Låter konstigt från vänster framdäck

Leif123
17 juli 2014 · 105 Inlägg

Hej! Jag märkte idag när jag var ute och åkte att det lät högt och konstigt från vänster framdäck. Det är speciellt när man bromsar/åker låg hastighet. Fotbromsen och handbromsen fungerar som de ska, Kan det vara något som gått sönder? Kan nästan ingenting om bilar därför jag hoppas på ett svar här. Det är en V70n -04
Kan lägga till att det typ dånar när jag bromsar lite hårdare samt pyser det när jag bromsar lätt
Har några bilder om det kanske hjälper, vet inte vad jag ska ta kort på. Det saknas typ en bit av bromsskivan.
http://imgur.com/8t2kGsj,ofyDnUu,tT55zum
http://i.imgur.com/8t2kGsj.jpg
http://i.imgur.com/ofyDnUu.jpg
http://i.imgur.com/tT55zum.jpg
Behövs det mer info så skriv gärna tillbaka!

Mvh

Senast redigerat av Leif123 (17 juli 2014)

JosseAudi AB Svensk Bilprovning
17 juli 2014 · 75 Inlägg

Ett dånande/morrande ljud kan vara ett missljud i hjullagret. Kolla med en däckverkstad om de kan spinna hjulet åt dej, så kan man iaf utesluta det. Kolla efter skador/slitage på däcket, det kan också göra att det låter illa.

Senast redigerat av JosseAudi (17 juli 2014)

Josefin
BMW 535i F11 Touring "M-Sport" (2011)
andreas1
17 juli 2014 · 1 020 Inlägg

Hmm du kan nog byta belägg o skiva.
Slitits ner i ytterkant på skivan o tittar du på klossarna är det nog bara metall kvar.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
JosseAudi AB Svensk Bilprovning
17 juli 2014 · 75 Inlägg

andreas1 skrev:
Hmm du kan nog byta belägg o skiva.
Slitits ner i ytterkant på skivan o tittar du på klossarna är det nog bara metall kvar.

Skivorna ser ju skitfina ut? Den lilla "fliken" som är väck på ett ställe har ingen betydelse alls. Och har han belägg kvar (vilket varken du el jag kan se) så ska ju inte de bytas heller..

Josefin
BMW 535i F11 Touring "M-Sport" (2011)
andreas1
17 juli 2014 · 1 020 Inlägg

Vad jag kan se har spåret i ytterkant blivit grövre än resten, men absolut en gissning.
O skitfina?? Undrar om du har samma bild, kanske lite överdrivet

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
JosseAudi AB Svensk Bilprovning
17 juli 2014 · 75 Inlägg

andreas1 skrev:
Vad jag kan se har spåret i ytterkant blivit grövre än resten, men absolut en gissning.
O skitfina?? Undrar om du har samma bild, kanske lite överdrivet

Skitfina kanske var att ta i. Men de ser heeelt okej ut!

Josefin
BMW 535i F11 Touring "M-Sport" (2011)
ennaveblabar
17 juli 2014 · 47 Inlägg

rostkanten är normal för en använd skiva men ser man en sådan ljus rand på skivan brukar det vara orsakat av att belägget är slut och ligger stål mot stål..

BMW e28 518 (1988)
BMW e28 535 "Turbo" (1983)
ennaveblabar
17 juli 2014 · 47 Inlägg

skivan kan vara okej att använda igen om spåret inte blivit djupare än resten av ytan men ser det ut sådär ska man inte åka en meter innan man tagit en ordentlig titt på beläggen.

BMW e28 535 "Turbo" (1983)
BMW e28 518 (1988)
Leif123
17 juli 2014 · 105 Inlägg

ennaveblabar skrev:
skivan kan vara okej att använda igen om spåret inte blivit djupare än resten av ytan men ser det ut sådär ska man inte åka en meter innan man tagit en ordentlig titt på beläggen.

antar att det är okej att åka till en verkstad? Kan inget om detta.

andreas1
17 juli 2014 · 1 020 Inlägg

Leif123 skrev:

ennaveblabar skrev:
skivan kan vara okej att använda igen om spåret inte blivit djupare än resten av ytan men ser det ut sådär ska man inte åka en meter innan man tagit en ordentlig titt på beläggen.

antar att det är okej att åka till en verkstad? Kan inget om detta.

Bara o kolla med lampa på bromsklossarna om där är något kvar.
Det som låter vid lugn inbromsning isåfall är varnaren för dåliga belägg, en plåtbit som går in mot skivan från beläggen.
Kör lugnt till verkstan bara

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
andreas1
17 juli 2014 · 1 020 Inlägg

Du kan annars ta en bild mot bromsklossen så går det att avgöra om dom är slut

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
JosseAudi AB Svensk Bilprovning
17 juli 2014 · 75 Inlägg

ennaveblabar skrev:
skivan kan vara okej att använda igen om spåret inte blivit djupare än resten av ytan men ser det ut sådär ska man inte åka en meter innan man tagit en ordentlig titt på beläggen.

Så länge belägget tar på 50% el mer av skivan så är det ingen fara. Bara onödigt att kasta pengar på nya skivor om de rullar nåt år till. Vill man absolut ha jämn yta så går det att svarva så länge de är tillräckligt tjocka smile

Josefin
BMW 535i F11 Touring "M-Sport" (2011)
jaka54
17 juli 2014 · 5 733 Inlägg

Hej!
Kolla beläggens tjocklek! Nya belägg är ca 10mm tjocka.
Byt belägg själv, det är lätt!
Bort med bromsoket (det som håller beläggen på plats) Oket sitter fast med två stycken skruvar, oftast av modell  insex!
När du tagit bort bromsoket så är beläggen lösa!
Hur enkelt som helst!wink

Leif123
17 juli 2014 · 105 Inlägg

andreas1 skrev:
Du kan annars ta en bild mot bromsklossen så går det att avgöra om dom är slut

Lite halvdåliga bilder men det ser ut som att dom är slut.. (tror jag)

http://i.imgur.com/Ftge5Dz.jpg

http://i.imgur.com/GRo36gg.jpg

http://i.imgur.com/paVL2IZ.jpg

andreas1
17 juli 2014 · 1 020 Inlägg

JosseAudi skrev:

ennaveblabar skrev:
skivan kan vara okej att använda igen om spåret inte blivit djupare än resten av ytan men ser det ut sådär ska man inte åka en meter innan man tagit en ordentlig titt på beläggen.

Så länge belägget tar på 50% el mer av skivan så är det ingen fara. Bara onödigt att kasta pengar på nya skivor om de rullar nåt år till. Vill man absolut ha jämn yta så går det att svarva så länge de är tillräckligt tjocka smile

Det måste va det dummaste jag hört . Lär ni er det på kurserna?
är skivans tjocklek som avgör om den är kass
Kan säga att med största sanolikhet döms skivan ut av verkstad.
Sen tar en normal kloss hela ytan annars är det felmonterat o rent livsfarligt

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
andreas1
17 juli 2014 · 1 020 Inlägg

O där tackar vi svensk bilprovning för visat intresse.
Som jag misstänkte är dina belägg tokslut.
Som tidigare skrev är det lätt att byta .
Annars kör väldigt lugnt till verkstad då du nog har lite sämre broms numera

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
Leif123
17 juli 2014 · 105 Inlägg

andreas1 skrev:
O där tackar vi svensk bilprovning för visat intresse.
Som jag misstänkte är dina belägg tokslut.
Som tidigare skrev är det lätt att byta .
Annars kör väldigt lugnt till verkstad då du nog har lite sämre broms numera

Tack för hjälpen, får lämna in imorgon. Hoppas det inte är jättedyrt bara.

Mvh

andreas1
17 juli 2014 · 1 020 Inlägg

Lämnar du hos en mindre verkstad är det nog billigare.
Vet att toyota tog 1900 plus material för bromsklossbyte för några år sen.
Har du ingen i släkt/vänskap som kan hjälpa dig byta?
Vet ej var du kommer ifrån men nån på forumet kanske kan fixa det till dig för en liten slant.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
Leif123
17 juli 2014 · 105 Inlägg

andreas1 skrev:
Lämnar du hos en mindre verkstad är det nog billigare.
Vet att toyota tog 1900 plus material för bromsklossbyte för några år sen.
Har du ingen i släkt/vänskap som kan hjälpa dig byta?
Vet ej var du kommer ifrån men nån på forumet kanske kan fixa det till dig för en liten slant.

Bor I fagersta (6 mil ifrån västerås). Finns det någon som kan hjälpa mig i närheten så är jag intresserad. Har tyvärr ingen i släkten som kan något om bilar.

andreas1
17 juli 2014 · 1 020 Inlägg

Lägg en efterlysning i efterlysningsdelen så är där fler som ser.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang