplast. Inhandlat på Biltema 40 kr/m2,109kr/L, billigt och bra.
Blanda ihop polyesterplast enligt anvisning och lägg på tillsammans med glasfiber. Se till att all glasfiber blir genomfuktad. Jag brukar ta 3 lager. Använd inte för "tät/tung" glasfiber, den är svår att få runt hörn. Det får absolut inte bli någon luft mellan gelcoat och glasfibern. Då förlorar man hållfastheten i pluggen och den blir väldigt skör att jobba med sen. Använd pensel och "dutta" bort luft för glatta livet.
(Det finns speciella rullar till roller för att få bort luft.)

https://www1.garaget.org/gallery/images/197/196967/196967-82485f41cd4fc67da396e5b0a8ca13b0_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/197/196967/196967-1605606cbd3835fc0280a5305053e99b_large.jpg

Allt det här bör härda över natten så att den blir fullhärdad. Om man rycker pluggen för fort finns risken att det rör på sig i efterhand och formen blir inte exakt som orginalet.

Jag använder små plast-kilar som jag köpt på Jula för att separera pluggen från organalbiten. Hammra försiktigt in dessa kilar mellan pluggen och artikeln. Nu kommer det märkas om du har fuskat eller inte med vax och pva. Förhoppningsvis släpper formen efter ett par kilar och lätt våld.

Pluggen är nu så gott som klar. Kanske krävs det lite slipning av kanter etc. se till att den innan gjutning för kolfiber är helt slät och upp-polerad. Jag slipar alltid mina pluggar med våtslip med 240 grit och uppåt till 2000 grit, och sedan polerar med bilpolish till en spegelblank yta.

Nu är den tråkiga biten gjord! Nu till det roliga (då alla polare plötsligt vill vara med och hjälpa till)

Klipp till en bit med vacuumbag-film ca 5 cm större än pluggen. Vacuum-film 175cm 89kr löpmeter.
Använd sedan tätningstejp gjord för vacuumbag runt hela ytterkanten (försök inte ens med någon annan tejp) Tejp 120 kr/15m.

https://www1.garaget.org/gallery/images/197/196967/196967-b0941794556ef0f8a195b71568b89aac_large.jpg

Det man skall tänka på är att vacuumbagen skall kunna flexa när man sen sätter vacuum på den, så det är bra att göra bagen med ordentligt utrymme för "flex". (Om ni tar till för lite märker ni det när ni sätter den i vacuum och då är det sent påtänkt). Jag brukar gör extra "slips" av tejpen som sticker upp på botten-bagen och gör sen över-bagen lite större. (syns kanske på bilderna). Med fördel kan man nu göra över-bagen och klistra ihop alla sidor utan EN sida som man sen kan föra in pluggen med kolfiber igenom. Det är tvunget att allt blir 100% tätt.
Nu är det dax att sätta dit vacuumprylar. Vacuumpump-koppling skall fås igenom den nu tillverkade "påsen". Den skall försöka
läggas en liten bit från artikeln.(för vi vill inte får upp epoxy i den, den skall bara dra ur luften och bilda vacuum) Gör ett lätt snitt i påsen så att den kan sättas dit. Koppling 225kr. Koppla den med slang till vacuum-pumpen. Silikonslang 49kr/m

Klipp till den kolfiber ni skall använda. Ta till lite extra så att det finns material att jobba med. Jag använde 204gr/m2 för synligt lager(första) och sedan 400gr/m2 för förstärkning. Jag klipper dessa i olika rikting mot varandra för att få så mycket hållfasthet som möjligt. Klipp sedan till peelply aningens större än kolfibern. Peelply är till för att driva ut överskottsepoxy ur fibern när denna är mättad. (Det är en plastfilm med små hål i.) Klipp även till breathercloth aningens mindre storlek än peelply. Peelply fastnar inte mot epoxyn och kan lätt rivas av efter allt härdat. Breathercloth fastnar permanent i epoxyn så se till att ingen breathercloth möter artikeln som skall gjutas. Breathercloth är det som "plockar upp" överskottsepoxy vid vacuum.(Den hjälper även till att skapa vacuum runt hela artikeln.)

Blanda i ordning epoxy. Viktigt!!: Epoxy kräver nogrann blandning. Se tillverkarens anvisning på % bas/härdare.
Blandning skall ske i MINST 5 min. Ser man minsta lilla antydan till att det inte är 100% klar vätska är man inte klar med blandning.
Försök att blanda så varsamt som möjligt, Man får bubblor i blandningen, men man vill absolut inte ha det. ( Jag använder en degassingshamber för att bli av med bubblor, men det kan vi ta i en annan tutorial om nu önskar)
Nu är det dags att pensla på epoxy på pluggen. Pensla ut ett tunnt lager över hela ytan. Tar man för mycket börjar det att rinna ned från kanterna och ger samlingar av ett tjockt lager epoxy. Jag använder till den här metoden "NM Laminering 625"(540kr/1,35kg) som har en hög viskositet och "rinner" väldigt lite.
Låt den här epoxyn härda så att den blir "klibbig" (när man petar på den skall den vara klibbig men inte fastna på fingret).

Håll tungan rätt i mun. Det blir bara ett försök med nästa steg! Dags att lägga på kolfiber! I mitt fall 204gr/m".
Lägg på med början från mitten, tryck ned mot pluggen och den fastnar direkt. Har du väl lagt ned den kan du inte ta bort den. Fortsätt mot ytterkanter och forma mot pluggen.(Om man vill öva lite innan, kan man ta något typ av tyg innan epoxyn tillsätts så vet man hur kolfibern kommer att forma sig, (och ge veck)).
Se till att trycka ned ordentligt i alla hörn. Annars blir det luft där på den färdiga biten!

Nu kan ni blanda till mer epoxy som tidigare i guiden. En guideline är att det skall vara lika delar epoxy som fiber i vikt.
Jag brukar göra lite extra epoxy för den sugs ur genom tillverkning senare i processen med hjälp av peelply och breathercloth.

Pensla på epoxy över det första lagret kolfiber och sätt sedan det andra lagret kolfiber. Beroende på hur stark ni vill ha artikeln sätter ni fler lager kolfiber. Mätta kolfibern med epoxy! Om ni nu har kolfiber som sticker utanför pluggen kan ni klippa bort den.(den är bara i vägen i efterhand)
När detta är gjort är det dags at lägga på peelply och sedan breathercloth i den ordningen.

Sedan kan man placera allt inuti bagen som är tillverkad. Se till att klippa till lite breathercloth som placeras mellan vacuumkoppling och artikeln. Det är viktigt annars kanske bagen sugs ihop innan koppling/artikel och man får bara vacuum där. Vi vill ju få vacumm överallt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/197/196967/196967-354ef55290c0dc3aabfee72b38410fdc_large.jpg

Förslut hela bagen med sista sidan som vi lämnat öppen.
Koppla in vacuumpumpen till slang och vacuumkoppling. Slå igång pumpen!

Hjälp gärna till med bagen så att den "rättar till sig" och kommer in i alla skrymslen.
Lyssna efter läckage i bagen. Har du läckage, måste detta fixas nu! (Har stött på att det läcker från tejpen från olika ställen flertalet gånger. Bara att trycka på tejpen och försöka att täppa igen läckorna.)

Vid det här laget bör det synas att breathercloth börjar ta upp överblivet epoxy. Se bild.

https://www1.garaget.org/gallery/images/197/196967/196967-e14beb778a378a375e66379eca2751db_large.jpg

Antingen låter man pumpen nu stå på i 8 timmar eller vad nu epoxyns egenskaper/härdtid är. Om man har en 100% tät bag kan man klampa vacuumslangen och då hålls vacuum tills man släpper klampningen.

Se på epoxyns anvisningar när allt skall vara fullhärdat. sen kan man börja rycka bag, cloth, peelply, och sedan samma förfarande som när man rycker pluggen.

Jag har både testat att klarlacka och lagt extra epoxi i efterhand för att få bättre djup/glans på detaljen. Viktigt är att slipa innan man lägger på någonting efter.

https://www1.garaget.org/gallery/images/197/196967/196967-49b568837b3b5272662f5f5973254bb6_large.jpg

Fråga gärna om jag är otydlig med någonting..
Alla frågor är välkomna!

Toyota GT86 (2013)
RoodbaaN
9 december 2015 · 1 Inlägg

Grymt! Kanske en an ska våga på kolfiber nu då :-)

Volvo C70 Coupé "SFRO AWD" (1999)
Bimm
16 december 2015 · 79 Inlägg

Fan vad imponerande.. Läser mitt sista år till civ.ingenjör och har läst många tillverkningskurser men detta var fan på en helt annan nivå (trots att du skriver som en ingenjör hehe).

BMW M3 "E90 competition package" (2011)
davebooone
10 januari 2016 · 13 Inlägg

Bimm skrev:
Fan vad imponerande.. Läser mitt sista år till civ.ingenjör och har läst många tillverkningskurser men detta var fan på en helt annan nivå (trots att du skriver som en ingenjör hehe).

Tack!
Läser själv Technical Engeneering så det är väl det då tongue

Toyota GT86 (2013)
AMR
11 januari 2016 · 1 Inlägg

Hej!

Grym genomgång!
Tror dock du missade att förklara hur du satt ihop dom två delarna sen om jag fattade texten rätt? Översida och undersida på insuget.

smile

/ A

davebooone
15 januari 2016 · 13 Inlägg

AMR skrev:
Hej!

Grym genomgång!
Tror dock du missade att förklara hur du satt ihop dom två delarna sen om jag fattade texten rätt? Översida och undersida på insuget.

smile

/ A

Tack

Grejen var inte att förklara hur man gör ett luftintag wink
Utan mer hur man kan göra saker i kolfiber.

Det går nog att göra på flera sätt. Jag borrade små hål i flänsen som blev tillverkad. Tog svart silikon som tätningsmedel och satte ett tiotal m4 skruv. Funkade bra för mig.

(På sista bilden är den inte klarlackad eller ens justerad utefter flänsen)

Senast redigerat av davebooone (15 januari 2016)

Toyota GT86 (2013)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang