Släcka ABS lampa Audi A3 1.8T -98

PatricJuel
8 augusti 2014 · 57 Inlägg

it_mutt skrev:

PatricJuel skrev:
Hej igen!

Fick hem felkodsläsaren nu, och sprang ner snabbt som attan för att släcka lampan big_smile
Läsaren i sig var förstås en enklare variant så all data visas ju inte tyvärr..

Men lampan uteblev släckt...Den visar fortfarande 00287 -035 vilket är givaren högerbak! mad

Så får följa It_mutt's råd och mäta upp givaren.

Kanske är någon kabel som spökar?hmm

Det -kan- det givetvis vara, men att leta kabelbrott kan vara ett rent helv... Så ja, jag tycker nog att du iaf bör börja med mätningen där smile

Får inhandla mig en multimeter så får jag mäta.. (alla dessa utgifter) neutral

it_mutt Avstängd
8 augusti 2014 · 10 388 Inlägg

PatricJuel skrev:

it_mutt skrev:

PatricJuel skrev:
Hej igen!

Fick hem felkodsläsaren nu, och sprang ner snabbt som attan för att släcka lampan big_smile
Läsaren i sig var förstås en enklare variant så all data visas ju inte tyvärr..

Men lampan uteblev släckt...Den visar fortfarande 00287 -035 vilket är givaren högerbak! mad

Så får följa It_mutt's råd och mäta upp givaren.

Kanske är någon kabel som spökar?hmm

Det -kan- det givetvis vara, men att leta kabelbrott kan vara ett rent helv... Så ja, jag tycker nog att du iaf bör börja med mätningen där smile

Får inhandla mig en multimeter så får jag mäta.. (alla dessa utgifter) neutral

Ja, det blir lätt en del när man lägger ihop många småutgifter. Men, en multimeter går på en hundring (ca) och är alltid bra att ha smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
PatricJuel
1 oktober 2014 · 57 Inlägg

Dax att ta tag i detta nu då besiktningen närmar sig med stora kliv och jag kan inte ha bilen med körförbud i vinter..

it_mutt, hur kan jag enklast mäta givarna? svårt att hitta på stiften i givaren samtidigt som jag ska hålla i båda mätpinnarna och snurra på hjulaxeln. samt att jag inte riktigt förstår mig på multimetern och dess siffror.. neutral

Dela gärna med er av tips, om någon finns i närheten av Mjölby, Linköping eller så, och tror ni kan hjälpa mig så tveka inte att höra av er så kan vi göra upp något smile

it_mutt Avstängd
1 oktober 2014 · 10 388 Inlägg

PatricJuel skrev:
Dax att ta tag i detta nu då besiktningen närmar sig med stora kliv och jag kan inte ha bilen med körförbud i vinter..

it_mutt, hur kan jag enklast mäta givarna? svårt att hitta på stiften i givaren samtidigt som jag ska hålla i båda mätpinnarna och snurra på hjulaxeln. samt att jag inte riktigt förstår mig på multimetern och dess siffror.. neutral

Dela gärna med er av tips, om någon finns i närheten av Mjölby, Linköping eller så, och tror ni kan hjälpa mig så tveka inte att höra av er så kan vi göra upp något smile

Ja, ska man göra det själv är det ju lite "bökigare".

Är det hanar (stift) eller honor på givaren (kommer inte ihåg)?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
PatricJuel
1 oktober 2014 · 57 Inlägg

it_mutt skrev:

PatricJuel skrev:
Dax att ta tag i detta nu då besiktningen närmar sig med stora kliv och jag kan inte ha bilen med körförbud i vinter..

it_mutt, hur kan jag enklast mäta givarna? svårt att hitta på stiften i givaren samtidigt som jag ska hålla i båda mätpinnarna och snurra på hjulaxeln. samt att jag inte riktigt förstår mig på multimetern och dess siffror.. neutral

Dela gärna med er av tips, om någon finns i närheten av Mjölby, Linköping eller så, och tror ni kan hjälpa mig så tveka inte att höra av er så kan vi göra upp något smile

Ja, ska man göra det själv är det ju lite "bökigare".

Är det hanar (stift) eller honor på givaren (kommer inte ihåg)?

på givaren är det hanar, väldigt små.

it_mutt Avstängd
1 oktober 2014 · 10 388 Inlägg

PatricJuel skrev:

it_mutt skrev:

PatricJuel skrev:
Dax att ta tag i detta nu då besiktningen närmar sig med stora kliv och jag kan inte ha bilen med körförbud i vinter..

it_mutt, hur kan jag enklast mäta givarna? svårt att hitta på stiften i givaren samtidigt som jag ska hålla i båda mätpinnarna och snurra på hjulaxeln. samt att jag inte riktigt förstår mig på multimetern och dess siffror.. neutral

Dela gärna med er av tips, om någon finns i närheten av Mjölby, Linköping eller så, och tror ni kan hjälpa mig så tveka inte att höra av er så kan vi göra upp något smile

Ja, ska man göra det själv är det ju lite "bökigare".

Är det hanar (stift) eller honor på givaren (kommer inte ihåg)?

på givaren är det hanar, väldigt små.

Ja, då är det bökigt att göra själv. Men, förutom att dra till skroten och köpa "bildelen" av kontakten (honan) och skala kablarna på den och linda runt mätpinnarna, så har jag nog bara två förslag; kämpa på själv, eller försöka få lite hjälp av någon (som ex.vis kan snurra).

Antar, rent spontant, att det är för tight för att lösa med en kabelsko på varje stift till givaren?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
PatricJuel
1 oktober 2014 · 57 Inlägg

it_mutt skrev:

PatricJuel skrev:

it_mutt skrev:

Ja, ska man göra det själv är det ju lite "bökigare".

Är det hanar (stift) eller honor på givaren (kommer inte ihåg)?

på givaren är det hanar, väldigt små.

Ja, då är det bökigt att göra själv. Men, förutom att dra till skroten och köpa "bildelen" av kontakten (honan) och skala kablarna på den och linda runt mätpinnarna, så har jag nog bara två förslag; kämpa på själv, eller försöka få lite hjälp av någon (som ex.vis kan snurra).

Antar, rent spontant, att det är för tight för att lösa med en kabelsko på varje stift till givaren?

Ja det är nog för lite plats för att kunna trä på en kabelsko på båda stiften.

Får lista ut ett smidigt sett att "ansluta" mätpinnarna på stiften, och be tjejen om hjälp att snurra och hoppas på att det hjälper att kanske justera givaren annars har jag slut på idéer.

it_mutt Avstängd
1 oktober 2014 · 10 388 Inlägg

PatricJuel skrev:

it_mutt skrev:

PatricJuel skrev:

på givaren är det hanar, väldigt små.

Ja, då är det bökigt att göra själv. Men, förutom att dra till skroten och köpa "bildelen" av kontakten (honan) och skala kablarna på den och linda runt mätpinnarna, så har jag nog bara två förslag; kämpa på själv, eller försöka få lite hjälp av någon (som ex.vis kan snurra).

Antar, rent spontant, att det är för tight för att lösa med en kabelsko på varje stift till givaren?

Ja det är nog för lite plats för att kunna trä på en kabelsko på båda stiften.

Får lista ut ett smidigt sett att "ansluta" mätpinnarna på stiften, och be tjejen om hjälp att snurra och hoppas på att det hjälper att kanske justera givaren annars har jag slut på idéer.

Rotade runt lite och fick fram följande siffror (tyvärr olika beroende på var jag kollar, men det ger ju ett hum om var det bör befinna sig i motstånd iaf)

800-1800ohm
1000-1300ohm
~1200ohm

Det ska gå att mäta på kontakten till absenheten också, men, jag har -ingen- aning om vilka stift som går till vad där, så där kan jag inte hjälpa dig alls.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
PatricJuel
15 december 2014 · 57 Inlägg

Nu slocknar lampan varje gång efter jag kört typ 20 meter efter uppstart, sedan förblir den släckt ända tills jag stannar och står still en stund, och då tänds den igen?

Förstår inte varför den helt plötsligt börjar tändas och släckas av sig själv?

Har dock inte mätt avstånd än pga tid och platsbrist.

PatricJuel
3 januari 2015 · 57 Inlägg

Efter att ha mätt båda givaren bak så blev jag inte klokare för det!

Efter att fått lika resultat på både vänster och höger givare bak (1200-1500ohm)

Dock så "flög" den felande sidan upp till ca 2-3000 ohm ibland? men efter att jag justerade avståndet så blev det dessvärre ingen skillnad sad

Så nu står jag här med en lysande abs lampa som inte vill ge sig, så på onsdag ska den in på verkstad och se om de kan hitta felet...

it_mutt Avstängd
3 januari 2015 · 10 388 Inlägg

PatricJuel skrev:
Efter att ha mätt båda givaren bak så blev jag inte klokare för det!

Efter att fått lika resultat på både vänster och höger givare bak (1200-1500ohm)

Dock så "flög" den felande sidan upp till ca 2-3000 ohm ibland? men efter att jag justerade avståndet så blev det dessvärre ingen skillnad sad

Så nu står jag här med en lysande abs lampa som inte vill ge sig, så på onsdag ska den in på verkstad och se om de kan hitta felet...

Blev det ingen skillnad på värdet eller på "lampan" efteråt?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
PatricJuel
3 januari 2015 · 57 Inlägg

När jag justerade givaren så ändrades ju värdena med avståndet, men lampan förblev tänd.

it_mutt Avstängd
3 januari 2015 · 10 388 Inlägg

PatricJuel skrev:
När jag justerade givaren så ändrades ju värdena med avståndet, men lampan förblev tänd.

Du har "kört en sväng" alternativt nollat den med felkodsläsare?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
PatricJuel
3 januari 2015 · 57 Inlägg

Ja det har jag.

Väldigt kluven på vart problemet ligger?

PatricJuel
10 januari 2015 · 57 Inlägg

PatricJuel skrev:
Ja det har jag.

Väldigt kluven på vart problemet ligger?

Det visade sig som vi trodde kunde vara felet.

lämnade in den på verkstad för att se om dom kunde lösa det snabbt eftersom jag behöver bilen, och dom hittade två kablar som var glapp, och tidigare hade jag och farsgubben mätt att spänningen var väldigt låg på just dom kablarna.

Men nu är det löst, ombesiktigade bilen idag och som tur va, var dom nöjd med de tvåor jag hade åtgärdat så nu har man bil iallafall ett år till (peppar peppar)

Tack för den hjälp jag fått smile

it_mutt Avstängd
11 januari 2015 · 10 388 Inlägg

PatricJuel skrev:

PatricJuel skrev:
Ja det har jag.

Väldigt kluven på vart problemet ligger?

Det visade sig som vi trodde kunde vara felet.

lämnade in den på verkstad för att se om dom kunde lösa det snabbt eftersom jag behöver bilen, och dom hittade två kablar som var glapp, och tidigare hade jag och farsgubben mätt att spänningen var väldigt låg på just dom kablarna.

Men nu är det löst, ombesiktigade bilen idag och som tur va, var dom nöjd med de tvåor jag hade åtgärdat så nu har man bil iallafall ett år till (peppar peppar)

Tack för den hjälp jag fått smile

Hade man antagligen märkt om man hade mätt på abs-enheten (fortfarande ingen aning om vilka stift, men iaf).

Skit samma; gott att det löst sig smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang