DSTC volvo s60 t5 00-01

Sneb
26 juli 2014 · 17 Inlägg

Tjenare gubbar!

Det är så att jag är sugen på att köpa en volvo s60 t5 00-01, men bilen har ett fel " DSTC ", han som äger bilen säger att han har varit inne på en verkstad och fått besked på att det inte är fel på den, bara det att när dom försöker släcka lampan, så tänds den igen när dom kommer hem och kör lite. Bilen har gått ca 30000 mil, och fått framvagnen kollad och bytt dämpare osv om det har nått med detta att göra.

Nu till det viktiga, jag är väldigt brydd över den här varningslampan som lyser, och man ser att det är DSTC'n som klöddar. Är detta är dyrt fel, jobbigt att byta? Jag vill verkligen veta ALLT.

Tack på förhand!

(Detta kanske är fel ställe att posta på, men jag är ny här.. cut me some slack! :)

marcus80 Sir
26 juli 2014 · 935 Inlägg

Dstc måste funka på besiktningen, jag vet av egen erfarenhet. Är svårt att säga vad det är utan en felkod. Kan vara en ABS givare som är dålig eller som i min kontaktrullen i rattnavet. Fick byta min och då slocknade min lampa iaf.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Sneb
26 juli 2014 · 17 Inlägg

Tjenare marcus! Tack för ditt svar, ja.. han som äger bilen nämnde inget om nån felkod. Han hade inga papper med sig vid visningen, oavsett vad, vad kostade ditt byte? Och vad kostar det om det "bara" är en givare?

marcus80 Sir
26 juli 2014 · 935 Inlägg

Kommer inte riktigt ihåg vad den kostade. Var ett par år sedan nu. Men en 2500 runt där var det nog. Felkod måste finnas eftersom lampan lyser. Bästa vore ju att ha en läsare som klarar läsa det systemet och se vad som är fel. Vet tyvärr inte vad en ABS givare kostar till dom. Men behöver ju inte vara givaren heller, kan vara en dålig kuggkrans med.
Felkoder är nästan ett måste om man inte vill byta delar på måfå och chansa.
Är det inte ett extremt bra pris så hoppa över den. Måste finnas massor i Skåne tycker jag.

Mvh marcus

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Sneb
26 juli 2014 · 17 Inlägg

Killen begär 30 tusen för bilen. Då måste jag byta kamrem på den direkt, med vatten pump ca 5-7 tusen? ( har ingen möjlighet att göra det själv, så är detta nått att ha eller inte? wink

marcus80 Sir
26 juli 2014 · 935 Inlägg

En 00 som gått så långt och behöver byta Kamrem mm på direkt med de andra felen tycker inte jag den är värd det. Sålde min röda v70 t5 01 med all utrustning för 22 för ett par år sen och då var remmen ny bytt, nya däck på 19 r fälgar så jag tycker du ska leta vidare. Dock hade jag kunnat hjälpt dig byta rem i slutet av augusti då jag ska ner till farsan som bor imellan eslöv och örtofta. Tar bara 2 timmar max att göra det på en sån.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Sneb
26 juli 2014 · 17 Inlägg

Farsan säger exakt samma sak, försöker bara envisa mig om att bilen skulle vara bra.. Men för 9 tusen mer får jag en s60 t5 01 som har rullat 22 tusen mil. nybytt kam osv för "ett tag sedan" enligt en på blocket. Kanske vore smartare eftersom kammen måste bytas på denna jag hade kollat på, så om man räknar snabbt går jag ju plus på att köpa den som har rullat 22 bara, landar ju ändå på det priset efter jag är klar.

Kan ju höra av mig ifall jag ger mig på att köpa bilen ändå, hade varit schysst att slippa lämna in för att få kammen bytt, dom tar en jävla bra summa bara för en timmes jobb.

Tack så mycket!

spokenratt
26 juli 2014 · 3 860 Inlägg

Tycker nog du ska kika efter en annan T5 jag me... rent spontant iaf.

Men till DSTC'n, ja som sagt, felkoden är nästan ett måste, funkar inte att byta delar på måfå på dessa bilar.

Det behöver inte ens vara något som är trasigt!
Har man bytg något i framvagnen, drivaxlar som varit ur eller något och man har haft hjulinställningen helt åt skogen... Då gör man en ny hjulinställning MEN det räcker inte alltid på dessa, man kan behöva kalibrera själva DSTC systemet också, är gjort på någon minut men det krävs en verkstad med bra diagnossystem..

Åkt på det på både förra och min nuvarande V70, första efter sänkningen trotts ordnad hjulinställning på volvo och senast för attverkstan haft av länkarmar och drivaxlar.

Så där är det tvunget med en felkod för då ska man se vad som igentligen .r knas..

Senast redigerat av spokenratt (26 juli 2014)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Sneb
26 juli 2014 · 17 Inlägg

Okej tack så mycket för svaren! Tror nog att jag kollar efter en annan. Känns som det bara blir problem innan man kan njuta av bilen.. :p

marcus80 Sir
26 juli 2014 · 935 Inlägg

Det är ju så tyvärr. Man ska aldrig köpa första bästa, kolla runt och provkör. Nu har jag varit rätt förskonad med att laga mina Volvosar jag har haft (alla finns inte på garaget då jag inte tycker dom duger till det.)

Har min mammas att laga när jag kommer ner så dom kan sälja den. Dom har snart bytt ut hela bilen och den har gått 23 och är en 04 så finns ju måndags ex långt upp i åldrarna.

Allt måste kännas 100 rätt annars så stå över tycker jag.

Bara hojta till om det är något.
Mvh marcus

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang