Låter konstigt från vänster framdäck

Leif123
17 juli 2014 · 105 Inlägg

andreas1 skrev:
Lägg en efterlysning i efterlysningsdelen så är där fler som ser.

Gjort det nu, tack för hjälpen! smile

JosseAudi AB Svensk Bilprovning
18 juli 2014 · 75 Inlägg

andreas1 skrev:

JosseAudi skrev:

ennaveblabar skrev:
skivan kan vara okej att använda igen om spåret inte blivit djupare än resten av ytan men ser det ut sådär ska man inte åka en meter innan man tagit en ordentlig titt på beläggen.

Så länge belägget tar på 50% el mer av skivan så är det ingen fara. Bara onödigt att kasta pengar på nya skivor om de rullar nåt år till. Vill man absolut ha jämn yta så går det att svarva så länge de är tillräckligt tjocka smile

Det måste va det dummaste jag hört . Lär ni er det på kurserna?
är skivans tjocklek som avgör om den är kass
Kan säga att med största sanolikhet döms skivan ut av verkstad.
Sen tar en normal kloss hela ytan annars är det felmonterat o rent livsfarligt

Vad är det du inte förstår? Läs vad jag skrev om skivorna.. Är de tillräckligt tjocka kan man svarva ner dem tills de blir plana och fina. Jag vet mkt väl att en kloss normalt tar på hela ytan. Dock får INGET besiktningsorgan lov att underkänna bromsarna om beläggen sliter på 50% el mer på skivan. Har du invändningar på det kan du ju prata med de som skriver regelverket! ..och nej, det är INTE jag som skriver dem.. ^^ Jag följer bara direktiv.
En kloss kan ju för övrigt vara skadad och därav inte ta på hela, får ändå inte underkännas om bromsverkan är tillräckligt bra och det är mer än 2mm kvar.. Du ska bara veta hur många punkter som är "på gränsen" som man gärna vill skriva upp, som man inte får lov att anmärka på.
Men ta du ett snack med transportstyrelsen och förklara vad du tycker!! LYCKA TILL wink

Josefin
BMW 535i F11 Touring "M-Sport" (2011)
andreas1
18 juli 2014 · 1 020 Inlägg

JosseAudi skrev:

andreas1 skrev:

JosseAudi skrev:

Så länge belägget tar på 50% el mer av skivan så är det ingen fara. Bara onödigt att kasta pengar på nya skivor om de rullar nåt år till. Vill man absolut ha jämn yta så går det att svarva så länge de är tillräckligt tjocka smile

Det måste va det dummaste jag hört . Lär ni er det på kurserna?
är skivans tjocklek som avgör om den är kass
Kan säga att med största sanolikhet döms skivan ut av verkstad.
Sen tar en normal kloss hela ytan annars är det felmonterat o rent livsfarligt

Vad är det du inte förstår? Läs vad jag skrev om skivorna.. Är de tillräckligt tjocka kan man svarva ner dem tills de blir plana och fina. Jag vet mkt väl att en kloss normalt tar på hela ytan. Dock får INGET besiktningsorgan lov att underkänna bromsarna om beläggen sliter på 50% el mer på skivan. Har du invändningar på det kan du ju prata med de som skriver regelverket! ..och nej, det är INTE jag som skriver dem.. ^^ Jag följer bara direktiv.
En kloss kan ju för övrigt vara skadad och därav inte ta på hela, får ändå inte underkännas om bromsverkan är tillräckligt bra och det är mer än 2mm kvar.. Du ska bara veta hur många punkter som är "på gränsen" som man gärna vill skriva upp, som man inte får lov att anmärka på.
Men ta du ett snack med transportstyrelsen och förklara vad du tycker!! LYCKA TILL wink

Va är det DU inte förstår.
Sluta hänvisa till skit, du är här som privatperson .
Vad sbp anser skiter jag i det är tillverkarens rek som gäller.
Den skivan är med ganska stor säkerhet redan för tunn.
Går absolut o köra ändå men när folk ej har intresse för bilar dömmer man av säkerhetsskäl.
Sen kan ts göra som han vill, nu vet han felet o är nöjd det är va tråden handla om.
Tänker ej ta nån vidare diskution om det heller.
(O när du ser sådana spår i skivan får du nog lov att underkänna bromsar för då är beläggen slut)

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
JosseAudi AB Svensk Bilprovning
18 juli 2014 · 75 Inlägg

andreas1 skrev:

JosseAudi skrev:

andreas1 skrev:
Det måste va det dummaste jag hört . Lär ni er det på kurserna?
är skivans tjocklek som avgör om den är kass
Kan säga att med största sanolikhet döms skivan ut av verkstad.
Sen tar en normal kloss hela ytan annars är det felmonterat o rent livsfarligt

Vad är det du inte förstår? Läs vad jag skrev om skivorna.. Är de tillräckligt tjocka kan man svarva ner dem tills de blir plana och fina. Jag vet mkt väl att en kloss normalt tar på hela ytan. Dock får INGET besiktningsorgan lov att underkänna bromsarna om beläggen sliter på 50% el mer på skivan. Har du invändningar på det kan du ju prata med de som skriver regelverket! ..och nej, det är INTE jag som skriver dem.. ^^ Jag följer bara direktiv.
En kloss kan ju för övrigt vara skadad och därav inte ta på hela, får ändå inte underkännas om bromsverkan är tillräckligt bra och det är mer än 2mm kvar.. Du ska bara veta hur många punkter som är "på gränsen" som man gärna vill skriva upp, som man inte får lov att anmärka på.
Men ta du ett snack med transportstyrelsen och förklara vad du tycker!! LYCKA TILL wink

Va är det DU inte förstår.
Sluta hänvisa till skit, du är här som privatperson .
Vad sbp anser skiter jag i det är tillverkarens rek som gäller.
Den skivan är med ganska stor säkerhet redan för tunn.
Går absolut o köra ändå men när folk ej har intresse för bilar dömmer man av säkerhetsskäl.
Sen kan ts göra som han vill, nu vet han felet o är nöjd det är va tråden handla om.
Tänker ej ta nån vidare diskution om det heller.
(O när du ser sådana spår i skivan får du nog lov att underkänna bromsar för då är beläggen slut)

Darling, läs regelboken eller skaffa dej förståelse i ämnet innan du öppnar truten nästa gång.
Jag är här som privatperson, men efter 10 år i bil/lastbilsvärlden så blir det svårt att låta personer häva ur sej skit som de egentligen inte har någon vidare koll på.
Men som sagt, trådskaparen är nöjd. Så vi håller där!
Tjingeling ^^

Josefin
BMW 535i F11 Touring "M-Sport" (2011)
ennaveblabar
18 juli 2014 · 47 Inlägg

va inte han som skrev att skivan såg skitfin ut.........
börjar förstå varför man får in nybessade bilar på jobbet med skrämmande fel som missats. man får inte ett skit för domdär 300kr man betalar.

BMW e28 518 (1988)
BMW e28 535 "Turbo" (1983)
larsan1989
26 juli 2014 · 15 Inlägg

+1 ser också många skrämmande fel på mitt jobb med.
Sett.belägg som var så slut att dom åkt med skivan och satt sig mellan den och okhållaren.
Har inget.förtroende för bilprovningen

ennaveblabar skrev:
va inte han som skrev att skivan såg skitfin ut.........
börjar förstå varför man får in nybessade bilar på jobbet med skrämmande fel som missats. man får inte ett skit för domdär 300kr man betalar.

andreas1
26 juli 2014 · 1 020 Inlägg

larsan1989 skrev:
+1 ser också många skrämmande fel på mitt jobb med.
Sett.belägg som var så slut att dom åkt med skivan och satt sig mellan den och okhållaren.
Har inget.förtroende för bilprovningen

ennaveblabar skrev:
va inte han som skrev att skivan såg skitfin ut.........
börjar förstå varför man får in nybessade bilar på jobbet med skrämmande fel som missats. man får inte ett skit för domdär 300kr man betalar.

Ha ha har oxå sett beläggen åkt runt skivan , tom en som börjat slita på bromskolven..
Men man undrar varför föraren inte reagerat..
Bilprovningen har inget ansvar för att bilarna är säkra , det är ägarens .
Så ja en bes bil kan va hur dålig som helst beroende på vem som bes .
Mitt ex fick blangt papper när beläggen bak var bara metallen kvar, så är det när man fäster synen på något annat än man borde..

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang