Bmw 525tds trimma.

ludd3budd3
25 juli 2014 · 110 Inlägg

hallå.
Har en 525 tds -93 som jag är sugen på att trimma.
Vad behöver göras?
Har hört att byta till mekaniskt pump från 524td.
Måste jag göra något åt toppen?
Eget grenrör?
Hx35?

Mack Forum- och sitemoderator
25 juli 2014 · 26 149 Inlägg

Vad har du för budget?
Mål med trimningen?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
ludd3budd3
26 juli 2014 · 110 Inlägg

Budget är inte så strikt, jag tar grejorna som det kommer.
10-15.000 kanske?
Tänkt att ha som brukis men ändå kunna ha roligt med på helgerna:)
Minimum på 250hk.

PMPerformance
26 juli 2014 · 2 266 Inlägg

Lämna in pumpen och spridarna till diselmeken i aneby och säg va du har för effektmål så fixar han de. Sen är de bara handla turbo efter de.

svetsdiff !!!
ludd3budd3
26 juli 2014 · 110 Inlägg

Okej. Man behöver inte göra något åt toppen eller bottendelen?
Tål dom cirka 300hk?
Funderar att jag ska flytta över motorn till en 242.

PMPerformance
26 juli 2014 · 2 266 Inlägg

Nä bara ser till så kylning är bra för de är toppen som är vek. Samma problem som d24an har en lång och smal topp så de blir dålig cirkulation.

svetsdiff !!!
ludd3budd3
26 juli 2014 · 110 Inlägg

Okej. Tack!

ludd3budd3
27 juli 2014 · 110 Inlägg

Någon här som vet något om det är lika att sätta i m51d25 i volvo 240 som m50b25?

Mack Forum- och sitemoderator
27 juli 2014 · 26 149 Inlägg

ludd3budd3 skrev:
Någon här som vet något om det är lika att sätta i m51d25 i volvo 240 som m50b25?

Beror på hur du menar med "lika"?
Lär ju vara andra boxar, bränslepumpar och så vidare..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
ludd3budd3
27 juli 2014 · 110 Inlägg

jojo, men tänkte på motorfästen. Byte till e36 tråg. Växellådsfäste borra bara hål i växellåds balken för att fästa sen volvo 740 m47 främre kardan?

PMPerformance
27 juli 2014 · 2 266 Inlägg

Finns inkopplingsschema på veemer club på facebook

svetsdiff !!!
Rquired Allmänt envis
27 juli 2014 · 12 512 Inlägg

Jag vill minnas att grenröret är en flaskhals på M51D25, det får du göra något åt om du inte vill ha ett mottryck som heter duga.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
ludd3budd3
27 juli 2014 · 110 Inlägg

PMPerformance skrev:
Finns inkopplingsschema på veemer club på facebook

Okej då ska jag ta och kika därsmile

ludd3budd3
27 juli 2014 · 110 Inlägg

Rquired skrev:
Jag vill minnas att grenröret är en flaskhals på M51D25, det får du göra något åt om du inte vill ha ett mottryck som heter duga.

Jo har hört jag å. Målet blir först att flytta över motor, besikta sedan börja trimma med annat grenrör,insug,intercooler,mekpump,intercooler,oljekylare osv.

ludd3budd3
27 juli 2014 · 110 Inlägg

Hur är det med sbp?
Måste man ha 1031 bakaxel och ventilerade skivor fram?
Fått för mig att man inte behöver regga om hk/nm inte överstiger 220hk/275nm på en 240.
Rätta mig om jag har fel.
Om jag ska in med en m51d25 med 143hk/280nm original å regga. Måste man åka till sfro om det överstiger.
Hur är det med detta?
Hjälp uppskattas!

Senast redigerat av ludd3budd3 (27 juli 2014)

Rquired Allmänt envis
27 juli 2014 · 12 512 Inlägg

ludd3budd3 skrev:
Hur är det med sbp?
Måste man ha 1031 bakaxel och ventilerade skivor fram?
Fått för mig att man inte behöver regga om hk/nm inte överstiger 220hk/275nm på en 240.
Rätta mig om jag har fel.
Om jag ska in med en m51d25 med 143hk/280nm original å regga. Måste man åka till sfro om det överstiger.
Hur är det med detta?
Hjälp uppskattas!

Kan du inte utgå från en 25td (115Hk och 220/230Nm beroende på årsmodell) eller en tidig 25tds (143Hk och 260Nm) istället om gränsen går vid 220/275 för en Volvo 240?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
ludd3budd3
27 juli 2014 · 110 Inlägg

Nej tanken var att ta motor från en 525tds som jag redan har komplett på gården.

ludd3budd3
29 juli 2014 · 110 Inlägg

Blir nog att ha kvar motorn i e34 och trimma där den sitter.
Vad ska man använda till att göra eget grenrör?
Är det rostfritt som gäller?

PMPerformance
30 juli 2014 · 2 266 Inlägg

Nä du kan använda vanligt svartsstål.

svetsdiff !!!
ludd3budd3
30 juli 2014 · 110 Inlägg

PMPerformance skrev:
Nä du kan använda vanligt svartsstål.

Okej. Har för mig jag läste att svartsstål inte är det bästa om det ska hålla länge.
Har tänkt å ha bilen minst 2 år och vilken är då den bästa lösningen, svartsstål eller rostfritt?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang