Volvo V40 2.0T -01, kylsystemet kokar och vattnet försvinner

Krucial VW-driver
28 juli 2014 · 291 Inlägg

Har ett litet problem med min V40 fas 2. Det gäller kylsystemet, och problemet leder till överhettning av motorn.

Symptom: Kylarvätskan "försvinner". När jag kört bilen en stund försvinner nivån helt efter ett tag och när man öppnar och släpper ut trycket flyger nivån upp men sedan ner en aning igen. Och så småningom verkar nivån hamna så långt nere att den indirekta tempgivaren indikerar att bilen kokar. Det har inte hänt förut, men nivån har då heller inte vart som den ska i kärlet. Har alltid fyllt på då men nu är det akut. Eftersom det leder till överhettning nästan direkt. Vilket inte hänt förut.

Jag har ikväll kört bilen på tomgång i 30 minuter med full behållare och full värme och fläkt inne i bilen. Vattnet börjar koka i slutet av perioden men har läst att vid öppen behållare kokar vattnet vid lägre temperatur? Det var så jag gjorde. Den indirekta tempgivaren visade normal temp när det kokade över i kärlet. Försökte lufta systemet genom att då låta den gå utan lock, flyger inte lufthålen upp på högsta punkten i systemet (expansionskärlet då)? Eller måste jag stänga locket och bygga upp tryck och öppna luftningsnippeln på ett rör?

Jag hittar inga synliga yttre läckor på kylsystemet. Mina farhågor är att det läcker inne i topplocket? Men motorn jobbar på som vanligt, inga missljud. Om det läcker vatten inne i motorn, lägger man märke till det tydligt på ljud och hur motorn går runt?

https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/t31.0-8/10517325_10202746678164448_8669088140753634840_o.jpg

Ovan en bild på oljelocket och oljan. Den skall tydligen vara "gräddig" om det ska vara vatten i den? Bedöm själva, indikerar oljan på att det är en läckande topplockspackning?

Jag har under felsökningen upptäckt att den övre returslangen längs toppen av höger framskärm inte pumpar regelbundet. Ska den inte det? Det kom endast en skvätt någon gång. Skall inte pumpen pumpa runt hela systemet hela tiden?

Jag ska testa byta givare och termostat, men tror någon att det hjälper?

Jävligt tacksam för bra svar!

Krucial VW-driver
29 juli 2014 · 291 Inlägg

Den största frågan är vart vattnet tar vägen, då nivån hela tiden sjunker i kärlet. Det ska ju vara tvärtom, nivån ska ju upp till max eller lite mer när motorn är varm.

Jag hittade en luftnippel på en slang, rödfärgad. Den verkade funka bra att lufta med, istället för en nippel som sitter på röret mellan blocket och torpedväggen. Får se hur det utvecklar sig.

Men en större fråga är; borde inte motorn gå eller låta illa om vatten kommer in i topplocket och ner i cylindrarna?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang